maritaaaaaaaaaaaa Skrevet 15. oktober 2013 Del Skrevet 15. oktober 2013 nåken som veit korleis man finner ut ka man skal gange den nederste ligninga med i oppgave 2c og d? 2c): I:2x-3y=8 II: x+ 2y=-3 I* ? Lenke til kommentar
logaritmemannen Skrevet 15. oktober 2013 Del Skrevet 15. oktober 2013 nåken som veit korleis man finner ut ka man skal gange den nederste ligninga med i oppgave 2c og d? 2c): I:2x-3y=8 II: x+ 2y=-3 I* ? Er ikke dette ting man lærte på ungdomsskolen? Ellers trenger du ikke å gange opp den nederste likningen. Løs II for x og sett inn i I Lenke til kommentar
maritaaaaaaaaaaaa Skrevet 15. oktober 2013 Del Skrevet 15. oktober 2013 Er ikke dette ting man lærte på ungdomsskolen? Ellers trenger du ikke å gange opp den nederste likningen. Løs II for x og sett inn i I okei. var det dei gjorde i ett døme i matteboka, men skjønte ikkje korleis dei kom fram til det tallet dei ganga med:) Lenke til kommentar
Anette94 Skrevet 15. oktober 2013 Del Skrevet 15. oktober 2013 Noen som vet hvordan man løser 5 og 6? Sitter helt fast. Lenke til kommentar
logaritmemannen Skrevet 15. oktober 2013 Del Skrevet 15. oktober 2013 (endret) Noen som vet hvordan man løser 5 og 6? Sitter helt fast. 5) Et punkt i et koordinatsystem er gitt ved (x,y), og siden likningen for en lineær funksjon er y=ax+b, så kan du sette inn verdiene for x og y i likningen. Gjør dette med begge punktene og du sitter igjen med to likninger med to ukjente. Dette løses veldig enkelt. I b) gjør du noe av det samme c) Sett begge likningene lik hverandre e) Du lager en ny funksjon g(x) = f(x) + x, som vil si den gamle funksjonen med en x plusset på Endret 15. oktober 2013 av logaritmemannen Lenke til kommentar
ss123 Skrevet 15. oktober 2013 Del Skrevet 15. oktober 2013 Kan noen hjelpe meg med oppg. 2 d og f? Takk. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 15. oktober 2013 Del Skrevet 15. oktober 2013 Lurer på om jeg har gjort en blemme i forhold til føringen. Har brukt god venstremarg etter kravet, men ikke bunn/topp-marg eller høyremarg. Er dette ekstremt viktig? I så fall må jeg føre opp igjen alt i kveld. Har tatt kopier også og var egentlig klar til å levere. Lenke til kommentar
Anette94 Skrevet 15. oktober 2013 Del Skrevet 15. oktober 2013 Fører man regnestykker m/løsninger osv på data og printer dem ut, eller fører man det for hånd? Ble plutselig usikker. Trodde kun man skulle ha "forsiden" dataskrevet. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 15. oktober 2013 Del Skrevet 15. oktober 2013 Fører man regnestykker m/løsninger osv på data og printer dem ut, eller fører man det for hånd? Ble plutselig usikker. Trodde kun man skulle ha "forsiden" dataskrevet. Skal vel i utgangspunktet føres for hånd, men om du greier å føre på data er det sikkert lov også. Jeg og de andre jeg har sett har skrevet alt for hånd inkludert forsiden. Jeg er mer usikker på margen jeg nå. Lenke til kommentar
QueenV Skrevet 15. oktober 2013 Del Skrevet 15. oktober 2013 Er det noen som har fått til 2b? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 15. oktober 2013 Del Skrevet 15. oktober 2013 Kan noen hjelpe meg med oppg. 2 d og f? Takk. På 2 d) bruker finner du et uttrykk for x i den midterste likningen: x + y - 3z = 0 x = 3z - y Så setter du dette inn for x i de øverste og nederste likningene, ordner de og får dermed et nytt likningssett med kun to ukjente. Så finner du et uttrykk fra y i den første av de nye likningene, setter dette inn i det andre og finner at z = 0. Da kan du løse hva y er og til slutt setter du dette inn for å finne x i uttrykket i begynnelsen av stykket. 2 f) er jo bare tredje kvadratsetning og svaret blir x^2 + 9^2 = 16. Flytt over og ta kvadratrot på begge sider, så er den løst. Lenke til kommentar
maritaaaaaaaaaaaa Skrevet 15. oktober 2013 Del Skrevet 15. oktober 2013 nåken som kan hjelpe med oppgave 6? 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 15. oktober 2013 Del Skrevet 15. oktober 2013 nåken som kan hjelpe med oppgave 6? Bruk to-punkts formelen som ligger på nest siste forelesningsfoil. I denne oppgaven vet du følgende to punkter: (x1, y1) = (100, 3000) (x2, y2) = (140, 4000) Sett dette inn i to-punkts formelen og finn uttrykket for K(x). Når dette er gjort burde resten være plankekjøring. Lenke til kommentar
maritaaaaaaaaaaaa Skrevet 15. oktober 2013 Del Skrevet 15. oktober 2013 Bruk to-punkts formelen som ligger på nest siste forelesningsfoil. I denne oppgaven vet du følgende to punkter: (x1, y1) = (100, 3000) (x2, y2) = (140, 4000) Sett dette inn i to-punkts formelen og finn uttrykket for K(x). Når dette er gjort burde resten være plankekjøring. takk for svar, men har ikkje tilgang til nåke på its learning siden eg berre tar opp igjen denne kontrollprøva, om du har mulighet kunne du skreve formelen her? Lenke til kommentar
bennyhilli Skrevet 15. oktober 2013 Del Skrevet 15. oktober 2013 (endret) Hei. 6.a) [100,3000];[140,4000] 4000-3000 = 25 140-100 K(x)-3000=25(x-100) K(x)=25x-2500+3000 K(x)=25x+500 6.b) K(x)=25x+500 25*126+500=3650 (Husk å svare med tekst også) 6.c) (Snu om på formelen) x-500 = 92 25 (Husk å svare med tekst igjen) 6.d) Holder selv på med denne, men det begynner å bli sent og hjernen fungerer ikke som den skal. Setter pris på noe veiledning her. Endret 15. oktober 2013 av bennyhilli 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 15. oktober 2013 Del Skrevet 15. oktober 2013 takk for svar, men har ikkje tilgang til nåke på its learning siden eg berre tar opp igjen denne kontrollprøva, om du har mulighet kunne du skreve formelen her? y-y1 = ((y2-y1)/(x2-x1)) (x-x1) Så setter du inn de verdiene jeg viste deg for y1, y2, x1 og x2. Lenke til kommentar
maritaaaaaaaaaaaa Skrevet 15. oktober 2013 Del Skrevet 15. oktober 2013 Hei. 6.a) [100,3000];[140,4000] 4000-3000 = 25 140-100 K(x)-3000=25(x-100) K(x)=25x-2500+3000 K(x)=25x+500 6.b) K(x)=25x+500 25*126+500=3650 (Husk å svare med tekst også) 6.c) (Snu om på formelen) x-500 = 92 25 (Husk å svare med tekst igjen) 6.d) Holder selv på med denne, men det begynner å bli sent og hjernen fungerer ikke som den skal. Setter pris på noe veiledning her. tusen takk:) y-y1 = ((y2-y1)/(x2-x1)) (x-x1) Så setter du inn de verdiene jeg viste deg for y1, y2, x1 og x2. takk Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 15. oktober 2013 Del Skrevet 15. oktober 2013 6.d) Holder selv på med denne, men det begynner å bli sent og hjernen fungerer ikke som den skal. Setter pris på noe veiledning her. 500 i overskudd? Med kostnader på kr 3000, må da salgsprisen være 3500 om overskuddet skal bli 500? Det gir ligningen 100p = 3500. p = 35. Lenke til kommentar
bennyhilli Skrevet 15. oktober 2013 Del Skrevet 15. oktober 2013 500 i overskudd? Med kostnader på kr 3000, må da salgsprisen være 3500 om overskuddet skal bli 500? Det gir ligningen 100p = 3500. p = 35. High-five Lenke til kommentar
maritaaaaaaaaaaaa Skrevet 15. oktober 2013 Del Skrevet 15. oktober 2013 2b? får den ikkje til Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå