hakonbyh Skrevet 6. oktober 2013 Del Skrevet 6. oktober 2013 Hei! Har prøvd port forwarding ved hjelp av diverse guider på nettet, men ingen av dem har hjulpet. Har to rutere - Jensen Scandinavia Air Link 89300 (ruter 1) og Netopia 3351 fra NextGentel (ruter 2). Er det noen som kan veilede trinn for trinn hvordan det skal gjøres? Takk på forhånd Lenke til kommentar
Quote Skrevet 6. oktober 2013 Del Skrevet 6. oktober 2013 Har du sett på denne siden? http://portforward.com/english/routers/port_forwarding/ Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 7. oktober 2013 Del Skrevet 7. oktober 2013 Å bruke to rutere etter hverandre er å be om problemer... Har du lest dette: http://ngtforum.net/index.php?topic=30 Lenke til kommentar
crispy345 Skrevet 7. oktober 2013 Del Skrevet 7. oktober 2013 Oida.. Hadde samme problemet selv, men løste det etter flere timer på nett.. Sett router 1 (modemet) som DHCP server, men koble fra switchen på modemet til en av LAN portene på router 2. Kobler du til WAN på den router 2 kommer du til å slite, da den andre vil lage et helt nytt sub-nett som ikke stemmer overhode med router 1. Så koble fra LAN til LAN, så finner du (fortere) ut av det) Det kan hende router 2 klager over at det ikke finns noen tilkobling til nett, men jeg satte min i aksesspunkt-modus, og den har fungert supert siden. Bare husk at; om du IKKE setter router 2 i aksesspunkt-modus, vil den fortsatt fungere som brannmur, så du må sette port-forward i BEGGE routerene. Om den er i aksesspunkt-modus, er det bare modemet som blokkerer. Håper det hjelper litt da. Lenke til kommentar
hakonbyh Skrevet 7. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2013 (endret) Tror ruter 1 er allerede satt som DHCP. Må forsikre meg om at jeg gjør det riktig; Logger inn på Netopia-ruteren via telnet og klikker på add nat server ("Easy-Servers"). På External Service legger jeg inn port 25565. På Server Private Ip Address skrive jeg inn adressen til ruter 2, altså "192.168.0.1". Endret også ruteren til "Én IP-adresse, uten filtersett". Så går jeg inn på ruter nr 2 og klikker på NAT Port Forwarding. På Private Ip skriver jeg ipv4-adressen til den trådløse internettkoblingen og åpner port 25565. Sjekket på http://www.yougetsignal.com/tools/open-ports/, men det viser seg at porten fremdeles er lukket. Endret 7. oktober 2013 av hakonbyh Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 7. oktober 2013 Del Skrevet 7. oktober 2013 (endret) Hvorfor bruker du Telnet og ikke webgui? Har den ikke webgui kanskje? Uansett så bør du sette Netopia'en i bridge og bruke routeren din som router, og forwarde i den.. Gjør alt mye enklere og mye mulig mere stabilt og raskere... EDIT: Ser at Netopia'n din er dritgammel! Hvorfor har du/bruker du denne (enda)? Endret 7. oktober 2013 av _Christian_N Lenke til kommentar
hakonbyh Skrevet 7. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2013 (endret) Kan også logge inn via http://endring.nextgentel.no/web/selectRouter.jsp?changeConfig=true, men hvordan setter jeg Netopia-ruteren i bridge? Hva skal jeg gjøre med ruter nr.2 da? Endret 7. oktober 2013 av hakonbyh Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 7. oktober 2013 Del Skrevet 7. oktober 2013 (endret) Prøv denne Når/hvis du får bridget Netopia'n, så setter du kabelen i mellom den og routeren din i WAN/Internet porten på routeren... Endret 7. oktober 2013 av _Christian_N 1 Lenke til kommentar
hakonbyh Skrevet 7. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2013 Gjordet det som stod i linken, men internetten datt ut Måtte restarte modemet for at internetten skulle fungere igjen. Internettkabelen stod allerede fra modemet og inn i wan-åpningen på ruteren, om det var den du mente? Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 7. oktober 2013 Del Skrevet 7. oktober 2013 Ja nettet ditt vil dette ut hvis du ikke konfigurerer routeren din til å ta over.. Er det PPPoE NGT kjører på enda? Hvis det er det, så må legge inn brukernavn og passord under Internett oppsettet i D-Linken... Hvis ikke, så skal du velge Motta IP automatisk/Dynamisk IP/DHCP.. Husker ikke hvilken av de tre som D-Link bruker i menyen... Er vel det øverste valget uansett..:-P Da skal du ha nett når dette er gjort.. 1 Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 7. oktober 2013 Del Skrevet 7. oktober 2013 Tror de bruker PPPoE for det meste. Før hadde de også PPPoA også, og det skaper problemer ved bridging. 1 Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 He ja, var det jeg mente..... Hadde ingen problemer med å bridge Zyxelen til Telenor, før jeg gikk over til CD.... Ser ikke at det skal være noe større problem hos NGT....(?) Annet enn at det modemet er styggammalt....! 1 Lenke til kommentar
hakonbyh Skrevet 8. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2013 Har gjort det som stod i linken om passthrough. Logget deretter inn på ruter 2 og la inn brukernavn og passord under WAN-innstillinger på PPPoE (om det var det du mente). Internettkabel går fra en såkalt 3-Ethernet-utgang på modemet og inn til WAN-inngangen på ruter 2, men fremdeles får jeg ikke inn nett Gjør jeg det riktig? Etter at jeg gjorde det som står i linken får jeg heller ikke kontakt med modemet... Lenke til kommentar
hakonbyh Skrevet 8. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2013 Skrudde modemet av og på etter hele prosessen og da kom nettet på igjen Den restarter seg vel ikke når jeg slår den av og på, den er vel fortsatt i "bridge-modus"? Klarer fortsatt ikke å logge inn på modemet, er det normalt? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 Når den står i bridge og PPPoE, så vil du ikke ville kontakte modemet tror jeg. Du har da heller ikke særlig bruk for parametre eller annet i modem. I router vil du kunne se internett-ip som er 100% transparent på WAN (internettporten). 1 Lenke til kommentar
hakonbyh Skrevet 9. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2013 Det funket! måtte skru av og på etter at jeg satt den i bridge-mode og la inn brukernavn og passord under PPPoE! Tusen takk for hjelpen 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå