EMeeren Skrevet 6. oktober 2013 Del Skrevet 6. oktober 2013 (endret) Hei! Er endelig rik nok til å oppgradere min etterhvert utdaterte gaming-rigg. Så først på den ferdig oppsatte PC'en til 18 000 i MaruisJS sin sticky-tråd, men den har både skjerm og ekstra lagrindsharddisk og Windows inklduert... jeg har alt det allerede. Fjernet dem og puslet deretter sammen noe eget, men er ikke helt stødig på kompatibilitet osv. (spesielt lite peiling har jeg på hovedkort ). https://prisguiden.no/liste/143791/pcbuilder Her er listen, med alt jeg trenger av deler. Tenker å kjøre GTX770 i SLI, men litt usikker på om dette er overkill (vil gjerne at det skal vare noen år!). Virker uansett bedre enn alternativene jeg har vurdert (780 eller Titan) mtp. ytelse for prisen.Usikker på om hovedkortet er dugelig, støtter det 770 i SLI og støtter det prosessoren jeg har valgt? Litt søking på internett sier at det visstnok gjør det, men, hmm. Er også en lavere prisklasse enn det som er i 18000kr buildet i sticky-tråden, som gjør meg litt usikker.Når det komer til harddisk ønsker jeg å ha plass til en del spill, men å gå over 240GB virker urimelig, føler ikke jeg trenger det, og blir fort veldig dyrt! Har som sagt 1TB lagring, har ikke behov for mer (i tillegg har jeg en 400GB lagringsdisk men denne vurderer jeg å bare la være i den gamle PC'en hvis jeg selger den videre).RAM er ganske rett frem. 2x4GB er fint (bruker ikke i de fleste tilfeller alle mine nåværende 6GB), Corsair er stødig. Trenger jeg 1866 eller kan jeg bare gå for 1600 (eller motsatt, burde jeg gå for mer?)Keyboardet har blitt anbefalt til meg av en venn som har god erfaring med det, så går for det. har du noe forslag til bedre, bør det være flatt og forholdsvis komfortabelt til lengre skriveøkter så vel som gaming. Musen er jeg usikker på, trenger noe som er komfortabelt, har ekstra knapper og er trådløst. G700 virker å fyylle fylel disse kravene; den virker óg som den har veldig god respons.i7 4930k virker som en veldig solid prosessor, men er som med SLI'en, litt usikker å om det er litt overkill, evt. om ytelsen er verdt pengene sammenlignet med litt billigere modeller. Litt usikker på om jeg trenger aftermarket-vifte, hva er argumenter for/mot dette?Kabinettet liker jeg, ser ganske fint ut, igjen har jeg venner som anbefaler, sier det er veldig bra. Tar gjerne mot forslag i samme prisklasse som dere mener kan være bedre.Bruker eget lydkort da jeg har ganske fine hodetelefoner (Beyerdynamic d770 pro), ønsker å bevare veldig god lydkvalitet!PSU, da har jeg gode erfaringer med Corsair. 750W trenger jeg vel for dette buildet And that's that. Med frakt ligger billigste alternativet på ca. 19 000, vil helst ikke gå så mye over dette men har budsjettert med 20 000, hvis noe må/bør oppgraderes.Ang. overklokking: Har egentlig ikke planer om det, har aldri vært borti det før, men hvis det er forholdsvis enkelt/risikofritt her og jeg får mye igjen for det er jeg ikke fremmed for å prøve det ut! Endret 6. oktober 2013 av The Evil God Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 6. oktober 2013 Del Skrevet 6. oktober 2013 (endret) Hvorfor heller ikke gå for GTX 780 eller GTX Titan? Skal du overklokke bør du heller gå for TX istedenfor CX. 1600 mhz brikker burde vel holde, skulle du trenge mere ram kan du bare fylle opp 4 ramplassene etterhvert. Nå støtter jo prosessoren opp til 1866 mhz ram men spørs om den klarer å bruke alle 2 kanalene å få 4 ganger raskere ram. Endret 6. oktober 2013 av LMH1 Lenke til kommentar
Veggen88 Skrevet 6. oktober 2013 Del Skrevet 6. oktober 2013 CPU vil ikke passe på HK. 2011 og 1150 Lenke til kommentar
oivindwold Skrevet 6. oktober 2013 Del Skrevet 6. oktober 2013 Er nok sant som du er inne på at det er ikke verdt å velge 4930K. Tror egentlig 4930K er beregnet å gi mer ytelse i andre ting en spill. Hovedkortet du har valgt støtter haswell og ikke 4930k. Velg en 4770K eller marginalt dårligere 4670K. Tror ikke 4930k vil gi deg noe ekstra fps. Jeg hadde heller lagt inn pengene i 780 i Sli hadde jeg hatt 19000. Du får 1 stk 780 for 4600. Hovedkortet du har valgt skal ha fått bra anmeldelser. Du får en del gratis ekstra ytelse ved å overklokke. Finnes mange guider. Bare følg med på temperaturene. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 6. oktober 2013 Del Skrevet 6. oktober 2013 For det første. Når du skal bruke såpassa mye penger så legg penger i en SKIKKELIG PSU! Det er første prioritet! Kabinettet er bra. Ang SLI- glem det!Kjøp deg heller GTX780 eller titan. Er fortsatt litt problemer med SLI. Kjør singel kort. Anbefaler deg også å vente til AMD slipper sine nye kort nå om en liten stund, par uker maks. Hovedkort! Her velger du egentlig etter hva du faktisk trenger av tilkobling o.l. Har du tenkt å overklokke? Viss ja, har du tenkt å klokke mye? så mye at du må over på vannkjøling? Ja da bør du gå opp noen lapper på hovedkortet også. eller sså holder det lenge med et til 11-1300kr Anbefaler deg også å kjøpe deg en skikkelig cpu kjøler. luft anbefaler eg Lenke til kommentar
EMeeren Skrevet 8. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2013 (endret) Hva er en skikkelig PSU, sveibuen, og hvorfor er ikke den jeg har valgt god nok? Ang. SLI har jeg brukt det i ganske mange år nå og det har tjent meg bra.Ellers takk for tilbakemeldinger Endret 8. oktober 2013 av The Evil God Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 CX til Corsair er av den billige sorten. Anbefaler deg å gå for HX, AX eller RM versjonen, da disse er av mye bedre kvalitet. HUSK at legger du penger i en skikkelig PSU så kan du ha denne i flere år! AX og HX versjonen kommer med 7års garanti! Så å si at den hvertfall vil holde 10år har eg stor tro på. kjøper du en dårlig PSU å den ryker, så kan det fort ver at PSUen tar med seg resten av PCen i samme sleng. Ang SLI: Er mye bedre å kjøre 1 topp kort istedenfor to litt "dårligere". Med tanke på microstutter, varme, støy osv osv. Så viss du skal bruke så mye penger, så gå for titan eller AMD R9 290X som blir lansert øyeblikk! Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 Ville smelt til med 16GB RAM om du vil ha maskinen i noen år. 2x Samsung 840 Pro 256GB i RAID-0 ville også vært heftig setup som systemdisk. Lenke til kommentar
EMeeren Skrevet 9. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2013 8GB RAM og én systemdisk tjener meg for the time being. Ikke noe problem å kjøpe flere RAM-brikker og sette dem på plass senere ; ) Ditto med en SSD til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå