Gå til innhold

Bør retten til å bære våpen innføres i Norge?


Retten til å bære våpen  

487 stemmer

  1. 1. Bør retten til å bære våpen innføres i Norge?

    • Ja
      83
    • Nei
      392
    • Ingen formening/vet ikke
      12


Anbefalte innlegg

fra https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-06-09-1

 

"Kapittel II. Erverv m.v. av våpen og våpendeler.

 

§ 7. Den som vil kjøpe eller på annen måte erverve skytevåpen eller våpendeler, må ha tillatelse fra politimesteren.

Tillatelse gis av politimesteren på søkerens bosted eller - hvis søkeren ikke har bopel i riket - av politimesteren på oppholdsstedet.

Tillatelse kan bare gis edruelige og pålitelige personer som har behov eller annen rimelig grunn for å ha skytevåpen, og som ikke av særlige grunner kan ansees som uskikket til det.

§ 10.Politimesteren skal tilbakekalle våpenkort hvis innehaveren ikke er edruelig og pålitelig eller dersom han av særlige grunner kan anses som uskikket til å ha skytevåpen.

Våpenkort kan tilbakekalles også hvis innehaveren ikke lenger har behov for eller annen rimelig grunn til å ha skytevåpen."

Nettopp dette jeg snakker om. Det er ikke bare å ta et kort sikkerhetskurs, du må være jeger eller fast medlem i en skyteklubb.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

fra https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-06-09-1

 

"Kapittel II. Erverv m.v. av våpen og våpendeler.

 

§ 7. Den som vil kjøpe eller på annen måte erverve skytevåpen eller våpendeler, må ha tillatelse fra politimesteren.

Tillatelse gis av politimesteren på søkerens bosted eller - hvis søkeren ikke har bopel i riket - av politimesteren på oppholdsstedet.

Tillatelse kan bare gis edruelige og pålitelige personer som har behov eller annen rimelig grunn for å ha skytevåpen, og som ikke av særlige grunner kan ansees som uskikket til det.

§ 10.Politimesteren skal tilbakekalle våpenkort hvis innehaveren ikke er edruelig og pålitelig eller dersom han av særlige grunner kan anses som uskikket til å ha skytevåpen.

Våpenkort kan tilbakekalles også hvis innehaveren ikke lenger har behov for eller annen rimelig grunn til å ha skytevåpen."

Nettopp dette jeg snakker om. Det er ikke bare å ta et kort sikkerhetskurs, du må være jeger eller fast medlem i en skyteklubb.

 

 

Og å ta jegerprøven holder som bevis for at du er jeger.

Lenke til kommentar

Og å ta jegerprøven holder som bevis for at du er jeger.

 

Selv om jeg aldri går på jakt noensinne? Jeg ser at jegerprøven har 30 kurstimer og en pris opp mot 2000kr, som er for mye tid/penger bare for å lære å håndtere et våpen på forsvarlig måte. Alt det andre jaktgreiene en lærer er uinteressant. Og jeg tipper et jegerserfikat kun gir tilgang til jaktrifler, ikke sivile rifler?

Lenke til kommentar

 

Og å ta jegerprøven holder som bevis for at du er jeger.

 

Selv om jeg aldri går på jakt noensinne? Jeg ser at jegerprøven har 30 kurstimer og en pris opp mot 2000kr, som er for mye tid/penger bare for å lære å håndtere et våpen på forsvarlig måte. Alt det andre jaktgreiene en lærer er uinteressant. Og jeg tipper et jegerserfikat kun gir tilgang til jaktrifler, ikke sivile rifler?

 

 

Tror ikke du trenger å betale jegeravgiften en gang, har i allefall gått flere år uten å jakte der jeg ikke har innrapportert noe uten at det har vært noe problem. Var heller ikke en forutsetning da jeg skaffet meg våpen.

 

Både haglene og riflene man får kjøpt egner seg først og fremst til jakt, men det er ikke noen forskjell mellom en hagle for jakt og hagler som brukes av politiet/militæret, heller ikke mellom en militær boltrifle og en sivil. Det er helt avhengig av hva slags våpen du kjøper deg og hva du gjør med det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

En uke med kveldsundervisning og en multiple choice om jeg husker riktig. De som virkelig prøver og ikke klarer å bestå dette (du har flere forsøk) burde holde seg langt unna våpen.

Er der noen vitenskapelig bevist sammenheng mellom ansvarlig våpenbruk og hukommelse (igrunnen det eneste som kreves for å besstå)?

 

Det er jævlige gode bevis på sammenhengen mellom ansvarlig våpenbruk og å lære ansvarlig våpenbruk.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Det er jævlige gode bevis på sammenhengen mellom ansvarlig våpenbruk og å lære ansvarlig våpenbruk.

Kilde?

http://www.mdpi.com/1660-4601/11/1/487
Prøv igjen, den studien har ikke noe med "lære ansvarlig våpenbruk", ei heller beviser den noe som helst.

 

bullshit-meter-2.jpg

 

Conclusions: Our findings suggest that two laws could have contributed to reduce male firearm mortality. It is, however, a challenge to measure the role of four firearm restrictions. The null findings are inconclusive, as they may reflect no true impact or study limitations.

Oversatt til norsk: Vi finner ingen bevis, men liker våpenlovene likevel. ;)

 

For de som vil bygge sin egen "bullshit-detector" anbefales:

 

on-bs.jpg

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

 

 

En uke med kveldsundervisning og en multiple choice om jeg husker riktig. De som virkelig prøver og ikke klarer å bestå dette (du har flere forsøk) burde holde seg langt unna våpen.

Er der noen vitenskapelig bevist sammenheng mellom ansvarlig våpenbruk og hukommelse (igrunnen det eneste som kreves for å besstå)?

 

Det er jævlige gode bevis på sammenhengen mellom ansvarlig våpenbruk og å lære ansvarlig våpenbruk.

 

Men sammenhengen mellom å lære om hvilke viltarter som kan jages med kortbeint losende hund, om hjorteviltforvaltning, forskjellen på svartand og sjøorre og ansvarlig våpenbruk er nok litt mer diffus :-)

 

Samme med sammenhengen mellom å bli undervist i noe, svare rett på en flervalgs-prøve og å faktisk være i stand til å benytte det det ble undervist i.

Endret av M98kF1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Det er jævlige gode bevis på sammenhengen mellom ansvarlig våpenbruk og å lære ansvarlig våpenbruk.

Kilde?

http://www.mdpi.com/1660-4601/11/1/487
Prøv igjen, den studien har ikke noe med "lære ansvarlig våpenbruk", ei heller beviser den noe som helst.

 

 

 

Conclusions: Our findings suggest that two laws could have contributed to reduce male firearm mortality. It is, however, a challenge to measure the role of four firearm restrictions. The null findings are inconclusive, as they may reflect no true impact or study limitations.

Oversatt til norsk: Vi finner ingen bevis, men liker våpenlovene likevel. ;)

 

For de som vil bygge sin egen "bullshit-detector" anbefales:

 

 

Du har ikke lest studien. Her er den relevante delen. Og merk at dette spesifikt gjelder NORSKE våpenlover, du vet - de våpenlovene som ble innført for å sikre at de som har våpen (lovlig) må gjennom sikkerhetskurs.

 

 

Figure 2 shows the time trends in male unintentional firearm deaths. The estimated trend in unintentional firearm mortality among males decreased significantly by 90.3% (95% CI 94.6–82.4; p < 0.001) during the entire period from 1969 to 2009 (Table 4).

Oversatt til norsk: Vådeskudd gikk ned med 90 prosent etter hvert som folk måtte gå våpenkurs.

 

Kanskje du burde bruke litt mindre tid på å finne "morsomme" bilder til postene dine, og litt mer på faktisk å gå gjennom kildene du får?

 

Dog, jeg innrømmer at jeg burde ha vært mer spesifikk, alt jeg ga deg var link til studien, det hadde ikke kostet meg så mye å referere til hvor i teksten det sto. Det er tross alt en relativt stor studie.

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

Mer BS

 

Untitled.png

 

 

De har ikke funnet noen beviselig sammenheng, og innrømmer det i sine konklusjoner.

 

At du klarer å finne noen sammenheng er ganske imponerende all den tid man ikke kan se noe slikt fra illustrasjonen. Prøv igjen.

 

5. Conclusions

European studies of the impact of firearm laws are still rare. This study from Norway demonstrated evidence that two of the four laws could have contributed to the decreased risk in male firearm mortality. However, the data showed also inconclusive results, which might be a result of limitations in the design and the data itself, or may reflect that the firearm laws under study, had no effect.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Mer BS De har ikke funnet noen beviselig sammenheng, og innrømmer det i sine konklusjoner. At du klarer å finne noen sammenheng er ganske imponerende all den tid man ikke kan se noe slikt fra illustrasjonen. Prøv igjen.

*graf*

 

Viser ikke denne grafen en generell nedgang? Jegerprøven ble innført i 1986. De som var registrert som jegere før dette, slapp denne prøven og kunne jakte som før. Er det ikke naturlig å tro at det tar litt tid før dette fungerer?

Lenke til kommentar

&amp;amp;nbsp;

Viser ikke denne grafen en generell nedgang? Jegerprøven ble innført i 1986. De som var registrert som jegere før dette, slapp denne prøven og kunne jakte som før. Er det ikke naturlig å tro at det tar litt tid før dette fungerer?

Problemet er vel at den generelle nedgangen begynner lenge FØR 1986. Det er noe vanskelig å tro at loven har forårsaket noen nedgang før den ble innført, eller?

 

Jo, men 'flyktningen' mener vel at årsakssammenhengen ikke er bevist.

Nei, man må først finne en korelasjon før trenger å finne noen årsakssammenheng, i dette tilfellet ser det ikke ut til å eksistere noen korrelasjon engang.

 

F.eks. kan der om man legger godviljen til se ut til å være en viss korrelasjon mellom våpenlovgivning og reduksjon i mord begått uten våpen (ikke MED våpen, som er stabil ie ingen effekt)

 

Untitled.png

 

Om noen skulle påstå at våpenloven førte til en reduksjon i mord UTEN våpen kan man kanskje akseptere korelasjon, men uansett forkaste påstanden medmindre de kan fremlegge en årsakssammenheng (hvilket mildt sagt forekommer vanskelig).

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Ja, når ble "våpenkurs" innført?

Jegerprøven er først og fremst jakt/jaktmetoder/hunder/jaktbare arter og ca 10% våpen og våpensikkerhet

Sikkerhetskurs i pistolklubber er noe klubbene (eller idrettsforbundet de er tilknyttet) styrer, lov/forskrift setter ikke krav til disse.

Samlelisenser har ingen kobling mot sikkerhetsopplæring.

For konkurranse med langvåpen (unntatt halvauto) stilles ingen andre krav en medlemskap i klubb med det aktuelle skyteprogram på terminlista og sånn passe vandel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...