Camlon Skrevet 23. februar 2014 Del Skrevet 23. februar 2014 Hvorfor valgte du Onecall istedet for netcom bare du hadde hørt om de? Er det virkelig sånn at du ikke undersøker priser på det du kjøper? Du bare velger tilfeldig blant det du har hørt om? Gjør du det samme når du velger abonnement innad hos leverandøren også? Bare kaster terning? Jeg valgte netcom fordi onecall ikke eksisterte når jeg valgte mobilabbonoment. Når de startet opp så informerte de om deres tilbud, jeg undersøkte det og fant ut at det var bedre enn det jeg hadde. Uten reklame ville jeg ikke ha byttet. Det er heller ikke mulig å undersøke alt, det har man rett og slett ikke tid til. Jeg ser ingen slik tendens, heller motsatt, jo mere reklametungt markedet er, jo mere sentralisert i større bedrifter er det. Se på typiske reklametunge bransjer som komsmetikk og kroppspleie eller bil feks, få store aktører. AtW Absolutt ikke riktig, alle de bransjene du nevnte er det kraftig konkuranse spesielt i bilbransjen. Her et eksempel på store bedrifter uten mye konkurranse. Windows, melk/ost, fly i Norge. Og det er heller ikke bransjer du ser veldig mye reklame for. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 23. februar 2014 Del Skrevet 23. februar 2014 Hva sier en liten selskap om begrensete reklame forslaget- "``If you take out many of the advertising outlets for cigarettes, it would certainly favor Philip Morris, because it's the dominant company,'' says Samuel Sears Jr., chief executive of Star Tobacco Co., a small maker of discount cigarettes in Petersburg, Va. Hva sier et stort selskap om begrenset reklame- But inside the company's New York offices, some executives have been buzzing privately about the regulations' possible silver lining. ``Whenever you put on competitive constraints, the bigger get bigger and the smaller players get knocked out,'' says one executive who requested anonymity. ``The more marketing restrictions, the less competition in the market.'' Enighet fra liten og store? Hvorfor ønsker ikke de små selskap anledningen til å begrense reklamene som de store kan bruke i mot dem? Kanskje fordi det også begrenser hvordan de små kan angripe de store? Fra Wall Street Journal http://www.apnewsarchive.com/1995/Clinton-Ad-Ban-Could-Strengthen-Philip-Morris/id-4566d70088c5f60d877f7b2ea4043eec Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. februar 2014 Del Skrevet 23. februar 2014 Hvorfor valgte du Onecall istedet for netcom bare du hadde hørt om de? Er det virkelig sånn at du ikke undersøker priser på det du kjøper? Du bare velger tilfeldig blant det du har hørt om? Gjør du det samme når du velger abonnement innad hos leverandøren også? Bare kaster terning? Jeg valgte netcom fordi onecall ikke eksisterte når jeg valgte mobilabbonoment. Når de startet opp så informerte de om deres tilbud, jeg undersøkte det og fant ut at det var bedre enn det jeg hadde. Uten reklame ville jeg ikke ha byttet. Det er heller ikke mulig å undersøke alt, det har man rett og slett ikke tid til. Jeg ser ingen slik tendens, heller motsatt, jo mere reklametungt markedet er, jo mere sentralisert i større bedrifter er det. Se på typiske reklametunge bransjer som komsmetikk og kroppspleie eller bil feks, få store aktører. AtW Absolutt ikke riktig, alle de bransjene du nevnte er det kraftig konkuranse spesielt i bilbransjen. Her et eksempel på store bedrifter uten mye konkurranse. Windows, melk/ost, fly i Norge. Og det er heller ikke bransjer du ser veldig mye reklame for. Jeg synes ikke bilbransjen utpreger seg med sterkt konkurranse, hvor mange firma er det som har modeller i vesten? 