Gå til innhold

Bør retten til å bære våpen innføres i Norge?

Retten til å bære våpen  

487 stemmer

1. 1. Bør retten til å bære våpen innføres i Norge?

• Ja
      83
    • Nei
      392
    • Ingen formening/vet ikke
      12

Anbefalte innlegg

SCOTUS er et politisk utpekt organ, noe som i stor grad nullifiserer de sjekk og balanse- funksjonene de i utgangspunktet skulle ha. Både Ruth Bader Ginsburg og mange av USAs fremste konstitusjonelle spesialister har faktisk uttalt det samme om det andre grunnlovstillegget.

Politisk utpekt organ eller ikke, som i Norge så sier loven det høyesterett sier at den gjør. Har ingen betydning hva andre jurister måtte mene. SCOTUS har sagt klart og tydelig at det andre tillegget er en individuell rett og ikke bare en rettighet statene har.

Vil også sakse fra wiki siden hva Scalia skrev om meningen av "the people":

"Nowhere else in the Constitution does a “right” attributed to “the people” refer to anything other than an individual right."

Ordlyden er spesifik fordi grunnlovsfedrene var redde for blandt annet slaveopprør, indianeropprør og fragmentering av koloniene innad.

Disse rettighetene gjaldt bare frie menn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vet forresten at Alex Jones er psykisk syk og lider av tvangstanker og forfølgelsesvanvidd? :p (selv om det ikke er lett eller greit å avstandsdiagnosere, så har han alle symptomene og har inrømmet å gå på medisiner).

Når det gjelder kriminelle - så kan du jo tenke på at ALLE ulovlige våpen i utgangspunktet kommer ifra lovlige kilder.

Jeg vet, men det han sier om våpen er 99% korrekt.

Og du vil ha lovene enda strengere? På tide å gå full kommunist her!!!!

Lenke til kommentar

Det er en veldig vanlig misforståelse. Men det andre grunnlovstillegget handler om kolonimilitser. Den gjør ingen referanser til privatpersoner. Ordlyden er spesifik fordi grunnlovsfedrene var redde for blandt annet slaveopprør, indianeropprør og fragmentering av koloniene innad.

*Facepalm*

"A well regulated Militia, being necessary to the security of a free State, the right of the people to keep and bear Arms, shall not be infringed."

Jeg syntes det er ganske tydelig at de mener folket, og grunnloven deres ser på alle som individuelle personer. Så ja, de mener at alle har rf

Det står militia. Og people. I historisk sammenheng forsøkte det britiske parliamentet å forhindre koloniene ifra å ha våpen og stående hærer fordi de var (korrekt) redde for opprør.

Var nok ikke bare derfor, for kolonistene hadde blitt lettere å kontrollere om de ikke hadde hatt våpen. Et folk uten våpen har ikke sjans mot en voldsmakt med våpen. Det var en grunn til at "The Founding Fathers" tok med 2. Amendment, og det var blant annet fordi at skulle staten bli tyrannisk har folket muligheten til å styrte den tyranniske staten.

På tiden hadde hver koloni sin milits. De hadde ikke stående hærer. Koloniene påla mannfolk å ha spesifike og regulerte våpen og ammunisjon hjemme til forsvar mot fremmede makter hvis de ble oppkalt.

Stemmer det, det skulle egentlig fortsatt vært slik den dag i dag i USA at forsvaret skulle bestå av milits og ikke angrepsstyrker som i dag. USA hadde ikke trengt et stående forsvar siden de har 2. Amendment. Ingen nasjoner ville invadert et land med minst 100.000.000 militser, noe som gjør USA til verdens største "sovende" hær.

Helt enig.

Lenke til kommentar

Jeg svarte på argumentet "hvis du ikke liker våpen - ikke kjøp et".

Det argumentet er glimrende i debatten om homofile ekteskap: "Hvis du er mot homofilt ekteskap, så ikke gift deg med en homofil person". Men jeg bryr meg ikke om min egen mulighet til å skaffe våpen, jeg bryr meg om alle rundt meg! Det er de ikke vil skal ha våpen, fordi de da har større sjans for å drepe meg by accident! At homofile får lov til å gifte seg påvirker meg ikke i det hele tatt.

Endret av Shruggie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva hvis man ikke vil bli skutt av et våpen?

Da må du melde deg ut av verden. Våpen er oppfunnet og er umulig å fjerne.

*Forsvaret har mistet X antall tusen Glocker, MP5 og AG3-geværer.

*Motstandsbevegelsen lagde maskinpistoler i kjelleren. For 70 år siden. Helauto åpen bolt mekanisme er mekanisk enklere enn halvauto.

*Man får kjøpt halvfabrikata av låskasser (reg pliktig), som fullføres enkelt i kjelleren.

Jeg må spørre; hva ved våpenloven er det som vil ha en stor positiv effekt dersom gjøres strengere?

Lenke til kommentar

Tja. I dag er det jo de kriminelle som har tyngst skyts. Det synes jeg er urettferdig, siden jeg følger loven. Jeg har i praksis ingen mulighet til å beskytte eget liv med hjelp av de midler de kriminelle bruker. 40 minutter tar det for Politiet å rykke ut. Det er DERSOM jeg faktisk rekker å ringe.

Endret av Airbuzzy
Lenke til kommentar

Hva hvis man ikke vil bli skutt av et våpen?

*Motstandsbevegelsen lagde maskinpistoler i kjelleren. For 70 år siden. Helauto åpen bolt mekanisme er mekanisk enklere enn halvauto.

Lagde maskinpistoler i kjelleren? Tja... Sten Gun ble produsert på div. verksteder og satt samme bl.a. i kjellere. (Bl.a. på vekstedet min far arbeidet, i Oslo under krigen). Våpnet er konstruert med tanke på enkel produksjon. Det veldig enkelt å produsere og mange deler er vanlig "stålvare", som kun trenger enkel bearbeiding. Verkstedene produserte kanskje kun en del og andre verksteder produserte sine deler. Så ble de sendt rundt til div. adresser for montering.

Det er nok ikke så lett å produsere våpen, i kjelleren som du tror. Selv om en kommer langt hvis en har kunnskap, en god dreibenk og kan bruke den. Da manger kanskje bare løpet. Gennerelt så er de viktigste delene registreringspliktige og det med god grunn.

Våpenloven er grei som den er.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøp deg skuddsikker vest. De er vel ikke ulovlige. Eller ikke terg på folk med våpen. Du kan beskytte deg med å være litt smart.

Om non raner deg eller er ute etter deg får du strengt tatt lite glede av en skuddsikker vest hvis du ikke har noen måte å forsvare deg på.

Lenke til kommentar

Er dette et jevnlig problem for deg? I så fall ville jeg først sett på noen alternative løsninger, som å slutte å irritere folk med våpen eller vandre rundt med tusenlapper hengende ut av baklomma.

Som du ser av denne statistikken er det svært statistisk usannsynlig at du blir utsatt for det du snakker om. Tror du det vil bli færre eller flere anmeldelser for væpnet ran eller mordforsøk hvis vi liberaliserer våpenlovene?

http://www.ssb.no/175896/lovbrudd-anmeldt-etter-type-lovbrudd.absolutte-tall

Endret av Shruggie
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er dette et jevnlig problem for deg? I så fall ville jeg først sett på noen alternative løsninger, som å slutte å irritere folk med våpen eller vandre rundt med tusenlapper hengende ut av baklomma.

Som du ser av denne statistikken er det svært statistisk usannsynlig at du blir utsatt for det du snakker om. Tror du det vil bli færre eller flere anmeldelser for væpnet ran eller mordforsøk hvis vi liberaliserer våpenlovene?

http://www.ssb.no/175896/lovbrudd-anmeldt-etter-type-lovbrudd.absolutte-tall

Aner ikke hvem du prater til men siden jeg står sist antar jeg at det er meg. Nei, jeg har ikke noe slikt problem, men å påstå at ett passivt hjelpemiddel, som vest, kommer til å hjelpe deg stort i de situasjonene det er snakk om blir for dumt.

Lenke til kommentar

Kjøp deg skuddsikker vest. De er vel ikke ulovlige. Eller ikke terg på folk med våpen. Du kan beskytte deg med å være litt smart.

Om non raner deg eller er ute etter deg får du strengt tatt lite glede av en skuddsikker vest hvis du ikke har noen måte å forsvare deg på.

Er noen først nærme nok til å rane deg, og har pistol, er de sannsynligvis dumme, og du burde ikke ha noe stort problem med å overraske dem og ta våpenet dems. De vil ikke skyte deg, de vil ha tingene dine.

Mist lommeboka, de bøyer seg ned for å ta den, du gir dem en solid dunk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...