Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hjelpemiddel mot fargeblindhet

veluci

Anbefalte innlegg

Hei.

Har ett yrke som krever att fargesynet skal være tipp topp.

Da eg gikk på skole så fant eg ut att eg hadde svakt farge syn når det kom til rød/grønn.

Gikk til legen og ble sendt til haukeland for og ta en lanterne test.

Der fikk eg svar att fargesynet mitt var bort imot normalt, og att eg burde få disponsasjon. Dette har eg srkiv på.

Forige gang eg var og skulle få en helse attest viste eg dette skrivet og alt gikk fint.

Det eg lurer på er om det er mulig for meg og kunne gå til en optiker her i norge elns og få linser som kunne forbedret farge synet mitt slik att eg slipper og gå og tenke på dette her? Har en lang utdannelse og er egentlig redd for att karrieren min skal slutte pga dette!

Takker for alle svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Off topic, men hvordan er det å se fotballkamp der spillerne har røde drakter? ser du bare mange hoder som svirrer rundt på banen?

hehehe, må le litt.

Nei, ser rød og grønn fargen helt fint.

Som eg sa, fikk eg beskjed om att fargesynet mitt er bortimot normalt!

Lenke til kommentar

Du har sannsynligvis tatt en slik nummer test der du skal se riktige tall og har greid å se feil?

I såfall har du sannsynligvis akkurat det samme problemet som jeg har, mitt fargesyn skiller mellom alle fargene men av en eller annen grunn (sannsynligvis pga -1,25 og -0,5 ) som kan ha med hjernen å gjøre så ser jeg ikke alltid de tallene som man "Skal" se med normalt fargesyn.

Med briller / linser er det litt enklere å se riktige tall der , men jeg har lettere for å se forskjell mellom farger i en fargeskala enn via talltesten.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Oppfatter jeg riktig når du egentlig spør om det finnes hjelpemidler mot fargeblindhet som skulle gi deg adgang, der fargeblinde vanligvis vil være ekskluderte i et yrkesvalg, som f.eks. pilot, lokfører, skipskaptein...?

I så fall; beklager, men nei.

Endret av TOMpsy
Lenke til kommentar

I forhold til hva du skriver så tror jeg du bekymrer deg helt unødvendig for dette. Både i forhold til at du har fått dette medisinsk avklart og at du har ikke har problemer med å skille rødt og grønt.

Antar du har en maritim jobb og at kravet er at du skal kunne skille babord og styrbord basert på belysningen på båten, og sånn du legger dette fram virker det som du ikke har noe som helt å bekymre deg over i forhold til at evnen din til å skille dette er dokumentert mer enn god nok. Små variasjoner har jo ingenting å si, og er også helt normalt i befolkningen generelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...