nomore Skrevet 4. oktober 2013 Del Skrevet 4. oktober 2013 Du burde ikke tenke så mye over det og du må ta hele prøven med en stor klype salt. I en av oppgavene var riktig svar at du skulle riste i en person som var bevisstløs, gjør du dette kan du gjøre personen lam eller i verste fall drepe vedkommende hvis han har nakkeskader. Man skal riste forsiktig(og snakke til) i en ikke-våken person for å forsøke å vekke vedkommende. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 4. oktober 2013 Del Skrevet 4. oktober 2013 Man skal riste forsiktig(og snakke til) i en ikke-våken person for å forsøke å vekke vedkommende. Nei, du skal aldri gjøre det dersom det er mistanke for hode/nakkeskade. Noe det er ved trafikkuhell og for eksempel fall. Du skal rope til vedkommende og vekke personen på den måten. Tenk litt etter, du har vært i en ulykke og har skadet en nakkevirvel. Vil du at jeg skal løpe bort i deg og riste i deg og se om du blir lam? Kanskje jeg skal riste i foten eller armen og se om den er knekt? Eller burde jeg vente til ambulansepersonell med nakkekrage var på plass og fikk stabilisert deg? Hva tror du en tilfeldig forbipasserende gjør? "Oi, jeg husker fra teoriprøven at jeg skulle riste i pasienten! Han våkner ikke?! Jeg rister litt hardere, kom igjen! VÅKN OPP!" Det er greit å riste i noen som sover, for all del, men du skal ikke bevege personer unødig når du mistenker de har nakke eller hodeskader. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 4. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2013 (endret) Nei, du skal aldri gjøre det dersom det er mistanke for hode/nakkeskade. Noe det er ved trafikkuhell og for eksempel fall. Du skal rope til vedkommende og vekke personen på den måten. Tenk litt etter, du har vært i en ulykke og har skadet en nakkevirvel. Vil du at jeg skal løpe bort i deg og riste i deg og se om du blir lam? Kanskje jeg skal riste i foten eller armen og se om den er knekt? Eller burde jeg vente til ambulansepersonell med nakkekrage var på plass og fikk stabilisert deg? Hva tror du en tilfeldig forbipasserende gjør? "Oi, jeg husker fra teoriprøven at jeg skulle riste i pasienten! Han våkner ikke?! Jeg rister litt hardere, kom igjen! VÅKN OPP!" Det er greit å riste i noen som sover, for all del, men du skal ikke bevege personer unødig når du mistenker de har nakke eller hodeskader. Det er korrekt at man ikke skal være harhendt om man mistenker nakkeskader. Spørsmålet er hvem som kan vurdere om det er nakkeskader inne i bildet? I en høyenergiulykke(slik bilulykker er) så er det veldig naturlig å mistenke dette, spesielt dersom vedkommende er bevisstløs. Men man skal faktisk undersøke bevisthetsgraden til vedkommende, og da kan _lett_ risting være nødvendig. Poenget her er at man som førstehjelper skal se etter symptomer, ikke stille noen diagnose. Og for å vite om noen er bevisstløs, må man av og til faktisk riste lett i de. Og det er ei prioriteringsliste her. Frie luftveier først. Det hjelper ikke med hel nakke om man ikke puster. Og da må man faktisk bevege hodet i en nøytral stilling, og sørge for frie luftveier. Dette kan være minst like skadelig for en evnt nakkeskade som lett risting i skuldrene. Måten du skrev innlegget på virket noe bastant, og eg er sikker på at om du hadde skrevet hele spørsmålet fra oppgaven, så hadde vi nok vært enige. Endret 4. oktober 2013 av nomore 1 Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 4. oktober 2013 Del Skrevet 4. oktober 2013 Og klype i lysken eller under armene lærte vi for å sjekke bevisthet, skjønner ikke helt at det skal være nødvendig og riste i en person, ved å klype kan man se om personen reagere på smerte i det hele tatt også. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 5. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2013 Det kan man og gjøre, men det er ikke alle som tenker at de da faktisk må sjekke ansiktet for smertetrekninger. Alle ser på ansiktet når de rister lett i skuldrene. Og om vi ser bort fra trafikkulykker alene, tror du det er lurt å lære folk at man skal klype alle personer i lysken for å sjekke bevissthetsgrad? Om eg blir vekket av at en person klyper meg i lysken er eg ikke rent lite blid når eg våkner. Dersom man ikke klarer å vekke en person med å riste lett i skuldrene så kan man, om man klarer å tenke klart, sjekke videre ved å fremprovosere smerte. Reagerer ikke vedkommende da(smertetrekninger i ansiktet) så er det noe alvorlig galt. Når man da kommer opp i en situasjon hvor stressnivået øker så er det bedre at man lærer bort EN måte å gjøre det på, som fungerer i de fleste situasjoner, enn flere måter å gjøre det på og risikere at det enten ikke blir gjort eller gjort feil. 2 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 5. