Gå til innhold

Elkjøp satser hardt på datakomponenter

Anbefalte innlegg

Elkjøp er for de som ikke vet om noe annet.

Da han så holdt fram Elkjøp-bilaget og viste til annonsegarantien i dette, svarte ekspeditøren at det også stod «med forbehold om trykkfeil».

Dette er rottent gjort av elkjøp

Kan ikke si at pga av EN udugelig selger at Eljøp er råtten. De fleste Elkjøp butikker håndhever annonsegarantien utmerket. Vet flere i min klasse som skulle kjøpt 10.000 laptopp i høst men som har fått en Toshiba til 12.000 pga av at de ikke kunne skaffe. Det er seriøs kundebehandling det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
på tide. husker jo de solgte gf3 til 3000 når det kostet 1500 på webshops å slikk

Det er stor forskjell mellom butikkene. Enkelte butikker er uheldig med lagervarer og de som jobber der skjønner ikke at de må sette ned prisen. Feks kan du få kjøpt en CD brenner til 2500 på expert i Trondheim for tiden. (står i utstillingen), og jeg vet at Elkjøp Sortland har et 3dfx kort til over 2000 inne :-)

Lenke til kommentar
jeg var innom elkjøp i går, skulle ha meg ett hercules 9800pro men det hadde de jo self. ikke inne.. jeg tenkte på nøyaktig det samme som står i den dagbladet artiklen, at de ikke har varene inne osv, men i mitt tilfelle var det ikke så veldig farlig da jeg fikk vite at de garantert fikk inn på fredag, og jeg holdt av ett til onsdag neste uke.. de er jo greie på slike ting, men det at dem ikke har varene inne er litt merkelig :/ men uansett! Hercules 9800pro til 3500,- er FA*EN MEG VÆRT Å VENTE PÅ!! (skal på OL allikevell, så de dagene i mellom blir ikke så ille)

De hadde flere inne i Trondheim før helga. De er sikkert gått tom nå, men det er ikke fordi det er lokketilbud, men fordi de ikke klarer å beregne hvor mye de skal ta inn.

Grunnen til at de selger kortet rimeligere enn nettshopper er sikkert pga av en generell prisnedsettelse og så har de fått den rimelige innkjøpsprisen nå. Tipper at du vil se slike priser i nettbutikker snart.

Lenke til kommentar
Er dette ett lokke tilbud? 1000 kroner for en 4x DVD-brenner. God pris, men man får vel det man betaler for...

Vet ikke om det er ett lokke tilbud, men du får vel det du betaler for, har MEGET ofte hørt navnet Liteon og problemer på denne siden, de har billige varer og mange av klagene er at den ikke brenner sikkelig osv.

Husk får du tilbud om en Ferrari til 100.000 splitter ny, så må de være noe galt.

Lenke til kommentar

Måtte gi etter og gikk innom Elkjøp idag for å kjøpe Hercules9800 kortet. Selvfølgelig hadde de det ikke inne og fikk det ikke inn før på Tirsdag.. :roll:

Husk får du tilbud om en Ferrari til 100.000 splitter ny, så må de være noe galt.

Forøvrig elendig sammenligning. En ny "billig" Ferrari her i Norge koster vel sikkert 1mill. Så 100.000 vil være 1 tiendedel av prisen. Dvs. prisavslag på 90%

En billig NEC brenner koster vel ca. 1200-1300 kr. Dersom liteon brenneren hadde kostet 150kr DA kunne man kanskje blitt mistenkelig men ikke bare fordi den er 200-300kr billigere...

Lenke til kommentar

1.) Når det gjelder High-End skjermkort, så er ikke den en type vare som det tradisjonelt går mye av på Elkjøp. Det er da mange butikker som da bare tar inn disse kortene "på bestilling" for å slippe å brenne inne med dem. Så kommer kortene om et par dager... Vi veit jo alle hvor ofte det kommer nye skjermkort for tiden ...

2.) " De fem klagene gjelder sju Elkjøp-butikker på Vestlandet, Østlandet og i Midt-Norge" ... fem klager ... iløpet av de 4-5 månedene det har vært ekstremt stor etterspørsel etter bærbare. I tillegg "fordeler" man det på de 92 butikkene eller så Elkjøp har (tella på www.elkjop.no). Missforstå meg rett her; jeg sier ikke at det er bra, men man må se dette litt i sammenheng her.

For de av dere som veit pittelitt om sannsynlighetsregning fra matematikken, så blir jo enhver sannsynlighet(uansett hvor liten) stor om man ganger det med nok antall muligheter for at sannsynligheten kan inntreffe;

P(en hos elkjøp driter seg ut) = P(en ansatt driter seg ut) * antall ansatte

Elkjøp har vel et par tusen ansatte, sånn at sannsynligheten for at en eller annen dumskalle en eller annen plass driter seg ut må jo bli relativt stor.

3.) Elkjøp tjener nok ikke akkurat fett på de prisene der, det kan de ikke gjøre(sett ut i fra prisene som er ellers i markedet); men det får være deres problem. Det driter vel jeg i. Hvis de vil gi meg lavere priser enn Komplett f.eks så synd for Komplett. Så får heller Komplett sette ned sine priser for å holde tritt med den nye konkurransen da. Og hvis Komplett setter ned prisene, så må kanskje også PSData og Expert sette ned prisene osv osv. Og hvem tjener på det? Er ikke det alle forbrukerne mon tro?

Dessuten ... Hercules skjermkort og LiteON brenner er vel neppe noe bedre om man kjøper dem på Komplett til en høyere pris?

4.) Ferrari til 100.000kr ? Jatakk !! :D

5.) "Forresten: MYE (f.eks. lcd-skjermene) er NoName.. " ; det er det vel pokker i meg på nettet også ... Like mye snåle merker på websjapper som hos Elkjøp. Dessuten er det fryyyktelig mye rebranding skjermer. Der er yyytterst få produsenter av LCD-paneler i verden. Se på DinSides tester av skjermer. Nesten alle skjermene har samme spec, samme pris og samme ytelse... kan det være fordi alle eeegentlig er samme skjermen, bare litt annet utseende? Dell sine 15-19" LCD er jo egentlig Samsung-skjermer med Dell-klistremerke.

6.) "Ikke å ha varene inne, er noe Elkjøp spekulerer i... Les her " Hvis Elkjøp ikke har varene inne ... da kjøper jo ikke folk noe. (Greit, noen kjøper da et dyrere produkt, men langt i fra alle.) Og hvis ikke folk kjøper noe, hvordan skal Elkjøp tjene penger da?

Sier seg jo selv at butikker blir "utsolgt", men da får folk heller stå på annonsegarantien. Hvis nok folk gjør det, så vil jo Elkjøp tape fett med penger. Vil det DA lønne seg å ikke ha varer? Elkjøp taper jo da penger på å gi ut en dyrere vare til samme pris. Kundene tjener på å få bedre vare til samme pris. Om Elkjøp syns DET er en lur måte å drive butikk på ... da får dem gjøre det. Personlig liker jeg røde tall i regnskapene :roll:

Bare for at folk ikke skal lure så veldig: Jeg forsvarer ikke evt. dårlig service og evt. lurerier fra Elkjøp. Ei heller fra noen annen kjede/butikk. Men jeg liker å tenke litt på hvorfor ting er som de er, og hva ting egentlig er. En fjær blir til mange strutser ( og fem misfornøyde kunder blir til førstesideoppslag i riksdekkende avis). Nei, Elkjøp står vel i ledetog med Satan, Saddam og Den One Dr. X om å spise barna deres og lure fra dere alle pengene deres :roll:

Lenke til kommentar
Er dette ett lokke tilbud? 1000 kroner for en 4x DVD-brenner. God pris, men man får vel det man betaler for...

Vet ikke om det er ett lokke tilbud, men du får vel det du betaler for, har MEGET ofte hørt navnet Liteon og problemer på denne siden, de har billige varer og mange av klagene er at den ikke brenner sikkelig osv.

i tillegg så er støtter den ikke begge formatene, de vil vel kvitte seg med de gamle før de kommer med noen som støtter begge...til 2k eller no slikt :)

Lenke til kommentar

Jeg synes at regnestykkene dine er litt på tynn is. Jeg har selv prøvd å få kjøpt varere som div shopper ikke har inne, faktisk mange ganger. Jeg har aldri klagd til forbrukerombudet ang dette, det gjør heller ikke folk flest.

Da blir dette heller et riktig regnestykke;

5 klager til forbrukerombudet, 1 av 500 klager = 2500 fikk ikke skjermkort/rimelig laptop.

Konklusjon:

Dette er et narretilbud, de vil aldri "brenne inne" med så billige skjermkort selv om de tar inn mer en 2 stk.

Og om de ikke kan holde garantiene sine så får de for pokker stryke dem fra kampanjene sine !!!

Lenke til kommentar

Jeg synes at regnestykkene dine er litt på tynn is. Jeg har selv prøvd å få kjøpt varere som div shopper ikke har inne, faktisk mange ganger. Jeg har aldri klagd til forbrukerombudet ang dette, det gjør heller ikke folk flest.

Da blir dette heller et riktig regnestykke;

5 klager til forbrukerombudet, 1 av 500 klager = 2500 fikk ikke skjermkort/rimelig laptop.

Du skjønnte altså ikke hva "regnestykket" gikk ut på? Har ikke fulgt med i mattetimene?

Når jeg skrev P(en hos elkjøp driter seg ut) betyr det "Sannsynligheten for at minst en ansatt driter seg ut hos Elkjøp", altså den totale sannsynligheten for at en eller annen boms av en ansatt hos Elkjøp driter seg ut og ikke overholder reglene.

Skrevet på norsk blir den formelen;

Sannsynligheten for at minst en ansatt hos Elkjøp driter seg ut er sannsynligheten for en ansatt hos Elkjøp driter seg ut ganger med antallet ansatte.

Jeg ville med denne formelen vise at det er en rimelig stor sannsynlighet for at en eller annen hos Elkjøp driter seg ut fra tid til annnen. Annet er det ikke å forvente fra et så stort selskap. Litt av poenget var at tross de store probleme i markedet med å faktisk finne leverandører som kan levere bærbare, så hadde forbrukerombudet bare fått inn 5 klager. Hvis Elkjøp var StoreSatan-2k-deluxe-Enterprise-Edition , burde jo antallet klager vært mye større.

Konklusjon:

Dette er et narretilbud, de vil aldri "brenne inne" med så billige skjermkort selv om de tar inn mer en 2 stk.

Og om de ikke kan holde garantiene sine så får de for pokker stryke dem fra kampanjene sine !!!

At de tar inn produktet på bestilling kan da ikke være et lokketilbud. De overholder til og med sin egen annonsegaranti på den måten. I tillegg slipper de å risikere å brenne inne med slike kort.

Jeg veit ikke hvor mye du har drevet med butikksalg, men om du har, så veit du at det kan være veldig vanskelig å bedømme hvor stor etterspørselen etter en var er. Ultra-High-End skjermkort er i tillegg en vare det ikke går så vanvittig mye av ... dermed vil det kunne være en relativt stor risiko å ta inn en del av disse kortene.

Derimot vil det være en relativt lite ulemper for kunde og butikk om de taes inn på bestilling. Det tar jo bare et par dager å frakte varen fra hovedlageret dems til butikken likevel. Annonsegarantien overholdes og kundene slipper å handle i butikker med gamle overprisa varer.

Hvorfor tror du/dere at slike retail butikker ofte er fulle at eldgamle overprisa produkter? Fordi butikkene allerede har solgt dem?! I det lange løp er det egentlig ganske greit at butikkene sitter med sunne lager. Da står de jo mye bedre til å ta inn nye produkter med ålreite priser.

Lenke til kommentar

Vel, de er billige, men det er tydelig at ingen av de har peiling på data.

Så på websiden deres:

Radeon 9800Pro 128MB:

Hastighet i Mhz: 400

GeForceFX 5900 Ultra 256MB:

Hastighet i Mhz: 800

?? dette sier ikke stort, det bare får GeForce kortet til å virke mye bedre.

Hva er det de referer til? Minne eller core?

Det virker som de mener core på Radeon kortet (de har lagt på 20Mhz da men) og Minne på Geforce kortet. (400*2 = 800Mhz)

Lenke til kommentar

Konklusjon:

De kan fort brenne inne med slike kort. Det er ikke uten grunn at en Elkjøp butikk i nord har inne et Vodoo 5 kort til 2995 eller noe sånt.

I de større byene så vil de sikkert kunne ta inn flere enn 2, men siden de til vanlig ikke har hatt kort i denne klassen så må de gjette, og da er det bedre å ta for lite enn for mye.

Når det gjelder bærbare maskiner i høst så skjønner de fleste at det ikke er Elkjøp/Telehuset eller Expert som kan klandres fordi at salget har mangedoblet seg. Tror nok kjedene helst ville hatt nok maskiner inne slik at de kunne solgt til alle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...