Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tusen metere


Ashybil

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg tenkte å koble 1000 metere på min audi A4.

 

Jeg kjøpte et rele på biltema som det står max 2x125 watt på, og 2x15 amp.

 

Altså 250 watt max. Er dette noe slags sikkerhetsmargin?

 

Såvidt jeg har skjønt skal 30 amp til 12 volt tilsvare 360 watt?

 

1000 meterne mine er på 270 watt totalt, så spørsmålet er om dette blir et problem?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så kraftige pærer kan du vel ikke bruke lovlig.

Du bør sjekke ut hva glasset er merket med.. Der skal det stå et tall, tallet på alle 4 lyktene (altså hovedlys pluss ekstralys) på bilen skal tilsammen ikke være mer enn 100.

Det er da med standardpærer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så kraftige pærer kan du vel ikke bruke lovlig.

Du bør sjekke ut hva glasset er merket med.. Der skal det stå et tall, tallet på alle 4 lyktene (altså hovedlys pluss ekstralys) på bilen skal tilsammen ikke være mer enn 100.

Det er da med standardpærer.

 

 

Her i Finland er det visstnok ikke så strengt. Det jeg egentlig lurer mest på er releet.

 

Mulig du har rett, at max er 100 watt . Uansett, takk for tipset. Skal sjekke det ut litt senere på dagen når jeg får bilen tilbake.

 

PS: Disse 1000 meterne har vært på bilen før jeg kjøpte den, men da med et annet rele.

Endret av Ashybil
Lenke til kommentar

Litt off topic, men eg kunne tenkje meg å sjå sluttresultatet om du får det til =)

Her i Finland er det visstnok ikke så strengt.

Nettopp derfor skulle eg ønskje at bustad stod til venstre her under biletet, så du kunne sjå kvar brukaren bur utan å måtte gå inn på profilen til folk.

Endret av Vierett
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9

Alle fire fjernlys skal ha maks styrke på 480 lux. Hvor nært det måles vet jeg ikke. Men Nærlys skal være maks 0,7 lux 25 meter fra bilen målt 1,1m over bakken.

Lenke til kommentar

Bruk flere releer. Du vil fort merke at hvis du bruker ett relè og ett ledningsnett til såpass mye strøm at du mister så mye spenning at du likegodt kunne gått ned i watt og likevel få like mye lys. Jeg ville nok sagt at du ikke burde sende mer enn 10A igjennom hvert av disse releene. Bruk om nødvendig ett relè pr. pære.

 

Det kan godt hende du kan kjøre flere ganger denne mengden strøm i dem, men det du vil merke er at det ikke tar så lang tid før gnistene akkurat ved påslag vil spise opp kontaktpunktene i releet og du mister all spenning.

Lenke til kommentar

Ok. Takk for svar gxi! Hmm.. Vel, må tenke litt på dette siden det blir en såpass stor overgang til nærlysa, spørsmålet er om jeg vil bli "blind" når jeg blender ned under langkjøring og møter biler, og øynene/pupillene muligens ikke takler overgangen.. Så har jeg også skjønt at man får spenningsfall og det kan ende med at releet brenner?

 

Det gjør vel egentlig ikke så mye om lysene på tusen meterne ikke jobber mer enn 50 %, så lenge det ikke er farlig på noen måte. Jeg trenger jo ikke lastebil lys, bare nok til å se veien litt bedre.

Endret av Ashybil
Lenke til kommentar

Hvis de jobbet 50% kunne du redusert antallet til halvparten og spart deg for masse problemer.. 50% er ikke så urealistisk heller, for det skal bare et par volt spenningsfall til for at de gir faktisk 50% lys om jeg husker rett. Om du kjører med redusert spenning vil du også få kraftig gulfarge på lysene som ikke er spesielt fordelaktig. Hvis du bruker 100W pærer burde du nok enten skaffe kraftigere releer eller putte ett relè pr. pære med minimum av 1,5kv ledning eller to pærer pr. rele med 2,5kv ledning. Du kan også bruke f.eks 6 eller 8kv frem til releene for å gjøre det enkelt, og så fordele det derfra med 1,5kv. Husk på at det er stor sansynlighet for å du brenner releet ganske kjapt som nevnt hvis du ikke gjør det rett, spesielt siden disse releene er åpne og slipper inn fuktighet fra lufta som gjør at prosessen går ganske mye kjappere.

 

Det du også må være klar over at generatoren i bilen din, med mindre det er en lastebil, genererer i typisk underkant av 2kW med effekt totalt (150A). Putter du på 750W med lys så mister du veldig mye ladeeffekt som kan være verdt å ha når det er kaldt og mørkt. Det burde vel være vurderbart å bruke mer energieffektive lys istedet, altså xenonlys som lager dobbelt så mye lys med 2/3 av strømmen til halogen.

Endret av gxi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det burde vel være vurderbart å bruke mer energieffektive lys istedet, altså xenonlys som lager dobbelt så mye lys med 2/3 av strømmen til halogen.

 

Takk for mange gode innskytninger. Jeg har googlet og lest i dagesvis for å finne en god løsning og det virker som at Morimoto Mini H1 4.1 Bi-Xenon Projector Kit er et bra valg. Det ble gjort en ganske grundig test med ulike lykter, med ulik innmat, pærer osv: http://www.audizine.com/forum/showthread.php/470440-Official-B5-A4-S4-Headlight-and-HID-Thread

 

Her må man tydeligvis være en kløpper på bil, eller kunne teknisk engelsk for å gjøre ting rett, så får se hva det blir til, om jeg kjøper dette og eventuelt får noen andre til å installere det.

Lenke til kommentar

Norge er jo det eneste landet jeg vet om i norden som har de idiotiske reglene for mengde lys på fjernlys...

Her er det bedre at vi kjører på elgen enn at vi ser den i god tid.

 

Ja, vi er vel de eneste som følger regelverket EU trer nedover huet på oss.. Der har alle sammen igjen for å få oss inn i EØS-tullet.

Lenke til kommentar

 

Ja, vi er vel de eneste som følger regelverket EU trer nedover huet på oss.. Der har alle sammen igjen for å få oss inn i EØS-tullet.

 

Ja, no vas, vi er ikke i EU, men vi må følge alle reglene.. Er så dumt..

 

På det punktet med lys gir jeg blaffen og det vil jeg alltid gjøre. Jeg liker å se ting på trange mørke norske stier.. Eh veier

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9

Hvis de jobbet 50% kunne du redusert antallet til halvparten og spart deg for masse problemer.. 50% er ikke så urealistisk heller, for det skal bare et par volt spenningsfall til for at de gir faktisk 50% lys om jeg husker rett. Om du kjører med redusert spenning vil du også få kraftig gulfarge på lysene som ikke er spesielt fordelaktig. Hvis du bruker 100W pærer burde du nok enten skaffe kraftigere releer eller putte ett relè pr. pære med minimum av 1,5kv ledning eller to pærer pr. rele med 2,5kv ledning. Du kan også bruke f.eks 6 eller 8kv frem til releene for å gjøre det enkelt, og så fordele det derfra med 1,5kv. Husk på at det er stor sansynlighet for å du brenner releet ganske kjapt som nevnt hvis du ikke gjør det rett, spesielt siden disse releene er åpne og slipper inn fuktighet fra lufta som gjør at prosessen går ganske mye kjappere.

 

Det du også må være klar over at generatoren i bilen din, med mindre det er en lastebil, genererer i typisk underkant av 2kW med effekt totalt (150A). Putter du på 750W med lys så mister du veldig mye ladeeffekt som kan være verdt å ha når det er kaldt og mørkt. Det burde vel være vurderbart å bruke mer energieffektive lys istedet, altså xenonlys som lager dobbelt så mye lys med 2/3 av strømmen til halogen.

Ikke direkte svar til deg, men skriver her uansett. En 100W pære trekker 8,33A, så rele som kun takler 10A så MÅ du nok ha flere enn ett for å ikke svi noe.

 

Men 750W med lys er mye uansett. Det er jo 7x100W pluss 1x50W... Selv med bremselys, ryggelys og blinlys på 21W, parklys foran og bak på 2x5W, tåkelys foran på 2x35W, langlys, nærlys og skiltlys, så er 750W i høyeste laget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...