Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:

kaofbc skrev (2002-02-15 16:43):

Kan noen fortelle meg hvordan jeg bruker flere forms...?

Vil ha en knapp på en form som åpner en annen form.....

Vel, dette er ganske enkelt. Etter at du har lagd ein ny form (File, New, Form), og har lagra denne, må du gjere litt endringar i koden din.

Først og fremst, må du legge til uniten som du lagra formen som (filnavnet til formen), i uses-klausulen. Berre legg til namnet på formen, som som oftast er Unit2 om du ikkje endrar filnamnet, til i uses-klausulen, som du finn heilt øverst i kodevindauget til Form1.

Lag knappen på Form1, og dobbelklikk på den. Så skriv du "Form2.Show;". Start programmet, og Form2 vil komma fram.

mvh.,

Vegard A. Larsen,

[email protected]

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er enig i det som kilogram skrev. Dette er den enkle metoden. Har selv utviklet noen større løsninger der det ikke er interessant å "auto-create" alle mine forms.

Det man gjør da istedenfor er følgende (har ikke Delphi foran meg , men mener det er slik jeg gjør det):

1. Opprett form1 og form2.

2. Se etter i prosjektinformasjonen (meny "project/options") at kun form1 er satt opp til å bli automatisk kreert.

3. Inkluder unit2 under uses i unit1.

4. Under click event på din button "Vis form2" skriv:

Form2 := TForm2.Create(Application);

Form2.Show; (eller Form2.ShowModal;)

Fordelen med denne metoden å gjøre det på er at man kan åpne samme vindu flere ganger - dvs. en ny instans av skjermbildet. Dette er svært aktuellt dersom man ønsker å lage større MDI-systemer.

Mvh

Terje Abrahamsen

[email protected]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...