AnonymDiskusjon Skrevet 5. oktober 2013 Del Skrevet 5. oktober 2013 Jeg ble tatt for underslag på jobben for noen mnd siden og sitter nå å venter på kontakt fra politiet for at jeg skal komme på avhør. De fra HR avdelingen på jobben mente det ville innebære en bot på 10.000 (samt tilbakebetaling av beløpet så klart). Jeg angrer bittert og har helt vondt i magen av det hele, men skal selvfølgelig ta den straffen jeg får og bare lære av hele greia. Tingen er at jeg muligens skal til USA i et helt år nå til sommeren, og trenger da selvfølgelig et visum. Med underslag på rullebladet ser det veldig mørkt ut etter det jeg har googlet litt på. Summen de mener er 27.000 (noe jeg er 100% sikker på er alt for høyt) + boten på evt. 10.000. Jeg har ikke vært i avhør hos politiet enda så jeg vet ikke helt hva resultatet blir. Sendte mail til ambassaden i Oslo, men de sa at de ikke "behandler saker over mail" og at jeg måtte bare søke og gi de alle eventuelle rettsdokumenter + uttømmende politiattest. Kan jeg se langt etter året i USA? Jeg får ikke søkt om visumet før et par uker før avreise (må vente på papirer som jeg kun blir gitt da og ikke tidligere), så det ville vært innmari kjipt om alt lå til rette men jeg ble avvist like før. Har USA tilgang på strafferegisterene våre når vi ankommer flyplassen over there? Tror ikke jeg har helt ballene til å lyve på skjemaet og si jeg ikke er dømt for noe, men.. Og jeg må levere vandelsattest til jobben jeg muligens skal på om noen uker, men jeg har ikke vært i avhør enda, så er vandelsattesten min da fremdeles "ren"? Anonymous poster hash: 39d22...0a9 Anonymous poster hash: 39d22...0a9 Lenke til kommentar
tole Skrevet 5. oktober 2013 Del Skrevet 5. oktober 2013 Lyver du på skjemaet og blir tatt for det er det i alle fall bare å glemme å få komme inn. Har hørt om folk som har gjort mye mindre ting og blitt utestengt p.g.a av feilaktige opplysninger på skjemaet. Lenke til kommentar
Extraterrestrial Skrevet 5. oktober 2013 Del Skrevet 5. oktober 2013 Kommer vel litt an på, de er strengest på voldssaker. Du får prøve å søke, oppgi riktig informasjon, så håpe på det beste. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 6. oktober 2013 Del Skrevet 6. oktober 2013 Vandelsattesten din vil være "ren" frem til det er tatt ut siktelse i saken (bruk av tvang mot deg, formell siktelse, eller tiltale/utstedt forelegg). Den blir ren igjen hvis saken blir henlagt etter siktelsen eller du blir frifunnet. Underslag er en "crime of moral turpitude", med en strafferamme på over ett år. Dom eller forelegg for underslag innebærer iflg. de offentlige retningslinjene til INS at man ikke kan få visum eller midlertidig oppholdstillatelse. Du kan selvfølgelig lyve på skjemaet. Du får et problem hvis de ber deg dokumentere løgnen din, i og med at det å lyve til en offentlig tjenestemann er straffbart. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå