Gå til innhold

To blader og ett strå

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, Jan Egil.

To blader og ett strå, - et enkelt motiv, og et godt eksempel på at "Less is more ..." i mange sammenhenger ! ;)

Enkelheten bidrar til å gi bildet tiltrekningskraft, og den som betrakter det, vil kanskje (automatisk) forsøke å tolke det, - finne symbolikken som fotografen (kanskje) har hatt i tankene, - som for eksempel

Inkludering vs utstøting / isolasjon.

Ensomhet vs tosomhet / samfunn.

Jeg har sans for slike tilsynelatende enkle bilder, som synes å ha et budskap, og som utfordrer betrakteren til ikke bare å se, men også reflektere ! :)

Bildet er teknisk sett meget bra, med god skarphet og en harmonisk fargepalett ! :)

PS : Du må gjerne korrigere meg, Jan Egil, dersom du opplever at jeg lar fantasien løpe løpsk ! :)

Vennlig hilsen

Albert Andersson.

Lenke til kommentar

Hei Jan Egil.

Jeg er helt enig med Albert , at "enkelhet", ofte bidrar til å gi bilder tiltrekningskraft, og at det for betrakteren lett tilkommer en tolkningstrang. Albert beskriver her sine tanker og refleksjoner som vekkes hos ham ved dette bildet. Er helt med på hans tolkning.

Jeg fikk også noen tanker ved dette bildet. Er man "rund, stor eller liten, ligger i vannflaten og duver, (her i form av bladene), skjer det ikke så mye. En slik posisjon får ingen ringvirkning eller konsekvenser. Kanskje en behagelig og ufarlig tilværelse for mange. "Reiser man seg", selv om man i utgangspunktet er tynn og spe, ( her i form av sivet), ser man at det får en konsekvens. Man opplever at det kan får en skyggeside, men også en forlengelse og styrkevirkning. Å stå oppreist, skaper også et speilbilde i vannflaten.

Dette ble kanskje "for dypt" for mange, men det er tanker man kan gjøre seg.

Takk for et tankevekkende bilde Jan Egil.

Mvh Lisbeth.

Lenke til kommentar

Hei Lisbeth og Albert!

Uansett hva jeg som fotograf måtte ha tenkt da bildet ble tatt og under etterbehandlingen av bildet, er det veldig givende og inspirerende at bildet gir rom for (ulik) tolkning og ikke minst at dere tar dere tid til å formidle videre hva dere "ser" i bildet. Jeg takker så mye for at dere tar dere tid til dette!

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...