15 stk kanskje? I en bransje med svært høy totalomsetning. Og det er svært sjeldent de går konkurs eller nye kommer til, det er ikke typiske tegn på en bransje med hard konkurranse. AtW Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 23. februar 2014 Del Skrevet 23. februar 2014 (endret) Både Chrysler og GM gikk konkurs nylig. http://en.wikipedia.org/wiki/General_Motors_Chapter_11_reorganization http://en.wikipedia.org/wiki/Chrysler_Chapter_11_reorganization Videre kan du ta en titt her: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_defunct_automobile_manufacturers_of_the_United_States Dog, ettersom firmaer som har gått konkurs og forsvunnet ikke bruker stort på reklame har du nok ikke hørt om noen av dem. Dog her er en liste over "nyere" konkurs bilfirmaer som noe av reklamen fotsatt "henger igjen" av: http://www.zeroto60times.com/blog/2012/02/dead-defunct-bankrupt-car-companies/ Endret 23. februar 2014 av Skatteflyktning 2 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. februar 2014 Del Skrevet 23. februar 2014 Både Chrysler og GM gikk konkurs nylig. http://en.wikipedia.org/wiki/General_Motors_Chapter_11_reorganization http://en.wikipedia.org/wiki/Chrysler_Chapter_11_reorganization Videre kan du ta en titt her: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_defunct_automobile_manufacturers_of_the_United_States Dog, ettersom firmaer som har gått konkurs og forsvunnet ikke bruker stort på reklame har du nok ikke hørt om noen av dem. Dog her er en liste over "nyere" konkurs bilfirmaer som noe av reklamen fotsatt "henger igjen" av: http://www.zeroto60times.com/blog/2012/02/dead-defunct-bankrupt-car-companies/ De holder det like fullt gående per i dag. Det er forsåvidt riktig at mange gikk konkurs i starten, men i disse dager? Jeg synes det er å dra det langt å si det er noe annet enn sjeldent konkurser, og sjeldent nye aktører. Se på ett marked som nettbutikker som sleger datakomponenter i norge, hvor mange nye og gamle aktører det er der, sammenlikn med bilindustrien, og kompenser gjerne for markedets totalomsetning. AtW Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 23. februar 2014 Del Skrevet 23. februar 2014 De holder det like fullt gående per i dag. Ja, Staten (Obama) ville ikke at mange (av hans) velgere skulle miste jobben, og la skattepenger på bordet. Like fullt gikk de konkurs før de ble reddet. Det er forsåvidt riktig at mange gikk konkurs i starten, men i disse dager?Du tar ikke til deg fakta ser det ut som. Chrysler og General Motors gikk KONK, det samme skjedde med SAAB i Sverige og med en rekke andre som du finner om du trykker på linken over. http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_Automobile#2011_-_Bankruptcy Jeg synes det er å dra det langt å si det er noe annet enn sjeldent konkurser, og sjeldent nye aktører. Se på ett marked som nettbutikker som sleger datakomponenter i norge, hvor mange nye og gamle aktører det er der, sammenlikn med bilindustrien, og kompenser gjerne for markedets totalomsetning. AtW Du sammenligner ett marked som er nyoppstått med ett 100-år gammelt marked, og kritiserer det gamle markedet for at det ikke er like dynamisk som det nye, samtidig som du påpeker at det gamle markedet VAR mer dynamisk i sin startfase. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. februar 2014 Del Skrevet 23. februar 2014 De holder det like fullt gående per i dag. Ja, Staten (Obama) ville ikke at mange (av hans) velgere skulle miste jobben, og la skattepenger på bordet. Like fullt gikk de konkurs før de ble reddet. Det er forsåvidt riktig at mange gikk konkurs i starten, men i disse dager?Du tar ikke til deg fakta ser det ut som. Chrysler og General Motors gikk KONK, det samme skjedde med SAAB i Sverige og med en rekke andre som du finner om du trykker på linken over. http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_Automobile#2011_-_Bankruptcy Jeg synes det er å dra det langt å si det er noe annet enn sjeldent konkurser, og sjeldent nye aktører. Se på ett marked som nettbutikker som sleger datakomponenter i norge, hvor mange nye og gamle aktører det er der, sammenlikn med bilindustrien, og kompenser gjerne for markedets totalomsetning. AtW Du sammenligner ett marked som er nyoppstått med ett 100-år gammelt marked, og kritiserer det gamle markedet for at det ikke er like dynamisk som det nye, samtidig som du påpeker at det gamle markedet VAR mer dynamisk i sin startfase. Tar jeg ikke til meg fakta? Jeg har poengtert at det er få konkurser, du virker til å late som jeg har sagt at det er ingen. Argumentet ditt er at "oohoo, det var faktisk noen konkurser for noen år siden i dette gigantmarkdet". Mener du markedet får mindre konkurranse av seg selv når det er eldre? Hvilke mekanismer mener du er hovedrivere i denne trenden isåfall? AtW Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 23. februar 2014 Del Skrevet 23. februar 2014 De holder det like fullt gående per i dag. Ja, Staten (Obama) ville ikke at mange (av hans) velgere skulle miste jobben, og la skattepenger på bordet. Like fullt gikk de konkurs før de ble reddet. Det er forsåvidt riktig at mange gikk konkurs i starten, men i disse dager?Du tar ikke til deg fakta ser det ut som. Chrysler og General Motors gikk KONK, det samme skjedde med SAAB i Sverige og med en rekke andre som du finner om du trykker på linken over. http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_Automobile#2011_-_Bankruptcy Jeg synes det er å dra det langt å si det er noe annet enn sjeldent konkurser, og sjeldent nye aktører. Se på ett marked som nettbutikker som sleger datakomponenter i norge, hvor mange nye og gamle aktører det er der, sammenlikn med bilindustrien, og kompenser gjerne for markedets totalomsetning. AtW Du sammenligner ett marked som er nyoppstått med ett 100-år gammelt marked, og kritiserer det gamle markedet for at det ikke er like dynamisk som det nye, samtidig som du påpeker at det gamle markedet VAR mer dynamisk i sin startfase. Tar jeg ikke til meg fakta? Jeg har poengtert at det er få konkurser, du virker til å late som jeg har sagt at det er ingen. Argumentet ditt er at "oohoo, det var faktisk noen konkurser for noen år siden i dette gigantmarkdet". Jeg har påpekt en god del konkurser opp igjennom tiden. Hva anser du som ett passe nivå med konkurser? Mener du markedet får mindre konkurranse av seg selv når det er eldre? Hvilke mekanismer mener du er hovedrivere i denne trenden isåfall? AtW Creative destruction, eller survival of the fittest om du vil. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. februar 2014 Del Skrevet 23. februar 2014 Jeg har påpekt en god del konkurser opp igjennom tiden. Hva anser du som ett passe nivå med konkurser? Mener du markedet får mindre konkurranse av seg selv når det er eldre? Hvilke mekanismer mener du er hovedrivere i denne trenden isåfall? AtW Creative destruction, eller survival of the fittest om du vil. Jeg anser ihvertfall ikke feks 5 konkurser på 2 tiår blant ting som selges i norge som mange konkurser i ett så stort marked, jeg ser på det som svært få. Jeg ser heller ikke på omtrent ett dusin aktører i den vestlige verden som mange i ett marked av denne størrelsen. Det er ett interessant perspektiv, har du noe som underbygger dette? Og hvordan harmonerer dette med troen på uregulert markedsøkomomi? Om det er riktig så gjør det jo vanskeligere å bedømme effektiviteten av reklame, feks vil det jo delvis ugyldiggjøre tidligere omtalte studie om tobakksleverandører i USA (antakelig, har ikke tilgang til hele, så det er ikke lett å umiddelbart vurdere) AtW Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 23. februar 2014 Del Skrevet 23. februar 2014 Jeg har påpekt en god del konkurser opp igjennom tiden. Hva anser du som ett passe nivå med konkurser? Jeg anser ihvertfall ikke feks 5 konkurser på 2 tiår blant ting som selges i norge som mange konkurser i ett så stort marked, jeg ser på det som svært få. Jeg ser heller ikke på omtrent ett dusin aktører i den vestlige verden som mange i ett marked av denne størrelsen. Så omtrent halvparten av aktørene bør, ifølge deg, gå konkurs i løpet av ett eller to tiår? Noen spesiel grunn til at denne rytmen er den rette, istedenfor en hvilkensomhelst annen rytme? Mener du markedet får mindre konkurranse av seg selv når det er eldre? Hvilke mekanismer mener du er hovedrivere i denne trenden isåfall? AtW Creative destruction, eller survival of the fittest om du vil. Det er ett interessant perspektiv, har du noe som underbygger dette? Og hvordan harmonerer dette med troen på uregulert markedsøkomomi? Om det er riktig så gjør det jo vanskeligere å bedømme effektiviteten av reklame, feks vil det jo delvis ugyldiggjøre tidligere omtalte studie om tobakksleverandører i USA (antakelig, har ikke tilgang til hele, så det er ikke lett å umiddelbart vurdere) AtW 1. http://en.wikipedia.org/wiki/Creative_destruction2. Som hånd i hanske 3. Det er svært vanskelig å bedømme effektiviteten av reklame, men vi prøver som best vi kan. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. februar 2014 Del Skrevet 23. februar 2014 Spar deg for stråmennene er du snill, har jeg sagt at jeg vet om en perfekt rytme? Jeg har bare poengtert at det er en bransje som det er få aktører i (i frohold til omsetningen), få konkurser og få nye aktører, er du uenig i noe av dette? Om det blir stadig færre aktører over tid uten regulering, tilsier ikke dette at konkurransen, i det minste etter en stund, blir dårligere? AtW Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. februar 2014 Del Skrevet 23. februar 2014 Nå vet jeg ikke hvilken professor du refererer til, men argumentum ad hominem er litt tynt. Edwin Woodrow Eckard som jjkoggan bruker som sannhetsvitne for hvordan reklame virker i et marked (innlegg 127). Fortsatt ser jeg ikke hvordan TV-reklamer skiller seg fra andre markedsføringskanaler. Du angriper feil person. Jeg har ikke påstått det er noen prinsippiell forskjell. Informasjonskanalene og mengden er annerledes, men psykologisk atferd har ikke forandret seg merkbart. Disse studiene er fortsatt anerkjent i dag, men hvis du kjenner til nyere forskning som motbeviser dem, vil jeg gjerne at du deler den, slik at jeg kan lese den og varsle instituttet her jeg studerer. Jeg snakker om hvor mye lettere det har blitt å finne produktinformasjon nå med internett enn det var før, og hvordan det har påvirket vanene for innformasjonsinnhenting. Ikke kom og påstå at du ikke hadde fått abstinenser etter google, wikipedia og internett generelt om du reiste 30 år tilbake i tid. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 24. februar 2014 Del Skrevet 24. februar 2014 Spar deg for stråmennene er du snill, har jeg sagt at jeg vet om en perfekt rytme? Jeg har bare poengtert at det er en bransje som det er få aktører i (i frohold til omsetningen), få konkurser og få nye aktører, er du uenig i noe av dette?Jeg tror ikke jeg er ute med noen stråmenn her all din tid dine påstander om "for få" nødvendigvis innebærer at det er ett høyere tall som er "akkurat passe" eller "bedre". Det er dette jeg prøver å avklare hva du anser med. Om det blir stadig færre aktører over tid uten regulering, tilsier ikke dette at konkurransen, i det minste etter en stund, blir dårligere? AtW Om din referanse er det ikke-eksisterende teoretiske konseptet "perfekt konkurranse" så kan det stemme. Desverre er det konseptet såvidt meg bekjent irrelevant, det som er viktig, slik jeg ser det er at forbrukerne får den kombinasjon kvalitet-pris som mest tilnærmer seg deres ønsker, hvilket kun ett fritt marked er istand til. Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 24. februar 2014 Del Skrevet 24. februar 2014 Spar deg for stråmennene er du snill, har jeg sagt at jeg vet om en perfekt rytme? Jeg har bare poengtert at det er en bransje som det er få aktører i (i frohold til omsetningen), få konkurser og få nye aktører, er du uenig i noe av dette? Om det blir stadig færre aktører over tid uten regulering, tilsier ikke dette at konkurransen, i det minste etter en stund, blir dårligere? AtW Det kan også bety at bransjen er så effektiv at det ikke er særlig lønnsomt å etablere seg. Jeg tviler på at det er tilfellet i bilbransjen. Store startutgifter og en gjennomregulert bransje skaper barriers to entry det er vanskelig å overkomme. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 24. februar 2014 Del Skrevet 24. februar 2014 Jeg synes ikke bilbransjen utpreger seg med sterkt konkurranse, hvor mange firma er det som har modeller i vesten? 15 stk kanskje? I en bransje med svært høy totalomsetning. Og det er svært sjeldent de går konkurs eller nye kommer til, det er ikke typiske tegn på en bransje med hard konkurranse. AtW Hva er du prater om. 15 bedrifter er mer enn nok for å skape konkurranse. Det er også langt flere enn 15 bilfirmaer om du tar med mindre bedrifter. Har man en bedrift så har man monopol, med 2 bedrifter så har de en tendens til å samarbeide, ved 3-4 bedrifter så begynner det å bli bedre og du vil oppleve nesten ingen konkurransefordelernår du går over 5 bedrifter. 15 bedrifter er mer enn nok. Det er også helt feil at det kreves masse konkurser eller nye bedrifter for konkurranse. F.eks. det er stor konkurranse i daglivarebransjen, men det er få som går konkurs og det er få nye bedrifter. Det handler ikke bare om å gå konkurs, det handler også om hvor stor andel av markedet man har. Ikke bare det, men det har vært en rekke konkurser og nystartete bilbedrifter. F.eks. Coda Automotive, Tesla Motors, Think, BYD og Skatteflyktning har nevnt en rekke som har gått konkurs. Du hevder det ikke er nok, men som sagt masse konkurser og nystartete bedrifter er ikke en nødvendighet for konkurranse. Faktisk for mange konkurser tyder på et sykt marked hvor investorer ikke klarer å skape et levedyktig produkt. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 24. februar 2014 Del Skrevet 24. februar 2014 Edwin Woodrow Eckard som jjkoggan bruker som sannhetsvitne for hvordan reklame virker i et marked (innlegg 127). . Eckard har flere enige kollegaer. Her er en av dem som viser hva som skjer i Québec i forhold til resten av Canada når det gjelder reklame forbud i Québec men ikke resten av Canada In this paper I have examined the possibility that an unintended consequence of the ban on advertisingdirectedatchildreninQuebecistohindercompetition. Ishowthatpricesare higher in Quebec because of the ban, which implies that advertising provides information and reduces perceived product differentiation. Therefore, older and better-known brands should have bigger market share in Quebec where advertising is prohibited than in regions where it is allowed, and the opposite should be true for non-established brands. Empirical analysis of the childrens breakfast cereal market supports these predictions. Established brandsthose that have been around for a long time and that have advertised heavily and regularly over the yearshave bigger market share in the province of Quebec where advertising is banned than they do in the rest of Canada. Non-established brands do better in the rest of Canada than they do in Quebec http://www.fep.up.pt/conferences/earie2005/cd_rom/Session%20I/I.H/clark.pdf Har dere now empiriske data som motsier Clarks konklusjoner at reklame kan være mer imformerende enn "persuasive"? Eller blir det bare meninger vi snakker om ? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. februar 2014 Del Skrevet 24. februar 2014 Jeg synes ikke bilbransjen utpreger seg med sterkt konkurranse, hvor mange firma er det som har modeller i vesten? 15 stk kanskje? I en bransje med svært høy totalomsetning. Og det er svært sjeldent de går konkurs eller nye kommer til, det er ikke typiske tegn på en bransje med hard konkurranse. AtW Hva er du prater om. 15 bedrifter er mer enn nok for å skape konkurranse. Det er også langt flere enn 15 bilfirmaer om du tar med mindre bedrifter. Har man en bedrift så har man monopol, med 2 bedrifter så har de en tendens til å samarbeide, ved 3-4 bedrifter så begynner det å bli bedre og du vil oppleve nesten ingen konkurransefordelernår du går over 5 bedrifter. 15 bedrifter er mer enn nok. Det er også helt feil at det kreves masse konkurser eller nye bedrifter for konkurranse. F.eks. det er stor konkurranse i daglivarebransjen, men det er få som går konkurs og det er få nye bedrifter. Det handler ikke bare om å gå konkurs, det handler også om hvor stor andel av markedet man har. Ikke bare det, men det har vært en rekke konkurser og nystartete bilbedrifter. F.eks. Coda Automotive, Tesla Motors, Think, BYD og Skatteflyktning har nevnt en rekke som har gått konkurs. Du hevder det ikke er nok, men som sagt masse konkurser og nystartete bedrifter er ikke en nødvendighet for konkurranse. Faktisk for mange konkurser tyder på et sykt marked hvor investorer ikke klarer å skape et levedyktig produkt. Med kriteriet at 5 bedrifter eller flere er nok for å ha sterk konkurranse, uansett totalomsetning, hva er grunnlaget ditt for å si at det er sterk konkurranse innen bilmarkedet? Det er ett kriterium nesten alle bransjer oppfyller, spesielt når det er snakk om en slik bedriftsmenge i hele vesten. Hva mener du kjennetegner ett marked med hard konkurranse, og hva mener du kjennetegner ett med liten konkurranse, og hva mener du kjenntegner ett marked med middels konkurranse? AtW Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. februar 2014 Del Skrevet 24. februar 2014 Edwin Woodrow Eckard som jjkoggan bruker som sannhetsvitne for hvordan reklame virker i et marked (innlegg 127). . Eckard har flere enige kollegaer. Her er en av dem som viser hva som skjer i Québec i forhold til resten av Canada når det gjelder reklame forbud i Québec men ikke resten av Canada In this paper I have examined the possibility that an unintended consequence of the ban on advertisingdirectedatchildreninQuebecistohindercompetition. Ishowthatpricesare higher in Quebec because of the ban, which implies that advertising provides information and reduces perceived product differentiation. Therefore, older and better-known brands should have bigger market share in Quebec where advertising is prohibited than in regions where it is allowed, and the opposite should be true for non-established brands. Empirical analysis of the childrens breakfast cereal market supports these predictions. Established brandsthose that have been around for a long time and that have advertised heavily and regularly over the yearshave bigger market share in the province of Quebec where advertising is banned than they do in the rest of Canada. Non-established brands do better in the rest of Canada than they do in Quebec http://www.fep.up.pt/conferences/earie2005/cd_rom/Session%20I/I.H/clark.pdf Har dere now empiriske data som motsier Clarks konklusjoner at reklame kan være mer imformerende enn "persuasive"? Eller blir det bare meninger vi snakker om ? Følgende stuider ser ut til å underbygge at reklame fører til dårligere konkurranse og større profitt for de store aktørene: Laksman Krishanmurthi & S.P. Raj, The Effect of Advertising on Consumer Price Sensitivity, 22 J. M ARKETING R ES . 119 (1985). Anil Kaul & Dick R.Wittink, Empirical Generalizations about the Impact of Advertising on Sensitivity and Price, 14 M ARKETING S CI . 151 (1995). Willard F. Mueller & Richard T. Rogers, The Role of Advertising in Changing Concentration of Manufacturing Industries, 62 R EV . E CON . & S TAT . 89 (1980) Kyle Bagwell & Gerry Ramey, Advertising and Pricing to Deter or Accommodate Entry When Demand is Unknown, 8 I NT ’ L J. I NDUS . O RG . 93 (1990). William Comanor & Thomas Wilson, The Effect of Advertising on Competition: A Survey, 17 J. E CON . L ITERATURE 453 (1979). Man kan sitte og cherry-picke studier hele dagen, men det bør være ganske klart at dette i det minste er ett omdiskutert tema i litteraturen. AtW Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 24. februar 2014 Del Skrevet 24. februar 2014 (endret) Med kriteriet at 5 bedrifter eller flere er nok for å ha sterk konkurranse, uansett totalomsetning, hva er grunnlaget ditt for å si at det er sterk konkurranse innen bilmarkedet? Det er ett kriterium nesten alle bransjer oppfyller, spesielt når det er snakk om en slik bedriftsmenge i hele vesten. Hva mener du kjennetegner ett marked med hard konkurranse, og hva mener du kjennetegner ett med liten konkurranse, og hva mener du kjenntegner ett marked med middels konkurranse? AtW Det er ikke et kriterium, men en trend. Forskjellige markeder er forskjellige. Noen markeder holder det med 2 konkurrerende bedrifter, andre trenger flere. Men jeg kjenner ikke til noen markeder som trenger flere enn fem. Det er absolutt ikke riktig at de fleste bransjer har mer enn fem store bedrifter, f.eks. Intel, brus, windows, cable, strømleverandører i mange land, Monsanto (mais), visa/mastercard, Airbus/Boeing, mobilmarkedet i mange land, kodak/fujifilm, etc. I bilbransjen derimot er det mange store firmaer og det er tøff konkurranse. Det som kjennetegner markeder med hard konkurranse er at firmaene blir sterkt påvirket av markedspress. F.eks. windows har lite konkurranse og kan velge pris uten noen store konsekvenser. Derimot dagligvarekjeder kan ikke øke prisene uten å miste de fleste kundene og kan ikke redusere prisene uten å gå konkurs. Endret 24. februar 2014 av Camlon Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. februar 2014 Del Skrevet 24. februar 2014 Med kriteriet at 5 bedrifter eller flere er nok for å ha sterk konkurranse, uansett totalomsetning, hva er grunnlaget ditt for å si at det er sterk konkurranse innen bilmarkedet? Det er ett kriterium nesten alle bransjer oppfyller, spesielt når det er snakk om en slik bedriftsmenge i hele vesten. Hva mener du kjennetegner ett marked med hard konkurranse, og hva mener du kjennetegner ett med liten konkurranse, og hva mener du kjenntegner ett marked med middels konkurranse? AtW Det er ikke et kriterium, men en trend. Forskjellige markeder er forskjellige. Noen markeder holder det med 2 konkurrerende bedrifter, andre trenger flere. Men jeg kjenner ikke til noen markeder som trenger flere enn fem. Det er absolutt ikke riktig at de fleste bransjer har mer enn fem store bedrifter, f.eks. Intel, brus, windows, cable, strømleverandører i mange land, Monsanto (mais), visa/mastercard, Airbus/Boeing, mobilmarkedet i mange land, kodak/fujifilm, etc. I bilbransjen derimot er det mange store firmaer og det er tøff konkurranse. Det som kjennetegner markeder med hard konkurranse er at firmaene blir sterkt påvirket av markedspress. F.eks. windows har lite konkurranse og kan velge pris uten noen store konsekvenser. Derimot dagligvarekjeder kan ikke øke prisene uten å miste de fleste kundene og kan ikke redusere prisene uten å gå konkurs. Er ikke det ett mål der man sterkt innblander priselastisiteten til produktet som selges? Hvordan vil det manifestere seg i markeder med lav priselastisistet og høy konkurranse? AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå