Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Naboen ringer politiet hele tiden pga støy.

Anbefalte innlegg

Har flyttet inn i en ny blokk. Spilte litt musikk torsdag kveld, ikke av noe ekstrem høy musikk men litt høyere enn "normalt". Så plutselig står politiet på døren og sier at de har fått klager fra naboen.

For det første så syns jeg det er veldig uheldig at lyden går så lett igjennom, og at de ringer politiet så fort, uten å snakke med meg først.

Men de har tydeligvis ventet til kl 2300 med å ringe da. Skal riktignok være stille etter 2300 men toleransen er jo tydeligvis svært liten etter 2300. Har ikke vært spillt noe lenger enn til 23.45.

Så lurer nesten på om det må være noe galt med blokken siden det skjærer så lett igjennom, eller om det bor noen under meg som har super hørsel.

Politiet nevnte om bøter osv med gjentagelse. Hva er vanlig å gjøre i en sånn situasjon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2345 er uansett for sent, noe dem har helt rett til å gjøre. Bare slutt å spill etter 2300 (alternativt kjøp headsett) så er problemet ditt løst.

Skal du ha fest eller noe andre festligheter der støy naturligvis faller inn etter 2300 setter du opp nabovarsel!

• Liker 3
Lenke til kommentar

Nå hadde jeg et lite vorspiel her igår, da hadde de ringt igjen. Så litt kjipt for meg at lyden går så lett igjennom, Ingen av deltakerene følte det var noe "drøy" lyd. Politiet hadde vært under å "hørt".

Så det som er litt kjipt er at det ikke går an å ha et lite vors uten at det skal bli ringt.

Lenke til kommentar

Er det ikke forskriftreguleringer på området siden leiligheten er ny? Skal jo være ganske strenge krav til støydemping. Men jeg mener jo at jeg ikke har spilt høyt. Har ikke det drøyeste anlegget heller.

Endret av NextoN
Lenke til kommentar

Er det lytt og du spiller høyt så er det frekt, selv kl 10:00.

Derfor velger man leilighet og anlegg med omhu.

Siden blokken er ny er det vanskelig å si hvor lytt det er, jeg har ikke hørt et pip noengang fra noen andre i denne blokken, og ingen har klagt før politiet stod på døren. Er jo veldig uheldig at politiet må foreta en utrykning og jeg havner på politijournalen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Slutt å plage naboene så er saken løst. Det sier seg vel egentlig selv at siden det ble ringt politiet mens du faktisk spilte lyd, så er det ikke noe naboen innbiller seg at det faktisk høres.

Bassfrekvenser skjærer gjennom det som finnes av isolasjon mye bedre enn andre frekvenser, så du kan godt sitte og være skuffet over basskassen din samtidig som naboen lurer på om det er torden.

Forøvrig er vel naboen i sin fulle rett til å ringe politiet motfor å snakke med deg først. Er ikke alle som er ivirge på å konfrontere noen som allerede har vist at de ikke klarer å vise hensyn. Når du da har vorspiel dagen etter at politiet har vært på døra så indikerer ikke akkurat det at en eventuell slik klassifisering er så veldig feil.

Lenke til kommentar

Lite du kan gjøre med naboen, men antar du har en subber som står på gulvet og kanskje slår nedover?

Hva med å sette kassa over gulvet, helst på noe veldig tungt, som også er vibrasjonsdempet både mellom subberen og den tunge tingen(f.eks betongblokk), og mellom den tunge tingen og gulvet.

Du kan lese deg litt opp på hvordan du kan forhindre at bassen forplanter seg i bygget.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er dårlig om det er helt ny leilighet/blokk som mangler lydisolasjon, det er klart. Uansett forsent å gjøre noe med det nå.

En av tingene som er lurt å forhøre seg om på visning. :-)

Er da vell ingenting som er for sent der. Er jo 5 års garanti/reklemasjon via Bustadoppføringsloven. Skulle det være for dårlig arbeid som er gjort vil jo det eventuellt bli ordnet opp i. Derfor jeg lurte på om noen kunne henvise til noen forskrifter her. Siden at det er ekstremt lytt tydeligvis.

Lenke til kommentar

Slutt å plage naboene så er saken løst. Det sier seg vel egentlig selv at siden det ble ringt politiet mens du faktisk spilte lyd, så er det ikke noe naboen innbiller seg at det faktisk høres.

Bassfrekvenser skjærer gjennom det som finnes av isolasjon mye bedre enn andre frekvenser, så du kan godt sitte og være skuffet over basskassen din samtidig som naboen lurer på om det er torden.

Forøvrig er vel naboen i sin fulle rett til å ringe politiet motfor å snakke med deg først. Er ikke alle som er ivirge på å konfrontere noen som allerede har vist at de ikke klarer å vise hensyn. Når du da har vorspiel dagen etter at politiet har vært på døra så indikerer ikke akkurat det at en eventuell slik klassifisering er så veldig feil.

Det at naboen ringer politiet kan jo være at de vil skremme meg, ser jo ganske truende ut med to betjenter på døren. Det som er saken her er jo at jeg mener jo ikke jeg har spillt noe særlig høyt, så er litt frusterende at politiet kommer på døren pga det. Jeg er jo interessert i løsning på saken, derfor jeg poster her for å få tips/råd for å prøve å dempe lyden på alternativ måte.

Politiet hadde vært inne i leiligheten og "hørt", de sa at de kunne hør at vi spilte en bestemt sang, men den hadde ikke vi spillt så merkelig sak, skulle tro det var naboen min. Hun nevnte også at hun lurte faktisk på om det var ikke de som bodder rett under meg, men de under meg og en leilighet til venstre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke gitt at nybygg er bedre når det kommer til støy fordi det spares der det kan spares når det kommer til materialer. Hadde vært interessant om noen hadde funnet noen forskrifter som kan henvises til når det gjelder dette. Kan hende du har mer flaks om du spør på f. eks avforum, også når det gjelder tips til hvordan du kan plassere anlegget ditt slik at det ikke sprer seg like mye i bygget.

At det er lytt er selvfølgelig kjipt, men kjipere for naboene dine. Og hvis grensen for når det skal være stille er kl. 23 betyr ikke det 23:45 og at det er "liten toleranse". Er fint lite som er mer irriterende å bli holdt våken av naboen når du skal opp kl. 6-7 dagen etterpå (selv om 23:45 ikke er så ekstremt som f. eks nach kl. 3-4 midt i ukedagene som jeg har opplevd).

Må forresten nevne at headset er headphones med mikrofon. Er nok headphones/hodetelefoner folket her mener, for ingen burde lide igjennom lyden fra et ræva gaming headset.

Lenke til kommentar

Hvor høyt høyt er er jo, eh, høyst subjektivt. Om du drikker og prater med venner oppleves fort musikkvolumet som betrakelig lavere enn om du er klin edru, litt trøtt, og sitter der for deg selv. Jeg tror nesten du bare må akseptere at musikken må dempes etter klokka elleve.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Førstegangen kom de når jeg var edru da og alene. Så spurte han om jeg var alene, så lo han.

De trodde at det må ha vært nav fest på søndag.

Nå reiser jeg hvertfall i nordsjøen i tre uker, så nå får de litt fred hvertfall.

Lenke til kommentar

Det er et vanlig problem at naboer hører godt hva som foregår over dem. Vet om et tilfelle der naboen under kom springende opp bare de gnisset litt med kjøkkenstolen mot gulvet.

Eller naboen under banket i taket sitt med en langkost, for å vise at nå var det nok.

Det er mulig at naboen under har knakket med langkosten, og så har De ikke hørt det :)

Jeg leide faktisk en kjellerleilighet der det bodde ei gammel dame i hovedetasjen. Og etter hvert begynte dama å tro at jeg spilte djevelmusikk og hadde et gigantisk stereoanlegg der nede. Noe som ikke stemte i det hele tatt. Folk sjekket at jeg ikke hadde noe stort anlegg. Etter hvert skulle hun visst ta hevn, så hun hadde sin radio stående på fullt i timer av gangen. Kanskje det overdøvde lyden av musikken som ikke var der?

Lenke til kommentar

Er på langt nær noen ekspert. Men lydisolering er vel som regel ganske mye verre enn å pakke noe ekstra isolasjon inn i veggen. I hvert fall om du ønsker å fjerne det største problemet, de lave frekvensene.

Man bør vel konstruere/legge både vegg, gulv og tak på nytt om det skal gjøres skikkelig,. Da de dype frekvensene vil forplante seg videre om ikke veggen i seg selv også er dempet/isolert fra konstruksjonsverket, slik at de ikke er direkte i kontakt med det.

Ser for meg at lyddemping raskt kunne bli noe av det dyreste du kan finne på å "pusse opp".

Ellers hjelper det selvsagt med ekstra tykkelse og en solid konstruksjon som f.eks tykke betongvegger. Men å putte inn noe isolasjon i gipsvegger (som i seg selv er å regne som ganske dempende) har nok ikke så alt for mye effekt på de lave frekvensene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...