Herr Brun Skrevet 10. oktober 2013 Del Skrevet 10. oktober 2013 Du bryter kontrakten, og klager på at huseier ikke liker det? Voks opp. Lenke til kommentar
Feh Skrevet 10. oktober 2013 Del Skrevet 10. oktober 2013 (endret) Dette irriterer oss mer og mer, hva kan gjøres for å få utleier på andre tanker? Siden det står at internett er inkludert i avtalen på finn, kan vi da gjøre faenskap (les, spille høy musikk på hifi-anlegg før 23:00) for å tvinge dem inn i en "problemhandel"? PS: Har også en brannstige som ikke er montert, kan jeg be ham montere den, ELLER trekke ethernetkabel opp til oss? Sikkerhet er ikke noe problem for meg, er en avsats mellom vindu og stor og trygg terrasse. Er du helt fjern? Hvis huseier har tre små barn, uavhengig om han hadde vært verdens største rasshøl, så begynner du bare ikke å lage faenskap og bråk fordi du har lagg på linja. Du har under ingen omstendigheter "rett" til å plage huseier og hans familie. Huseier har heller ikke plikt til å sette opp brannstige med mindre det er over 5 meter fra vinduskarmen i tredje etasje og ned til bakken. Mål gjerne opp, men hvis det ikke er det så er heller ikke det noe du kan slå i bordet med. Uansett liker jeg ikke innstillingen din til dette. Du virker umoden og kranglevillig, fremfor å finne løsninger. I det minste må du få tatt en skikkelig prat med huseier og diskutert alternative løsninger før du begynner å iverksette andre, mindre seriøse tiltak. Det var dårlig av huseier å ikke følge opp avtalen der hadde om å ta en prat, men fortsett å prøv. Spør igjen om han kan sette av en times tid en dag så dere kan diskutere dette i fred og ro over en kopp kaffe. Vær litt omgjengelig og presenter forskjellige løsninger som huseier kan vurdere: - At dere kan få sette opp en repeater - At dere kan få koble til en egen router til modemet - At dere kan få tilgang til routeren og sette den opp riktig slik at den er skalert for bruken (hvis dere i det hele tatt vet hvordan da?) - At dere kan få strekke opp en kabel utvendig hvis det lar seg gjøre uten at det er til sjenanse/ulempe for huseier, husets eksteriør og sikkerhet mtp. vindu som ikke kan lukkes helt e.l. Og hvis ingen av disse tingene er aktuelt for huseier kan dere også foreslå at dere vil ha en reduksjon i husleien tilsvarende det han har lagt på for internett, og om dere selv kan bestille og få installert deres egen nettlinje. Kostnaden ved dette må dere selvfølgelig betale selv. Med det sagt: Om husier på død og liv nekter å gjøre noe som helst, er det eneste dere kan gjøre å be om å få redusert husleien. Om han ikke går med på dette kan dere kontakte en advokat eller konfliktrådet og presentere situasjonen og spørre hva dere kan gjøre. Merk også at du ikke har krav på internett i en utleieseksjon, du har heller ikke krav på å få installert en egen nettlinje, så dette står i så fall ene og alene på huseiers velvilje. Det vil altså si at i ytterste konsekvens at huseier nekter å utbedre, dere tar det til f.eks konfliktrådet og vinner frem med reduksjon i husleie kan dere risikere å sitte uten internett i det hele tatt. Så tenk litt igjennom de eventuelle konsekvensene før du vurderer å ta i bruk barnslige metoder. Endret 10. oktober 2013 av Feh 4 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 10. oktober 2013 Del Skrevet 10. oktober 2013 Mhm, klart jeg er kranglevillig når han er det. Nå fikk vi stoppet ham for en prat selvom han også hadde unnskyldninger denne gangen. De skulle sette opp en ny ruter, type toppmodell, vi får se om det hjelper, dersom det ikke gjør det, blir det en ny diskusjonsrunde om kabel. Dessverre må vi visst være med å spleise på ruter, men jeg anser det som rimelig. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 10. oktober 2013 Del Skrevet 10. oktober 2013 Mhm, klart jeg er kranglevillig når han er det. Nei, det er på ingen måte klart. Det er sånn man gjør det på barneskolen, og på ingen måte den voksne måten å løse konflikter på. 1 Lenke til kommentar
Feh Skrevet 10. oktober 2013 Del Skrevet 10. oktober 2013 (endret) Haha, skulle akkurat til å si det samme. Ole dyttet Per i en søledam, så Per kastet gjørme på Ole. Jeg la hvertfall fra meg den mentaliteten der i barndommen. Edit: Bra han har gått med på å gjøre et forsøk. Dog er jeg redd for at uansett hva slags router han setter opp der nede (av de man kan kjøpe fra komplett o.l.) så vil det hjelpe lite, spesielt for han i 3. etasje siden det er så langt unna og gjennom to gulv, vegger osv. Det finnes mange vanlige routere med repeater funksjon. Å sette opp en i 2. etasje ville nok hjulpet en del på stabiliteten. Det kan også være nok at huseier har satt antennene "rett opp" for å sørge for at signalet blir dårlig. Wi-Fi antenner sender ut signalene horisontalt ut fra antennen, så om de ikke er vinklet til siden vil signalet kun være optimalt på samme plan. Endret 10. oktober 2013 av Feh Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 10. oktober 2013 Del Skrevet 10. oktober 2013 Mhm skal se på det, fra før av er ihvertfall ikke ruteren spesielt god, men jeg skal prøve å foreslå oppsett av ruter da jeg har endel greie på det Takk for hjelp. Vi har enda ikke fått lov til å sette oss ned å snakke, ikke engang på avtalt tidspunkt, da de hadde rømt huset. Nå skal de på "ferie" til søndag, så vi får se hvor fort de klarer å gjøre ting. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå