Gå til innhold

Hvordan tjene mest mulig på penger


Triangel

Anbefalte innlegg

Heisann

 

Jeg er en 18 år gammel gutt som går på videregående skole. Jeg har nylig fått litt penger, og har 400 000 på konto. 370 000 av disse står på en helt vanlig sparekonto, mens 30 000 er i fond(dnb). Nå er det slik at jeg snart blir student, og da har jeg rett og slett for mye penger for å få stipend. Bør jeg overføre de til foreldre eller lignende? Hva kan jeg gjøre for å få mest mulig ut av pengene? Bør jeg opprette en bsu konto?

 

Jeg jobber forøvrig ikke.

 

Tusen takk for alle svar, setter virkelig pris på det! Kan dessverre ingenting om slikt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette blir ikke så veldig vanskelig, hvis du tenker på stipend til høyere utdanning.

 

Formuegrensen er på kr 393 163.

 

Hvis du skal bo for deg selv(noe du må for å få stipend) kan jeg nærmest garantere deg at formuen din er mindre enn den grensen iløpet av 2014, med tanke på at du ikke har jobb og vil bruke penger hver måned. I verste fall må du kjøpe deg noe så den faller under hvis du ikke når det i tide.

 

EDIT:

 

Så feil tabell, den var visst på kr 357 782, så da må du nok ha et høyt forbruk.-

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Selv om du plasserer pengene på sparekonto, i aksjer eller fond, så vil det fortsatt regnes som formue. Hvis du ønsker å redusere formuesbeløpet, må du enten kvitte deg med noe av midlene (eks. økt forbruk) eller ved å øke gjelda. Da vil nettoformuen din bli lavere.

 

Formuesgrensa for 2014 er satt til kr 357 782.

Lenke til kommentar

Selv om du plasserer pengene på sparekonto, i aksjer eller fond, så vil det fortsatt regnes som formue. Hvis du ønsker å redusere formuesbeløpet, må du enten kvitte deg med noe av midlene (eks. økt forbruk) eller ved å øke gjelda. Da vil nettoformuen din bli lavere.

 

Formuesgrensa for 2014 er satt til kr 357 782.

Og hvordan mener du netto formuesbeløp synker ved å ta opp gjeld?

 

For øvrig er det du skriver feil: Den er to måter å få den ned: Man kan enten investere i verdier med lavere ligningsverdi en reell verdi (i praksis bolig) eller forbruke. Å øke gjeld gjør ingenting med nettoformuen. Eiendeler øker like mye som gjeld.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og hvordan mener du netto formuesbeløp synker ved å ta opp gjeld?

 

For øvrig er det du skriver feil: Den er to måter å få den ned: Man kan enten investere i verdier med lavere ligningsverdi en reell verdi (i praksis bolig) eller forbruke. Å øke gjeld gjør ingenting med nettoformuen. Eiendeler øker like mye som gjeld.

 

Spørs vel hva man kjøper og hva man bruker eventuell gjeld på.

 

Edit:

TS sier han har 400 000 kr i "banken", der 30 000 kr av disse ligger i ett eller annet fond. Det er opplyst tidligere her at formuegrensa er ca 358 000 kr.

 

Hvis TS tar opp ett lån på 50 000 kr eller bruker av pengene i banken på å kjøpe en flatskjerm.... mener du da at formuen til TS er lik ligningsmessig på grunn av verdien på flatskjermen?

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

 

Spørs vel hva man kjøper og hva man bruker eventuell gjeld på.

 

Edit:

TS sier han har 400 000 kr i "banken", der 30 000 kr av disse ligger i ett eller annet fond. Det er opplyst tidligere her at formuegrensa er ca 358 000 kr.

 

Hvis TS tar opp ett lån på 50 000 kr eller bruker av pengene i banken på å kjøpe en flatskjerm.... mener du da at formuen til TS er lik ligningsmessig på grunn av verdien på flatskjermen?

Poenget her er at det er kjøpet av flatskjerm som gjør at formuen blir mindre, ikke gjeldsopptaket. Selvfølgelig kommer det an på hva man bruker gjelden på, men det å ta opp gjeld i seg selv gjør ingenting med formuen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som de andre nevner, kjøp bolig. Det er i praksis eneste lovlige mulighet for å slippe unna. Samtidig gir det stort sett god avkastning.

 

Med 400 000 i egenkapital bør du kunne få kjøpt noe billig selv med lav inntekt.

 

Selv som student, og som har studielån som månedlig inntekt?

Jeg ser for meg at han får avslag i banken på det, men jeg har aldri prøvd, så det er vel verdt å spørre seg for der. Hva skal han gjøre i øyeblikket, dersom han har mottatt vedtaket fra Statens lånekasse, og må utsette ting pga. det? Kan han bruke formuen sin til boliglån, og så levere ny lånesøknad dagen etterpå boliglånet er innvilget, eller huset er kjøpt evt.? Vil lånekassen kunne motta 2 søknader fra samme person for de samme terminene (evt. minus en mnd eller to mnd pga. "pengetriksingen")?

 

 

Hvis han får avslag i banken, så må han for å ha boliglån, enten jobbe ræva av seg på si, eller ha foreldre som garanterer for ham, med andre ord gullhår i ræva :)

 

Fordelen med bolig, er jo at selv om du ikke har mulighet for å bo i den nå, så kan du leie den ut og slik holde ganske mye av boliglånets avdrag i sjakk (men 50 % til skatt om man ikke bor der selv). Kjøp noe som lar seg framleie (dersom du ender i et borettslag, så må du søke om å få lov til framleie, med den usikkerheten det gir, men jeg tror ikke styret kan nekte deg å ta et år studie).

 

Et alternativ er å kjøpe leilighet/bolig, og bo i den selv i studietiden på det studiestedet du har valgt. Her kan du skaffe deg enten noe kun for at du skal bo i, eller du kan skaffe deg noe du kan bo i og også med utleie-deler. Om du får tilbydt studenthybel, så er ofte den en rimelig måte å bo på sammenliknet mot markedet ellers, men om du velger å bo der så går kanskje vinningen i spinningen på at du må betale 50 % skatt av leieinntektene om du ikke bor i det andre bygget som du kjøpte selv.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Triangel:

 

Bruk noe av pengene til å kjøpe ting som du vil trenge som student. Skal du flytte hjemmefra vil det alltid være en del ting som man trenger i større eller mindre grad og som du ellers må bruke pengene fra Lånekassen til å dekke. Eksempler er bærbar PC, skriver, sengetøy, husgeråd osv.

 

Du har ellers ikke for mye penger for å få stipend, men stipendet blir redusert. Om du har f.eks 43 000 kr for stor formue blir stipendet redusert med 860 kr i måneden (2 % av beløpet over grensa pr måned), dvs for våren 2014 ville maks stipend bli redusert fra 18 800 kr til 14 500 kr. Dvs. 4 300 kroner i økt lån. For 3 års studie med 2014 satsene vil det bli 25 800 kr i større lån. Man må ha formue på ca 190 000 kr over grensa for å miste hele stipendet.

 

Men det betyr ikke at det nødvendigvis lønnsomt å redusere formuen for å få fullt stipend. Lånet er nemlig rentefritt i studietida, mens de 43 000 i formue kan gi en 4 500 til 5 000 kr i avkastning over 3 år. Du kan da betale tilbake de 25 800 kr i ekstra lån så fort du er ferdig med å studere og i realiteten ha tjent 4 500 - 5 000 kr i forhold til å ha brukt minst 43 000 kr av formuen til noe som ikke gir avkastning i det hele tatt, og som man kanskje heller ikke trenger.

 

Husk også at du etterhvert vil få gjeld til Lånekassen, som vil redusere din nettoformue.

 

Så rådet er, bruk eventuelt penger på det du virkelig trenger og gi blanke i om du er over eller under grensa. Du kommer uansett best ut om du bruker/plasserer pengene dine så fornuftig som mulig.

 

Edit: Reglene er nemlig ikke slik laget at man totalt sett kommer dårligere ut med formue, om man har mulighet til avkastning på formuen. Så selv med en nettoformue på 600 000 (da får man null stipend)så er det kun bolig som vil være et reelt alternativ for plassering (har verdi på ca 30 - 35 % av kjøpesum). Det å kjøpe en bil til 250 000 kr som man ikke trenger vil være en meget dårlig økonomisk beslutning om hensikten er å komme under grensa.

 

Edit2: Samme gjelder egentlig lønnsinntekt. Tjener man 50 000 kr over beløpsgrensa for inntekt, så reduseres stipendet med 25 000 kr for et år (25 000 omgjøres til lån). 50 000 kr over beløpsgrensen er ca 201 000 i inntekt. Marginalskatteprosenten på de 50 000 fra 151 000 til 201 000 er 25,2 % dvs man sitter igjen med 37 400 kr. Disse pengene kan man sette i banken, få rente på og i realiteten sitter man igjen med langt mer enn om man droppet å arbeide når man nærmet seg grensa.

 

Så i realiteten er det faktisk ikke økonomisk god butikk å være fokusert på grensene.

Endret av Bolson
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Fordelen med bolig, er jo at selv om du ikke har mulighet for å bo i den nå, så kan du leie den ut og slik holde ganske mye av boliglånets avdrag i sjakk (men 50 % til skatt om man ikke bor der selv).

 

 

Det er 28% skatt på fortjeneste ved utleie dersom det ikke bærer preg av næring. De fleste ligningskontorer opererer med flere enn 4 enheter eller totalt areal over 500 m² som grense på næring selv om grensen ikke er definiert ved lov.

Dersom man skal leie ut boligen man selv bor i er det skattefritt dersom verdien av andelen du leier ut er mindre enn 50% av boligens verdi. Hvis ikke er det 28% skatt på fortjenesten.
Lenke til kommentar

Det som har blitt nevnt om likningsverdi av bolig og forsøke redusere formuen slik synes jeg høres ut som en god idé om du klarer å gjennomføre det.

 

Du tar på deg en del ekstra jobb (oppussing, utleiekontraktsforhold om du velger den løsninge etc.), men det er det vel kanskje verdt?

 

@e.hansen:

Flott å få noen som har begrep på skattesatsene. Takk for innspillet.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Selv som student, og som har studielån som månedlig inntekt?

Jeg ser for meg at han får avslag i banken på det, men jeg har aldri prøvd, så det er vel verdt å spørre seg for der. Hva skal han an gjøre i øyeblikket, dersom han har mottatt vedtaket fra Statens lånekasse, og må utsette ting pga. det? Kan han bruke formuen sin til boliglån, og så levere ny lånesøknad dagen etterpå boliglånet er innvilget, eller huset er kjøpt evt.? Vil lånekassen kunne motta 2 søknader fra samme person for de samme terminene (evt. minus en mnd eller to mnd pga. "pengetriksingen")?

 

 

Hvis han får avslag i banken, så må han for å ha boliglån, enten jobbe ræva av seg på si, eller ha foreldre som garanterer for ham, med andre ord gullhår i ræva :)

Ehh, jeg skjønner ikke helt hva du prøver å si etter spørsmålet ditt?

 

Det er mulig å få lån med bare studielån, om lånet bare er lite nok og man har nok egenkapital. Finner ikke noe sentralt i Oslo, men med 400 000 i egenkapital skal han da klare å få kjøpt noe til rundt millionen og betjene gjeld med studielån, i alle fall om han har vett til å jobbe i feriene på si.

 

For øvrig er det ikke lengre "framleie" i borettslag, bare "utleie". Man har ikke en leierett og betaler ikke husleie, man har en borett/bruksrett og betaler felleskostnader. Men det er ofte begrenset adgang til å leie ut ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og hvordan mener du netto formuesbeløp synker ved å ta opp gjeld?

 

For øvrig er det du skriver feil: Den er to måter å få den ned: Man kan enten investere i verdier med lavere ligningsverdi en reell verdi (i praksis bolig) eller forbruke. Å øke gjeld gjør ingenting med nettoformuen. Eiendeler øker like mye som gjeld.

 

 

Du utdypet det jeg ville frem til (investere i bolig).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...