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2013 Eg forespurte om at dette ble splittet i egen tråd, og det ble litt feil at eg står som trådstarter. Men la gå Takk til moderatoren som splittet dette ut Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 5. oktober 2013 Del Skrevet 5. oktober 2013 Risting ville jeg ikke ha gjort. Spesielt ikke ved ett trafikk uhell eller lignende. Intens roping ville jeg nok sa tatt ibruk. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 5. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2013 Hva med døve personer da? Lenke til kommentar
*F* Skrevet 5. oktober 2013 Del Skrevet 5. oktober 2013 (endret) er da ikke værre en å presse noe inn over neilene på fingrene eller andre former for ufarig smerte, selv døve bør kjenne det. Endret 5. oktober 2013 av Evelen! Lenke til kommentar
nomore Skrevet 5. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2013 Joda, er mange rare måter å fremprovosere smerte på. Ser dere virkelig for dere at folk skal lære dette som førstehjelpsundervisning? Dette står i håndboken for Norsk Grunnkurs I Førstehjelp(NGF) i samråd med Norsk Resuscitasjonsråd: "Sjekk om han reagerer på tilrop og forsiktig risting." "Hvis han ikke våkner, og ikke reagerer på tilrop og forsiktig risting, er han bevisstløs." I ei bilulykke er det mye som kan skje og skader som kan oppstå, inkludert alkoholrus, narkotika og skader som påvirker psyken. I slike tilfeller kan man faktisk både skremme og fremprovosere voldelige reaksjoner med å _starte_ med smertefremkalling. En person som er omtåket og ikke vet hvor han/hun er som blir vekket av at noen stikker noe inn under neglene eller klemmer i lysken kan bli både fryktelig redd og ikke minst voldelig. Og hva skjer videre? - En person som ikke våkner, og ikke puster, skal ha HLR. Nakkeskaden er nedprioritert. - En person som ikke våkner, og puster, skal i sideleie. Frie luftveier er prioritert fremfor nakkeskade. - En person som våkner av lyskeklemming eller noe spist under neglene(og andre kreative måter å vekke folk på) vil kvekke mye mer enn effekten av lett risting - og kan dermed påføre mer skade. Dette skal være enkelt, og alle skal kunne gjøre det uten å måtte bruke evigheter på å analysere reaksjoner og symptomer. Derav, lett risting og tilrop. Er personen VÅKEN, og puster NORMALT, og man mistenker nakkeskade, da skal man behandle vedkommende som ett råttent egg(altså veldig forsiktig). 2 Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 5. oktober 2013 Del Skrevet 5. oktober 2013 (endret) Her var det masse rart av svar. Nomore er inne på mye bra her, men virker som at mange her ikke skjønner hele poenget, som Nomore har skjønt 100% - nemmelig "prioriteringer på skadested". ett av de viktigste poengene med førstehjelp, er at man skal vurdere hva som har skjedd, og eventuelt hvilke skader pasient kan ha pådratt seg - og dermed gi førstehjelp ut fra disse vurderingene. Dersom noen har vraket bilen sin, sitter i frontsetet, med hodet vendt nedover, da har denne pasienten høyst sansynlig ikke frie luftveier. Det er og vanlig å anta at pasient har pådratt seg nakkeskader i sammenstøtet. Men uten frie luftveier vil pasient uansett dø, og man må dermed sørge for frie luftveier, ved å bevegen nakken forskiktig i nøytral posisjon, å holde den der,. Dette kan jo potensielt sett, såklart gjøre nakkeskadene verre, men pasienten vil uansett dø uten luft. Kommer du først alene til skadested, ring AMK å ta på høytaler på mobil, det er stor sansynlighet ved en slik skade at man må holde nakken i nøytral posisjon til helsepersonell og lege ankommer skadested. I en slik situasjon vurderer man ALLTID frie luftveier først. Si man kommer til en bilulykke hvor pasient har kommet seg ut av bilvraket selv (dette er mest sansynlige senario for folk flest), men ligger urørlig på bakken noen meter unna bilen i en litt dårlig stilling. Her må man bruke fornuft, personen har krasjet, og dette er en skade som alle vet at har ekstrem påkjenning på kroppen. Det er natulig å anta at pasient her har pådratt seg nakkeskader, eventuelle indre blødninger og at han/hun er bevistløs. 1. Ring nødetat (og om nødvendig, kan du dedikaere andre til å best mulig sikre skadested og gjøre klar til ambulanse politi etc.) 2. Sjekke etter pust. Om pasient puster normalt, skal han/hun nå legges i stabilt sideleie (dette er hvertfal viktig om det er flere skadde på stedet som du må se etter) Grunnen for dette er at det er mulig at det og er andre du må se etter, puster pasient normalt lever han. Men det er en risiko for at pasienten kan kveles om hann/hun ikke blir lagt i stabilt sideleie. Om pasient ikke puster: Prøve å få kontakt med pasient, her kan man rope litt, og eventuelt holde hodet til pasient stabilt og rolig med ene hånden, og bruke flatsiden av andre hånden til å slå litt forskiktig i fjeset på pasient, man kan også knipe litt forskiktig enkelte plasser, men det er INGEN poeng å kaste vekk for mye tid på dette. Dersom du IKKE oppnår kontakt med pasient innen kort tid, observerer du brystkassen kjapt - og lytter etter pust (man har gått vekk fra å kjenne etter puls hos pasient under førstehjelp, da du høyst sannsynlig er så stresset at du vil kjenne din egen puls istedenfor, å bli forvirret). Får du ikke noe kontakt nå, er pasient bevistløs, og prioriteringene dine forandrer seg! A - Air (sørge for at pasient har frie luftveier) - Dette prioriteres nå ovenfor nakkeskader B - Breath (du skal nå observere pasient en liten stund for å sjekke etter normal pust - her sjekker du bevegelse i bryst, og lytter etter pust) dersom det er mye bråk i området må man bruke øynene og observere brystkasse) C - Circulation (her skal man sørge for at større blødninger etc blir stoppet.) I førstehjelp er prioriteringer viktige. En pasient som har vert uten luft i 3 - 15 minutter risikerer store hjerneskader om han i det heletatt overlever) Hele poenget med dette her, er at alle skader er forskjellige. Og alle skader må vurderes hver for seg. Det hjelper lite at en pasient dør, uten forverrede nakkeskader - pga mangel på oksygen.... Og som Nomore og nevner; Er pasient ved bevisthet, og puster normalt skal du IKKE bevege på pasienten dersom det er misstanke om nakkeskader (da vil jo selvfølgelig nakkeskaden stå høyest på prioriteringslisten). I en bil eller fall-ulykke skal du ALLTID gå ut fra at pasient har pådratt seg nakkeskader, men dette blir nedprioritert dersom pasient ikke puster eller er bevist, eller om pasient ikke har frie luftveier.. Endret 5. oktober 2013 av Skipstrixxy 1 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 5. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2013 Veldig bra innlegg Skipstrixxy. Et par kommentarer: - Celler i kroppen som ikke får oksygen/næring dør etter 4-5 minutter. Jo flere celler som dør jo mindre sannsynlig er det at man overlever. - Circulation står ikke for luft eller hjerte/lungeredning, men blodsirkulasjonen i kroppen. Altså større blødninger og sår. 1 Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 5. oktober 2013 Del Skrevet 5. oktober 2013 Veldig bra innlegg Skipstrixxy. Et par kommentarer: - Celler i kroppen som ikke får oksygen/næring dør etter 4-5 minutter. Jo flere celler som dør jo mindre sannsynlig er det at man overlever. - Circulation står ikke for luft eller hjerte/lungeredning, men blodsirkulasjonen i kroppen. Altså større blødninger og sår. Helt rett Nomore! Jeg som ikke har fulgt helt med i timen, men er logisk når du sier det! 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 5. oktober 2013 Del Skrevet 5. oktober 2013 Å få kontakt med vedkomande er ikkje det viktigaste, så det er grenser for kor mykje tid du skal bruke på å prøve å få kontakt. Dersom du ikkje får kontakt så går du vidare til neste punkt, som er frie luftveier. Om personen er bevisst eller ei betyr fint lite så lenge vedkomande får oksygen. Under sist førstehjelpstrening vart det poengtert at me ikkje skulle riste, men bruke stemma. Det er vel allereie besvart, men det er altså ikkje noko poeng i å riste unødvendig mykje i ein bevisstlaus person. 1 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 5. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2013 Det er litt "tvetydig" hva som er pri 1, om det er bevissthet eller frie luftveier. Med ABC-regelen så er det Airways(altså luftveier), men med en annen regel som heter BLÅS så er det Bevissthet. I begge tilfeller så sjekker man bevisstheten på vei bort til pasienten med tilrop på vei bort og forsiktig risting når man er fremme ved pasienten. Eg er ellers enig i at å få kontakt ikke er det viktigste, men det er veldig viktig å undersøke om du får kontakt eller ikke. Man skal ikke bruke lang tid på det(lyskeklyping og neglesmerte er bortkastet tid der og da), men det er viktig å vite om man får kontakt eller ikke. Våkner man ikke av tilrop og forsiktig risting så er man pr definisjon bevisstløs. Og DA går man videre til frie luftveier, undersøkelse av pust og ved behov, HLR. Puster vedkommende normalt så er det rett i stabilt sideleie. Så varsler man 1-1-3. Vet og at enkelte instruktører instruerer i at man kun trenger å rope, men det er da ofte i forbindelse med kurs på arbeidsplasser hvor det nærmest er en selvfølge at alle har hørsel i behold. Problemet mitt med det, og årsaken til at eg mener det er feil, er at det kan være flere grunner til at vedkommende ikke hører deg ved kun roping. Døvhet er nevnt tidligere, men midlertidig døvhet kan også forekomme. Her må man da analysere såpass mye av skadestedet at man risikerer å kaste bort verdifull tid. Derfor lærer eg alltid bort at man skal rope og riste forsiktig i personen. For å ikke glemme at jo mer som skal undersøkes og mer som skal huskes jo større risiko er det for at ting blir gjort feil, glemt eller at ikke noe blir gjort i det hele tatt(i frykt for å glemme noe eller gjøre noe feil). Når man går ett steg videre, og skal foreta en pasientundersøkelse(dette er over NGF-nivå) så vil smertepåføring være ett nyttig verktøy for å vurdere tilstanden til den bevisstløse pasienten. Altså, vedkommende puster normalt, har ingen synlige skader men er ikke våken. Ved å påføre smerte så vil dette fortelle førstehjelperen noe, og dette er da viktig informasjon å gi videre til helsepersonell og 1-1-3. 1 Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 5. oktober 2013 Del Skrevet 5. oktober 2013 Lærte på førstehjelpskurs selv for rundt 10 år siden nå at risting var et stort fy-fy. Det ble nevnt tilrop, klemme innerst på negl(ikke stikke noe under!?), lysken, under arm o.l. Deretter prioritere fri luftvei etc. som allerede nevnt. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 5. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2013 Vel, for mange år siden lærte man også 15 kompresjoner og 2 innblåsninger. I dag er det 30 kompresjoner og 2 innblåsninger. Førstehjelpskurs er ferskvare, og bør fornyes regelmessig. (når det er sagt, det er ofte bedre å bruke det en lærte for 20 år siden, enn å ikke gjøre noe) 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 5. oktober 2013 Del Skrevet 5. oktober 2013 Kva er problemet med å ikkje potensielt få kontakt med personen? Dersom du hadde klart å vekke vedkomande med risting så pustar han uansett. I verste fall gjev du frie luftveier og sjekkar pusten på ein person som du kunne fått bevisst ved å riste. Vaknar ikkje personen av sjekken eller når du legg over i sideleie så er ingen skade skjedd, personen pustar og er i live, bevisst eller ei. Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 5. oktober 2013 Del Skrevet 5. oktober 2013 Har fått oppdatering, poenget var at jeg ble lært at risting var stort fy-fy selv for 10 år siden. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 5. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2013 Poenget er å sjekke om vedkommende er bevisstløs eller ikke. Dersom vedkommende for eks er bevisstløs, og man ikke hører normal pust, så sier retningslinjene at man skal begynne med HLR. Dersom man da ikke har sjekket om vedkommende faktisk er bevisstløs, for eks ved å bare rope, så kan både du og pasienten få en real overraskelse når du begynner med HLR. En våken pasient, puster. Det har du helt rett i. En som ikke puster, vil raskt bli bevisstløs og deretter livløs. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå