Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Kontrollprøve Mattemattikk BI høst 2013

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-239845

Hvordan løste dere 3 c)?

4x^3 + 12x^2 + 9x

Jeg begynte med å faktorisere uttrykket slik:

x(4x^2 + 12x + 9)

(4x^2 + 12x + 9) kan skrives slik ved hjelp av andre kvadratsetning:

(2x + 3)^2

Svar: x(2x + 3)^2

Gjorde dere det også slik? Og dette er vel rett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-239845

Jeg angrer på at jeg ikke valgte BI til å ta 60 studoepoeng for å få 2 ekstra poeng på SO. Det der så lett ut.

Hva valgte du i steden da?

Om du har gode forkunnskaper i matematikk, er nok ikke matematikken så veldig vanskelig. Jeg er usikker på hva slags nivå det tilsvarer, men etter å ha bladd litt i boken ser det ut til å ligge opp mot R2.

Boken heter Matematikk for Økonomer og er brukt av mange høyskoler, så det er ikke noe enklere på BI enn andre skoler som tilbyr en økonomiutdanning. Dessuten er dette kun en midtveis kontrollprøve i det som kan ansees som et forkurs i første halvår med minimalt med forelesninger, før matematikken begynner for fullt i 2. semester.

Selv har jeg gode forkunnskaper i matematikk, men sliter med forretningsjuss, mest fordi det er kjedelig. De som har hatt rettslære i to år på VGS har en stor fordel der.

Men BI er uansett ikke plankekjøring om du vil ha toppkarakterer, så sant du ikke er veldig begavet. Det er kun ett fag jeg tar på relativt strak arm. Resten krever jobbing. I hvert fall for min del.

Lenke til kommentar

Hva valgte du i steden da?

Om du har gode forkunnskaper i matematikk, er nok ikke matematikken så veldig vanskelig. Jeg er usikker på hva slags nivå det tilsvarer, men etter å ha bladd litt i boken ser det ut til å ligge opp mot R2.

Boken heter Matematikk for Økonomer og er brukt av mange høyskoler, så det er ikke noe enklere på BI enn andre skoler som tilbyr en økonomiutdanning. Dessuten er dette kun en midtveis kontrollprøve i det som kan ansees som et forkurs i første halvår med minimalt med forelesninger, før matematikken begynner for fullt i 2. semester.

Selv har jeg gode forkunnskaper i matematikk, men sliter med forretningsjuss, mest fordi det er kjedelig. De som har hatt rettslære i to år på VGS har en stor fordel der.

Men BI er uansett ikke plankekjøring om du vil ha toppkarakterer, så sant du ikke er veldig begavet. Det er kun ett fag jeg tar på relativt strak arm. Resten krever jobbing. I hvert fall for min del.

Årsstudium i Samfunnsøkonomi ved UiB.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Kan du nevne noen temaer som nærmer seg r2? Det jeg har sett her i tråden ligger langt fra r2.

Endret av Slettet+45613274
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Kan du nevne noen temaer som nærmer seg r2? Det jeg har sett her i tråden ligger langt fra r2.

Leste du det jeg skrev om at dette er en midtveis kontrollprøve i et INTRODUKSJONSKURS til kurset som begynner neste år? Denne testen omfatter første av alt syv kapittel.

Jeg har som sagt kun bladd raskt i boken, men det omfatter i hvert fall tema som følger, rekker, integrasjon, derivasjon, med mer, og det må vel sies å være opp mot R2 og ikke ungdomskolematematikk?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Leste du det jeg skrev om at dette er en midtveis kontrollprøve i et INTRODUKSJONSKURS til kurset som begynner neste år? Denne testen omfatter første av alt syv kapittel.

Jeg har som sagt kun bladd raskt i boken, men det omfatter i hvert fall tema som følger, rekker, integrasjon, derivasjon, med mer, og det må vel sies å være opp mot R2 og ikke ungdomskolematematikk?

Nå spesifiserte jeg at jeg bare hadde sett på nivået i tråden.

Når du ser etter forskjellen mellom R2 og ungdomsskolen er jo det som å sammenligne en kinaputt og en romferge. Det finnes mange nivå imellom.

Integrasjon og derivasjon i en enkel form kunne lett blitt lært vekk på ungdomsskolen da det er i prinsippet veldig enkelt. Det samme gjelder rekker. Så å si at det automatisk blir R2-nivå når en har med dette på BI, blir å overdrive kraftig.

Egentlig spør jeg om du har hatt R2... Det er først da du kan svare på om dette er på samme nivå.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Nå spesifiserte jeg at jeg bare hadde sett på nivået i tråden.

Når du ser etter forskjellen mellom R2 og ungdomsskolen er jo det som å sammenligne en kinaputt og en romferge. Det finnes mange nivå imellom.

Integrasjon og derivasjon i en enkel form kunne lett blitt lært vekk på ungdomsskolen da det er i prinsippet veldig enkelt. Det samme gjelder rekker. Så å si at det automatisk blir R2-nivå når en har med dette på BI, blir å overdrive kraftig.

Egentlig spør jeg om du har hatt R2... Det er først da du kan svare på om dette er på samme nivå.

Synes du begynner å havne litt langt ute på viddene når du begynner å synse om hvorvidt integrasjon eller derivasjon kunne vært lært på ungdomskolen.

Jeg har sagt at jeg kun har bladd i bøkene og inntrykket mitt er at i hvert fall deler av det ligger opp mot R2.

Ja, jeg har hatt R2. Tok eksamen i vår.

Lenke til kommentar

Hvordan løste dere 3 c)?

4x^3 + 12x^2 + 9x

Jeg begynte med å faktorisere uttrykket slik:

x(4x^2 + 12x + 9)

(4x^2 + 12x + 9) kan skrives slik ved hjelp av andre kvadratsetning:

(2x + 3)^2

Svar: x(2x + 3)^2

Gjorde dere det også slik? Og dette er vel rett?

Det er rett ja. Personlig skrev jeg både det og 4x(x+3/2)(x+3/2) som svar i innlevering, ettersom jeg ikke var sikker på hvilken som var å foretrekke. Gjorde det samme på oppaven hvor svaret ble 2q^2/ p^3 eller 2p^(-3)q^2. Lenge siden jeg har ført inn for vurdering, så det var så smått irriterende, for jeg vil tro det viser mer sikkerhet dersom du ikke "safer" deg på den måten. Men, pytt pytt. I det minste ingen direkte feil.

Endret av Rignes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...