Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Byttet til LED-pærer i blinklys, nå veksler relé med dobbel hastighet

TMB

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg byttet i går ut de vanlige blinklyspærene i min Passat 3BG med disse.

De fungerer fint, men når jeg setter på blinklys til høyre eller venstre veksler reléet med dobbel hastighet (på alle blinklys, ikke bare foran). Når jeg setter på nødblinken derimot, blinker alle over hele bilen med vanlig hastighet.

Hva i all verden kan dette komme av? Det skal sies at de nye pærene ikke passet 100% i sokkelen, selv om de i likhet med de som satt i fra før er merket med P21W.. det er sånn bajonettfeste på de, men den ene "bajonetten" passer ikke i sporet på sokkelen...kan det komme av dette mon tro, at det blir noen form for feil kontakt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er også en annen grunn til å ha motstand. Mange biler har deteksjon av defekt pære, det krever også at pæren trekker en viss mengde strøm. Mange opplever at de får feilmelding når de bytter til LED pære.

Antar det er der begrepet "error free" kommer inn.

Lenke til kommentar

Kanskje øke strømmen ved å sette en motstand i parallell med pæren.

Typisk blinklyspære er vel 5W? Da trekker den 0.4A, tilsvarende en motstand på 30 Ohm.

De er på 5W ja.

Så hvilken mostandsverdi burde jeg sette i parallell med pæren for å elliminere problemet? :)

Har en haug med motstander så kan prøve det med en gang egentlig.

Hvis jeg setter en 30 ohms motstand der så vil det jo være som om to pærer blinker samtidig (og det er jo det som skjer ved nødblink, og da blinker de jo riktig så...)

Endret av TMB
Lenke til kommentar

I linken du kom med så er LED-pæren på 5W

• Highly efficiency, Low power consumption (5W LED instead of 21W filament)

Mens normale er på 21W, kan dette stemme?

I såfall så ønsker du å trekke 21W for å simulere en slik pære.

Ergo: 21W-5W = 16W

(12-13,5 V)^2 / 16W = ca 9-11 Ohm

Dette fordi spenningen vil være litt forskjellig. En 10 Ohms motstand (som da må kunne tåle over 16W belastning) vil da duge.

Edit: Man taper jo dog hele effektivitetspoenget, men vinner fortsatt på levetid- og hurtighetspoenget.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg har byttet er at det ser mye stiligere ut, mye klarere og sterkere lys. Muligens ikke i originallykter, men jeg har disse og her er det veldig forskjell :)

Blir innkjøp av de motstandene fra Biltema i morgen så får vi se om det hjelper ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...