Gå til innhold

Bør retten til å bære våpen innføres i Norge?

Retten til å bære våpen  

487 stemmer

1. 1. Bør retten til å bære våpen innføres i Norge?

• Ja
      83
    • Nei
      392
    • Ingen formening/vet ikke
      12

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Våpenmotstandere i de fleste tilfeller lar seg guide av følelser, ikke av statistikk og fakta.

Så det må kunne sies at de er veldig ofte naive skapninger.

Egentlig fortjener ikke dette noe seriøst svar, men jeg kunne sverge på at det var omvendt. For all statistikk, forskning og fornuft tilsier at mindre våpen gir mindre våpenbruk. Det er påfallende hvordan USA opplever massakre på massakre, for egentlig burde vel Europa med sine strikte våpenlover ha flest skoleskytinger og den slags, siden vi ikke har noen gode mennesker med våpen til å beskytte oss?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Egentlig fortjener ikke dette noe seriøst svar, men jeg kunne sverge på at det var omvendt. For all statistikk, forskning og fornuft tilsier at mindre våpen gir mindre våpenbruk. Det er påfallende hvordan USA opplever massakre på massakre, for egentlig burde vel Europa med sine strikte våpenlover ha flest skoleskytinger og den slags, siden vi ikke har noen gode mennesker med våpen til å beskytte oss?

Har drapsraten gått ned etter at våpen ble forbudt i England og Australia? Hjalp det å forby semiauto våpen?

Lenke til kommentar

Der er i hvert fall Norge et eksempel på det motsatte. Sveits er vel også et land med høy våpentetthet, men lav kriminalitet utført med disse våpnene.

Ergo, kan man egentlig ikke si at mindre våpen = mindre våpenbruk. Det er når man gjør våpen tilgjengelig for personer som egentlig ikke burde ha det - så blir det problemer.

Norge har mange ansvarlige jegere og skyttere, og jeg ser absolutt ingen grunn til å frarøve dem våpnene deres. Men samtidig ser jeg ingen grunn til å gjøre våpenloven noe særlig mer liberal, og å gjøre selvforsvar som gyldig ervervelsegrunnlag.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg spør deg.

Så det skal på en eller annen måte gå i min disfavør om jeg ikke kan svaret? Det er din jobb å backe opp argumentene dine med fakta, om de eksisterer. Hvis vi for diskusjonens skyld sier at svaret er at den har gått opp, er selvfølgelig motargumentet at sånne endringer ikke skjer over natten. Likevel vil en innstramming på sikt ha positive følger. Men kan du nå forklare alle massakrene i Statene, som gjør så mye riktig?

Der er i hvert fall Norge et eksempel på det motsatte. Sveits er vel også et land med høy våpentetthet, men lav kriminalitet utført med disse våpnene.

Ergo, kan man egentlig ikke si at mindre våpen = mindre våpenbruk. Det er når man gjør våpen tilgjengelig for personer som egentlig ikke burde ha det - så blir det problemer.

Ja, det var unøyaktig. Jeg skulle sagt strengere lovverk. Men det igjen fører til mindre våpen ute blant folk.

Endret av Isbilen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har drapsraten gått ned etter at våpen ble forbudt i England og Australia? Hjalp det å forby semiauto våpen?

Hva mener du med "etter at våpen ble forbudt i England og Australia"?

Ingen av disse landene har gått fra at våpen var "lovlig" til at våpen er "forbudt" på ett enkelt tidspunkt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet, slik jeg har forstått med lovgivningen i Australia og England, er at de har rammet de ansvarlige borgerne som hadde våpen - og egentlig ikke gjort noe med de ulovlige våpnene som da gjerne har vært involvert i kriminelle handlinger.

Altså, man har gjort det latterlig strengt - til liten nytte.

Lenke til kommentar

Trenger man et strengere lovverk i Norge, synes du?

Nei, det er fint slik vi har det. Folk går ikke rundt og vaser på gata med skarpladde skytere, man må ha en aktverdig grunn. Kanskje vi kunne strammet inn litt mer på rifler som strengt tatt er spesialiserte angrepsvåpen og relativt ubrukelige både til blinkskyting og jakt, men jeg har ikke satt meg inn i hva som har skjedd på den fronten i det siste.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Breivik fikk våpen på lovlig vis.

http://mobil.bt.no/nyheter/innenriks/Skaffet-seg-vpen-p-lovlig-vis-2542413.html#.UlF74MJ8IpE

Han oppfyllte kravene, og hadde ikke rulleblad.

Han forsøkte først å skaffe ulovlige våpen, men det er ikke så lett som mange vil ha det til.

Har du nok ABB typer så betyr ikke lovene mye. Drapsmenn bryr seg lite om lovene likevel og Norge har nok våpen at mange kunne drepe som ABB hvis de ville

Det er kulturen og sin forhold til vold som teller mest, ikke hvor mange våpen den har. Sveits har mange mer våpen per person enn Colombia men mye lavere antall drap per person.

Norge har en homogen kultur som ikke tillater proff boxing. Slike kulturer som hater vold og med stor konformitet har få problemer med uavhengig mange våpen den har. Ja, det blir mer ulykker og kanskje mer selvmord, men aldri like voldsomt som landet mitt her i USA med det motsatte kultur til Norge med sin individualistisme, stor motstand til konformitet og mistillit i hverandre

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, det er fint slik vi har det. Folk går ikke rundt og vaser på gata med skarpladde skytere, man må ha en aktverdig grunn. Kanskje vi kunne strammet inn litt mer på rifler som strengt tatt er spesialiserte angrepsvåpen og relativt ubrukelige både til blinkskyting og jakt, men jeg har ikke satt meg inn i hva som har skjedd på den fronten i det siste.

Har du noe erfaring med våpen i det hele tatt?

"Spesialiserte angrepsvåpen" er det veldig begrenset tilgang på i Norge.

Lenke til kommentar

Du skjønte hva jeg mente. Etter at halvautomatiske våpen ble ulovlige. er det et forbud som har hatt en ønsket effekt?

Nei, jeg skjønner ikke hva du mener. Jeg kan alltids gjette, men det kan hende jeg gjetter feil. det er enklere om du er konkret: Hvilket årstall mener du at våpen "ble forbudt" i England? Og i Australia?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har du noe erfaring med våpen i det hele tatt?

"Spesialiserte angrepsvåpen" er det veldig begrenset tilgang på i Norge.

Jeg har skutt med AR-15, ja, eid av en norsk privatperson, og det kan vel trygt sies å være mer av et stridsvåpen enn et jakt- og blinkvåpen. Vedkommende innrømmet også selv at det var litt tøysete å ha noe slikt.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Nei, jeg skjønner ikke hva du mener. Jeg kan alltids gjette, men det kan hende jeg gjetter feil. det er enklere om du er konkret: Hvilket årstall mener du at våpen "ble forbudt" i England? Og i Australia?

Du har ikke fått med deg at det er ulovlig å eie halvautomatiske våpen i Australia og England?

Kanskje du burde lese litt om emnet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...