Fjomsen Skrevet 6. oktober 2013 Del Skrevet 6. oktober 2013 Hei alle sammen. Trenger hjelp med kjøp av skjermkort. Har vært en pc gamer siden jeg var en liten knott, og bygd uttallige pc'er siden da. Siste var for et par år siden nå muligens. Operating System MS Windows 7 Ultimate 64-bit SP1 CPU Intel Core i5 2500K @ 3.30GHz 38 °C Sandy Bridge 32nm Technology RAM 4.0GB DDR3 @ 665MHz (9-10-10-25) Motherboard MSI P67A-GD80(B3)(MS-7672) (SOCKET 0) 38 °C Graphics SMBX2335 (1920x1080@60Hz) NVIDIA GeForce GTX 560 Ti Hard Drives 977GB Western Digital WDC WD10EARS-00Y5B1 ATA Device (SATA) 29 °C 59GB Corsair CSSD-F60GB2 ATA Device (SATA-SSD) 27 °Jeg hadde dog 2 av samme skjermkortet (Twin Frozer) som nå har sluttet å virke (Eller heller en av to vifter som fører til overoppheting). Komplett dekker det på garantien men skjermkortet er tatt ut. Tenkte jeg heller fikk satse på et skjermkort som er kraftig nok til å kjøre alle de nyeste spillene samt holde ut i noen år. Pengene er egentlig ikke noe problem og jeg betaler gjerne for noe bra som varer lenge.Det er lenge siden jeg har fulgt med og derfor søker jeg atter råd.(Hadde i utgangspunktet tenkt å kjøpe ps4 også la den stå for underholdningen min, men jeg fattet fornuft til slutt). Ønsker helst 1 skjermkort som kan kjøre de tyngste spillene.Pris er vesentlig, men på en annen side ikke. Si jeg legger budskjettet mitt til 5-6 tusenlapper. Tusen takk for alle innspill på forhånd og vil lese tråden med gjevne mellomrom.Beklager eventuelle skrivefeil.Morten Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 6. oktober 2013 Del Skrevet 6. oktober 2013 Er dette ASAP, eller er det for fremtiden? Om det er ASAP, kjøp GTX 780. Om du kan vente en stund, vent til R9 290X kommer ut, jeg garanterer ingenting, men prisene kan falle litt. Lenke til kommentar
Fjomsen Skrevet 6. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2013 Takker så meget for tipset. Kan godt tenke meg R9-290x. Ser ut som et veldig lekkert kort som kommer ut i midten av oktober ca? Har ikke funnet noen reele nettsider helt enda som selger kortet så får ikke sett på pris, men regner med det kommer på noen 5-6 tusenlapper slik det koster for noe bra Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 6. oktober 2013 Del Skrevet 6. oktober 2013 Noen butikker, bla webhallen.com antyder pris på ca 10.000 kr. Kan vel kalles ran ved høylys dag hvis det er tilfelle. Men tviler litt på den prisen da. Lenke til kommentar
Fjomsen Skrevet 6. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2013 Jeg regner med at den prisen er satt for å være hundre prosent sikker på at de ikke bommer på prisen.Vis en bedrift sier 4000,- og skjermkortet plutselig skulle koste 7,000,- har de ikke noe annet valg en å la dem som har betalt få det til redusert pris pga reklame. Skal bli spennende å se. Lenke til kommentar
Fjomsen Skrevet 7. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2013 Skulle mot formodning det nye skjermkoret koste 10 lapper, fungerer dette kortet her regner jeg med til morroa? http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=790757 GTX 780 fra Asus Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 7. oktober 2013 Del Skrevet 7. oktober 2013 Jeg tror nok man kan si at GTX 780 er det beste valget for øyeblikket, men har du det ikke brenntravelt, venter du til R 290X kommer i salg om en til to uker. Da vil du i det minste vite prisen sikkert, slik det er nå er det mer ymting og rykter om prisen. Lenke til kommentar
Fjomsen Skrevet 7. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2013 Nei, har det ikke travelt, venter egentlig kun på å spille BF 4 og imellomtiden litt gta 5 på boxen så tid har jeg nok av. Også vente på lønning som er et par dager til.Sånn litt offtopic, burde jeg tenkte på å oppgradere rammen min snart også? Eventuelt noe som er helt midt på treet i forhold til ytelse å pris, tusen takk for svar forresten ! Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 7. oktober 2013 Del Skrevet 7. oktober 2013 Tja, hva mener du med å oppgradere RAM? Du har 4 GB 1333MHz brikker som er maks hastighet som det hovedkortet støtter med mindre du skal klokke CPU'en. Da kan du ha i RAM opptil 2400 MHz, men kun hvis du skal overklokke CPU. Nå har MSI utgitt flere oppdateringer av BIOS, siste versjon er 11.2 som har en del forbedringer, bla: Enhanced PCI-E card performance og Improved memory compatibility. Og husk å kjøpe samme type RAM brikker, f. eks. G.Skill Ripjaws som er megetr gode RAM brikker. Men jeg vet ikke hvor disse selges i Norge. Men å oppgradere fra 1333MHz til 1600MHz har ikke så mye for seg. Du kan eventuelt øke fra 4GB til 8GB RAM, men da må du finne samme RAM brikker som du har nå. Lenke til kommentar
Fjomsen Skrevet 7. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2013 Men har ikke jeg bare 665MHz DDR3 rambrikke da? Da burde jeg få litt ytelse av å f.eks kjøpe 4 GB 1333MHz brikke, eller 8 GB, selvom mange kanskje mener det er tull til gaming. TF.eks denne ? http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=574057 Corsair Value DDR3 SO-DIMM 1333MHz 8GBTakker for svar igjen! Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 7. oktober 2013 Del Skrevet 7. oktober 2013 Du har 1333MHz brikker. Kort forklart er det samme som 665Mhz x 2 = 1333Mhz, så enkelt er det. 1600MHz er det samme som 800Mhz x 2. 665MHz er DRAM frekvensen som ganges med 2. Lenke til kommentar
Fjomsen Skrevet 7. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2013 (endret) Jeg trodde også kanskje det uten å være helt sikker. Tusen takk for svar igjen Chavalito! =) Se om ikke jeg finner noen 8gb brikker jeg da ^^EDIT: Synd jeg ikke vet noe om å klokke CPU asså. Virkelig nesten ikke som man selger lav MHz rambrikker noe sted. *sukk* Noen entusiaster som bor i nærheten av Oslo? Trenger noen nye venner ;P Endret 7. oktober 2013 av Fjomsen Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 7. oktober 2013 Del Skrevet 7. oktober 2013 Som jeg nevnte så har faktisk G.Skill minne som passer i hovedkortet ditt, disse RAM brikkene er i QVL listen til hovedkortet ditt, og G.Skill har hovedkortet i sin QVL liste. Deal.no har dem også. Og jeg tror nok at G.Skill er vel blant de beste RAM brikkene man kan kjøpe. Dessverre er det få butikker som har G.Skill og Patriot minne i Norge, skjønner ikke hvorfor da det er noe av det beste RAM som er å få kjøpt. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 7. oktober 2013 Del Skrevet 7. oktober 2013 EDIT: Synd jeg ikke vet noe om å klokke CPU asså. Virkelig nesten ikke som man selger lav MHz rambrikker noe sted. *sukk* Hvorfor skal det ha noe å si? Hvis CPUen (hovedkortet har faktisk ikke en møkk å si ettersom datasignalene går rett mot CPUen) din ikke takler mer enn 1333MHz vil ikke RAMet kjøre raskere enn 1333MHz, uansett om det er sertifisert for 1333MHz eller 2666MHz. Lenke til kommentar
Fjomsen Skrevet 7. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2013 Okay, tusen takk igjen for svar Arni og Chavalito. En annen ting jeg lurte på også. Hvorfor er det ingen som anbefaler GTX Titan? Er det fordi det er så dyrt i forhold til den kraften man får fra kortet? Sånn vis man setter GTX 780 (kanskje classified ) oppmot Gtx titan. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 7. oktober 2013 Del Skrevet 7. oktober 2013 Okay, tusen takk igjen for svar Arni og Chavalito. En annen ting jeg lurte på også. Hvorfor er det ingen som anbefaler GTX Titan? Er det fordi det er så dyrt i forhold til den kraften man får fra kortet? Sånn vis man setter GTX 780 (kanskje classified ) oppmot Gtx titan. Forklaringen på at ingen anbefaler Titan: http://www.guru3d.com/articles_pages/evga_geforce_gtx_780_classified_review,12.html Det er et vanvittig hopp i pris for minimale forbedringer ytelsesmessig. Lenke til kommentar
Fjomsen Skrevet 8. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2013 (endret) Tusen takk for posten Arni90, var dette jeg hadde mistanke om. Utrolig interessant å lese igjennom hele testen. Venter spent på det nye AMD kortet, og vis ikke kan jeg trygt velge EVGA GTX 780 Classified. Endret 8. oktober 2013 av Fjomsen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå