Bjournalist Skrevet 5. oktober 2013 Del Skrevet 5. oktober 2013 (endret) Hei! Jeg jobber for tiden som frilansjournalist i ei lokalavis (opplag ca. 3000), og har den siste tiden begynt å lure på om jeg aksepterer luselønn. Får 750 kroner for en sak som fyller ei side (ca. 600 ord). Dette inkluderer ett bilde. Sakene omfatter i stort grad arrangementer, mindre intervjuer eller lignende. Altså ikke noen tidkrevende «grave-saker» Er det noen som vet hvilke satser som er vanlig i lokalaviser? Endret 6. oktober 2013 av Bjournalist Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 6. oktober 2013 Del Skrevet 6. oktober 2013 Hvis tekstene du leverer inneholder bastardord som "Frilandsjournalist", og setninger lik de i posten din, slik at redaksjonen må korrekturlese artiklene dine, så kan det kanskje forklare saken? En avis trenger ikke nødvendigvis å ha faste satser som gjelder alle journalister, men jeg leverer ikke noen saker for 750,- per side. Nå gjør jeg dog ikke slike arrangementssaker heller, så det kan forklare forskjellen. Lenke til kommentar
Bjournalist Skrevet 6. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2013 Hvis tekstene du leverer inneholder bastardord som "Frilandsjournalist", og setninger lik de i posten din, slik at redaksjonen må korrekturlese artiklene dine, så kan det kanskje forklare saken? En avis trenger ikke nødvendigvis å ha faste satser som gjelder alle journalister, men jeg leverer ikke noen saker for 750,- per side. Nå gjør jeg dog ikke slike arrangementssaker heller, så det kan forklare forskjellen. Huff, lei skrivefeil! Artiklene må naturligvis korrekturleses, og jeg skal på ingen måte hevde at jeg leverer feilfrie saker. Det så du i teksten over. Jeg kan likevel informere om at når jeg har hatt vikarstillinger i ulike aviser, er det småting som blir endret i korrekturen. Her er det som oftest snakk om «trykkleifer». Jeg regner med at du også skjønner at det er forskjell på å skrive en avisartikkel, og å legge ut et spørsmål på et forum. Takker uansett for svaret! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå