Odd Bjørnar Skrevet 5. oktober 2013 Del Skrevet 5. oktober 2013 Er det noen "guruer" her som kan gi meg tips om en bra router? Skal brukes til hjemmenettverk, men bør være litt mer avansert grunnleggende. Håper å finne en router der man kan bestemme hvor stor del av nettlinjen som skal brukes til akkurat den utgangen. Dvs, feks 25Mb til LAN1 og 10Mb til LAN2 og resterende fordelt på resten av lan. Har en server som står på nettverket, som jeg ønsker skal reservere en del av linjen slik at jeg kan feks laste ned store filer på en annen maskin uten at server blir affektert. Finnes dette? Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 6. oktober 2013 Del Skrevet 6. oktober 2013 Du mener vel 25 MB/s? 25 Mb/s er ikke mye. Men bortsett fra det så har jeg 2 stk Asus routere, en RT-AC56U, en RT-N66U pluss en DSL-N55U på vei med Seur. Wifi hastighet på N-nettet er på ca 42 Mb/s eller 4,2MB/s, er godt fornøyd med de to routerne. Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 6. oktober 2013 Del Skrevet 6. oktober 2013 QoS finnes på de fleste tredjeparts firmwarer. Jeg vet ikke hvordan det er med standard firmware. Du kan i alle fall regulere hastighet etter MAC-adresser i DD-WRT. Med porter vet jeg ikke, men en managed switch kan det. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 6. oktober 2013 Del Skrevet 6. oktober 2013 Den siste routeren jeg har fra Asus, RT-AC56U, har en bra firmware fra Asus. RT-N66U flashet jeg med TomatoUSb ganske raskt da Asus sin firmware ikke var bra nok. Får se hva jeg gjør med DSL-N55U, med mulig jeg ikke trenger å gjøre noe med dn. Med de siste Asus firmware har du mange muligheter, de blir bedre og bedre ser det ut som. Lenke til kommentar
Odd Bjørnar Skrevet 6. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2013 Troooor dere missforstod litt nå! Det jeg mener er: Jeg har Fiberlinje på 75/75 ! Det jeg vil gjøre er å RESERVERE feks 25Mb av den 75Mb Fiberlinjen til 1 enkelt maskin på nettverket! Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 6. oktober 2013 Del Skrevet 6. oktober 2013 Ingen misforståelser der. Jeg skriver at du kan kjøpe nesten hvilken som helst så lenge du kan legge inn tredjeparts firmware på den, men jeg er usikker på om de støtter QoS, som er den funksjonen du er ute etter, basert på porter og ikke MAC-adresser. Lenke til kommentar
Odd Bjørnar Skrevet 6. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2013 Hvilken firmware er det snakk om da? Har en D-Link DIR-855. Kan denne benyttes med en annen firmware? Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 6. oktober 2013 Del Skrevet 6. oktober 2013 Jeg hat erfaeing med DD-WRT, men Tomatousb og OpenWRT kan også brukes. Jeg fant ikke dir 855 på supported devices hos DD-WRT sine sider. RT-N66U er et godt valg Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 6. oktober 2013 Del Skrevet 6. oktober 2013 DIR-855 A1 og A2 er ikke kompatibel med DD-WRT. For bra QOS mm vil jeg anbefale Asus RT-AC66U eller RT-N66U med Tomato Shibby. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1420138 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå