Jappesen Skrevet 5. oktober 2013 Del Skrevet 5. oktober 2013 Klonet HDD'n nin til Samsung SSD 840 med Samsungs Data Migration software. Også oppdatert til siste versjon + driver. Men, hvordan i huleste får jeg PC'n min til å boote fra SSD'n?? En eller annen bios setting? Har vært inne i bios'n, men skjønner ikke noe av dette. Har Asus Z87-Pro, Windows 7 Home Premium 64-bit. SSD'n kom foresten opp da jeg bootet fra HD'n, men altså ikke som C:\ Håper på hjelp for en dummie. Lenke til kommentar
Sirheadly Skrevet 5. oktober 2013 Del Skrevet 5. oktober 2013 (endret) Ska du få SSD til og boote så må den stå som første prioritet under booting. Gå på boot og under boot option 1 og sett SSD som første prioritet. Er ikke sikker om du har samme type bios som dette. 130308142833.bmp Endret 5. oktober 2013 av sirhedly Lenke til kommentar
Heika98 Skrevet 5. oktober 2013 Del Skrevet 5. oktober 2013 Du kan jo prøve å sette SSDen til førsteprioritet i BIOS. Det er bare drag'n drop i UEFI BIOS. Det er de ikonene nedest i UEFIen. Lenke til kommentar
Jappesen Skrevet 8. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2013 Takk for svar begge to. Jeg får ikke endret boot rekkefølgen så nå går pc'n til BIOS hvor jeg må velge boot disk selv - eller så forstår jeg ikke hvordan (hadde ikke problemer med tildigere bioser). Jeg tok bilder av BIOS'n, men usb sticken de ligger på får jeg ikke opp i Windows igjen. Noe tips her? Bildet ditt, sirhedly er likt mitt + at lenger nede på venstre har jeg en ekstra opsjon for hvilken disk jeg skal boote fra. Der befinner C:\ som P6. I den øvre delen har jeg kun 3 opsjoner; P2 (disk drive), P4 (HD med div. filer - ingen systemfiler) og UEFI. Jeg får ikke/klarer ikke å få P6 til topps som boot opsjon 2 etter P2. Bruk av +/- bare endrer på rekkeføgen av P2, P4 og UEFI. I BIOSENs start meny er det kun 3 ikoner fro boot rekkefølge: Disk drive, HD P4 og UEFI. Har BIOSEN skjært seg på ett eller annet vis? Hvordan skal jeg få dette til? Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 (endret) P6 er SATA port 6, så prøv å flytte SSD'en til SATA port 1. Da bør du få flyttet den opp. Men ligg unna Asmedia sine SATA porter, som er de brune portene. Intel sine SATA 3 (6 Gb/s) porter er gule SATA portene. Intel sin port 1 er den første og øverste av de gule portene, nærmest Asmedia sine brune. Endret 9. oktober 2013 av Chavalito Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 Når du har fått koblet SSD til korrekt port, slik Chavalito forklarer, så starter du opp med KUN SSD tilkoblet og kjører Windows setup fra DVD eller minnepenn. Velg så å reparere installasjonen. Dette må du gjøre to ganger for at setup skal installere nødvendige bootfiler på SSD-en. (Dette tipset har jeg etter Hårek, han svinger sikkert innom tråden ). Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 Støtter forslaget om å prøve med kun SSD. Ser ikke helt at det skal være nødvendig å kjøre Startup Repair etter kloning. Da er det i såfall noe galt med kloningen. Men har ikke brukt kloning de siste årene. Samsung sine verktøy fant jeg ikke ut av. Jeg velger heller Windows sin image funksjon. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 Jeg har aldri brukt Samsung Magician, men hvis det ikke tar med den 100MB partisjone, må nok Windows repair kjøres. Ellers skal det bare være å sette SSD'en til første boot device ot alt burde virke. Normalt når jeg installerer har jeg kun OS disken tilkoblet etter en del dårlige erfaringer med å ha flere HDD tilkoblet. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 Er det ikke Norton Ghost 15 som brukes for "Data Migration"? Det fremgår av manualen som følger med Samsung SSD. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 Tror det er Norton Ghost ja, men vet ikke hvilken versjon. Lenke til kommentar
Jappesen Skrevet 10. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2013 Takker alle for videre hjelp. SSD'n er på P1 og har vært det hele tiden, noe som bare er tilfeldig fra min side. Her er listen fra BIOS: P2: Asus BW-141XT P1: ATA Samsung SSD 840 SCSI Disk Device P4: ATA ST1000DM003-1CH1 SCSI Disk Device | P5: ATA ST2000DM001-1CH1 SCSI Disk Device P3: ATA ST2000DM001-1CH1 SCSI Disk Device P4: ATA ST3000DM001-1CH1 SCSI Disk Device Seagate Expansion Desk USB Device ST 16GB SCSI Disk Device Samsung Magician er programmet som følger med SSD'n og som jeg brukte til kloning. En ekstra partisjon ble laget på SSD's (D:\ System Reserved). SSD'n fungerer, det er den jeg har bootet ifra og benytter nå. Kanskje en oppdatering av BIOS vil hjelpe. Bruker den som var på hovedkortet og er altså ikke den siste. Er alltid nervøs for å oppdatere BIOS.... Hvordan får jeg ut bildene jeg tok av BIOS fra minnepennen? Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 10. oktober 2013 Del Skrevet 10. oktober 2013 Bra du får bootet fra SSD-en Forstår det da slik at du må velge denne manuelt ved hver oppstart? Da gjenstår det å få SSD-en som første boot device. Hvis du skal prøve å oppdatere BIOS, så er siste versjon 1405 fra 29.08.2013. Hvordan du oppdaterer er jeg ikke sikker på. På mitt hovedkort legger jeg BIOS-fila på en minnepenn og starter oppdateringen inne fra BIOS. Lenke til kommentar
Jappesen Skrevet 11. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2013 Stemmer, Pey'J. PC'n går rett til BIOS så jeg må velge boot disk der. Avventer med bios oppdatering til "hvordan gjøre" blir klarlagt. Lenke til kommentar
Jappesen Skrevet 11. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2013 Nå booter den fra SSD'n! Fulgte rådet om å frakoble alle andre disker og boote med kun SSD'n tilkoblet. Siste skritt var å koble til diskene igjen etter 2 vellykede boot up's. til dere som har hjulpet meg. Mange takk. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå