Dan Hansen Skrevet 6. oktober 2013 Del Skrevet 6. oktober 2013 Har et litt pussig spørsmål til alle it-guruer der uteJeg sitter og vurderer å gå til anskaffelse av et radioamatørprogram (HRD 6.1), men stusser veldig over systemkravene som stilles."Minimum system requirements are as follows:Windows XP/SP3, 1GB RAM, 15GB unused hard drive storage, Pentium 5 (P5) Processor, 1024x768 256 color display.Windows Vista, 3 GB RAM, 15 GB unused hard drive storage, Pentium 5 (P5) Processor, 1024x768 256 color displayWindows 7 & 8, 4GB RAM, 50GB unused hard drive storage, Dual Core Processor, 1920x1080 Hi-Color display"Det jeg finner besynderlig er at installerer jeg programmet på en datamaskin med WinXP-SP3, krever programmet betraktelig mindre ressurser enn hvis jeg installerer det på en datamaskin med f.eks Win7/8. Dette forstår jeg simpelthen ikke. Hvorfor krever HRD 6.1 tre ganger så mye harddiskplass i Win7/8 som i WinXP, og hvorfor krever det betraktelig større oppløsning på skjermen? Dessuten er det vel ingen logikk i at man skal ha fire ganger så mye RAM i Win7/8 som i WinXP, for hvis programmet kjører med kun 1GB RAM, burde det vel holde i Win7/8 også, så lenge Windows har fått det som det trenger (f.eks ved 2GB RAM?)Er jeg helt på vidda med dette resonnementet, eller gir det mening?Har spurt de som lager programmet, men de henviser bare til at sånn er det ... Lenke til kommentar
War Skrevet 6. oktober 2013 Del Skrevet 6. oktober 2013 (endret) Er jo ikke programmet som krever det, hele maskinen i sin helhet pluss programmet burde ha det. Er jo OS her som krever mer. Noe som krever 1kb i 1980 krever 1 giga mer idag pga OS krever mer. Endret 6. oktober 2013 av War Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 6. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2013 Nei, det er ikke det. Altså, hvis HRD 6.1 kan kjøre på 1GB RAM og 15GB harddisk i WinXP-SP3, er det lite logisk at det krever 4GB RAM og 50GB harddisk i Win7/8 da disse fint klarer seg med 1GB RAM og 20GB hardisk i 32-bit versjonen (2GB RAM i 64-bit). Satt på spissen, hvorfor krever HRD 6.1 3GB mere RAM i Win7 enn i WinXP? Og 30GB mer harddisk? Selve HRD programmet tar ikke mer enn mellom 250 og 300MB plass på disken installert ... Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 Og hvorfor skulle programmet kreve 1920x1080 skjerm med mye farger nå, mens det klarte seg med 1024x768 og 256 farger før?Enten er det ikke samme programmet, eller så er det ingen tekniske grunner bak disse kravene. Kanskje de er skrevet av markedsavdelingen, som tenker på hva som er vanlig utstyr nå og brukeropplevelsen, eller noe slikt. Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 10. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2013 Tja, si det du. Jeg har nå uansett testet det (nysgjerrig som jeg er), og klart fint å installere programmet under Win7Pro (32-bit) på en Acer Aspire One med bare 1,6GHz CPU, 1GB RAM og 1024x600 skjermoppløsning. Riktignok er programmene (HRD er en programpakke satt sammen av flere mindre programmer som kjører sammen) en lidelse å starte opp, men straks de har startet er det tut og kjør. Alt virker tilsynelatende. Har også installert programmene på en Acer Aspire V5 med 6GB RAM og 1366x768 skjermoppløsning og Win8Pro, og det er helt klart at sistnevnte definitivt er å foretrekke. Konklusjon; minimumskravende er ikke minimumskrav, men veiledende ... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå