Gå til innhold

[Løst] Thermaltake Purepower 680W

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en strømforsyning som ikke har vært i bruk på noen år. Den er koblet til nå, og har drevet tre harddisker, med binders i 24-pins-kontakten.

Hva er levetiden til en PSU? Jeg har lett litt, men håper jeg kan returnere til dette forumet i håp om svar. Finnes det noen tester jeg kan utføre?

Den gikk nesten daglig i noen år, men med langt lavere load enn 680 watt - rundt 350.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, det er ikke noe du får gjort uten særlig mengde utstyr og erfaring.

Men det skal sies at det en ganske dårlig PSU. Har hatt den og mange andre selv, og tok kvelden etter eænoen få år. Samme hadde vistnok flere opplevd, og komponentene i den mener jeg heller ikke var av øverste hylle.

Lavere last gir som regel en del lengre levetid. Men med tanke på hvor gammel den er, så kan det selvsagt være mot slutten av dens levetid. Temperatur i levetiden er meget relevant, og uten oscilloskop så er more or less det eneste du kan sjekke, om kondensatorene ikke ser sprengte eller oppblåste ut.

Lenke til kommentar

Eldre enn 5 år type konsument psu. Skrot den og kjøp ny.

Det har vært min regel.

Men jeg har også hatt noen som er gått opp i røyk og knertet gfx kort, disker og hovedkort.

En noname , to tagan og det var lenge føre 5 års bruk.

En ocz og en mist er pensjonert mens de tilsynelatende var iorden (føre de ble 5år) , og de er gått i gjennvinnings søpla.

Vil heller slutte å bruke psu enn at den feiler mens den er i bruk siden det kan bli endel stress og ikke minst kostbart.

Levetid på kondensatorer og dermed en psu er også veldig varierende og ikke minst grunnet temperatur.

Kondensatorer som ryker er vel årsak til flesteparten av psuer som dauer.

For hver 10 grader C lavere temperatur dobles levetiden til kondensatoren påstås det.

http://www.illinoiscapacitor.com/tech-center/life-calculators.aspx

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...