Gå til innhold

Bør retten til å bære våpen innføres i Norge?

Retten til å bære våpen  

487 stemmer

1. 1. Bør retten til å bære våpen innføres i Norge?

• Ja
      83
    • Nei
      392
    • Ingen formening/vet ikke
      12

Anbefalte innlegg

En bil har ett nyttenivå, en bil frakter deg i fra ett sted til ett annet på en langt mer effektiv-måte enn og gå. Du trenger ingen form for papirer for å eie en bil, men du trenger opplæring og godkjennelse for å bruke en.

Hvem vurderer ditt behov?

Dersom du har behov og saklig grunn for å ha ett våpen får du også ett våpen, så jeg klarer ikke å se at det i grunn er en stor slagkraft i argumentet ditt egentlig. Dersom du har behov for en bil, kjøp en bil. Dersom du har en saklig grunn til å eie ett våpen, søk om å eie ett våpen.

Mitt behov for bil vurderer jeg selv.

Mitt behov for våpen vurderer jeg selv ilag med politiet.

https://www.politi.no/tjenester/vapen/

Viss det er relevant for deg har jeg flere våpen i mitt eierskap.

Endret av Priim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men det å skyte noen med ett registrert våpen er å skyte seg selv i foten.

Ikke nødvendigvis.

En hagle setter f.eks ingen unnikt sporbare merker på prosjektilet med mindre du bruker slug og har riflet løp. Så det er bare å passe på og ikke etterlate seg noen tommhylser etterpå (eller eventuellt å dra over tennstempelet en gang med en fil så det ikke lenger har samme struktur)

Og når det gjelder andre våpen så har jeg mine tvil om at politiet tar ballistiske prøver av alle våpen og løp som selges i Norge og alle borringer som børsemakere utfører. Så da må de fremdeles finne frem til et misstenkt våpen for å finne ut av det og ikke bare slå opp i et register.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

En bil har ett nyttenivå, en bil frakter deg i fra ett sted til ett annet på en langt mer effektiv-måte enn og gå. Du trenger ingen form for papirer for å eie en bil, men du trenger opplæring og godkjennelse for å bruke en.

Dersom du har behov og saklig grunn for å ha ett våpen får du også ett våpen, så jeg klarer ikke å se at det i grunn er en stor slagkraft i argumentet ditt egentlig. Dersom du har behov for en bil, kjøp en bil. Dersom du har en saklig grunn til å eie ett våpen, søk om å eie ett våpen.

det er FG-godkjent skap du skal ha børsa di i...
Lenke til kommentar

Hvis du tror at kroppsdeler er like farlige som skytevåpen, så anbefaler jeg at du ser litt mindre Dødlig Våpen og litt mer i skolebøkene dine.

Ett skytevåpen er da ikke farlig, det er personen som bruker den som kan være farlig.

Sammenlignet med masse annet rart så er skytevåpen spesielt farlige.

Ikke kom hit mer hvis du ikke har tenkt å forholde deg til realitetene.

For moroskyld kan du jo nevne noen gjenstander som er farlige?

Etter min mening syns jeg at jeg forholder meg til realiteten ganske bra, i motsetning til alle disse sauene rundt meg. Hva får deg til å tro at jeg ikke gjør det? Nå er det jo slik at folk har ulike oppfatninger av ting, så det blir ikke helt rett å si at jeg tar feil med det jeg sier.

Realiteten = skytevåpen er farlige.

Deg = "skytevåpen er like farlige som tåa mi".

Du og realiteten står med andre ord ganske langt fra hverandre.

Dette er irrelevant, men jeg er helt ENIG i at et menneske må til for å gjøre skytevåpenet fullstendig som en trussel, og for å være litt ekstra pedagogisk skal jeg sette opp en liten sammenheng som viser dette:

Skytevåpen + menneske = potensielt EKSTREMT farlig

Tå + menneske = potensielt litt ubehagelig

Endret av Turbofan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du tror at kroppsdeler er like farlige som skytevåpen, så anbefaler jeg at du ser litt mindre Dødlig Våpen og litt mer i skolebøkene dine.

Ett skytevåpen er da ikke farlig, det er personen som bruker den som kan være farlig.

En AK47 er ikke farlig, det er apen som bruker den som kan være farlig.

https://www.youtube.com/watch?v=GhxqIITtTtU

Så la oss gi AK47 til alle aper, også kan vi eventuellt bare sette kriminelle aper som f.eks dreper med Kalasnikoven i fengsel.

Høres det ut som en god plan Gunnar?

Endret av flesvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eierskap er også noe jeg har bilen og huset mitt i. Det betyr at jeg eier det. De større våpnene er innelåst i ett våpenskap i kjelleren, ammunisjonen ligger i kleskapet, der ligger også mine pistoler i ett mindre våpenskap

Lenke til kommentar

Eierskap er også noe jeg har bilen og huset mitt i. Det betyr at jeg eier det. De større våpnene er innelåst i ett våpenskap i kjelleren, ammunisjonen ligger i kleskapet, der ligger også mine pistoler i ett mindre våpenskap

ammo må og oppbevares i skap. Hvis det veier mindre enn 300 kg, må det boltes fast med minimum 4 bolter.
Lenke til kommentar

ammo må og oppbevares i skap. Hvis det veier mindre enn 300 kg, må det boltes fast med minimum 4 bolter.

Nei, ammunisjon ikke oppbevares i skap.

§ 80.Oppbevaring av ammunisjon

Uten politiets tillatelse er det i samme husstand forbudt å oppbevare mer enn 10 000 patroner håndvåpenammunisjon eller 15 000 patroner håndvåpenammunisjon hvis minst 5000 patroner er i kaliber .22 long rifle eller .22 short. Ammunisjonen skal oppbevares nedlåst i særskilt skap, skuff eller tilsvarende låsbare innretninger, atskilt fra våpen.

I FG-godkjent sikkerhetsskap, eller i skap med høyere sikkerhetsnivå, kan det sammen med våpen oppbevares det antall patroner som er godkjent av skapprodusenten etter retningslinjer gitt av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap. Hvis skapet ikke er særskilt godkjent for oppbevaring av ammunisjon, kan det ikke oppbevares mer enn 2000 patroner i skapet.

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Nei, ammunisjon ikke oppbevares i skap.

§ 80.Oppbevaring av ammunisjon

Uten politiets tillatelse er det i samme husstand forbudt å oppbevare mer enn 10 000 patroner håndvåpenammunisjon eller 15 000 patroner håndvåpenammunisjon hvis minst 5000 patroner er i kaliber .22 long rifle eller .22 short. Ammunisjonen skal oppbevares nedlåst i særskilt skap, skuff eller tilsvarende låsbare innretninger, atskilt fra våpen.

I FG-godkjent sikkerhetsskap, eller i skap med høyere sikkerhetsnivå, kan det sammen med våpen oppbevares det antall patroner som er godkjent av skapprodusenten etter retningslinjer gitt av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap. Hvis skapet ikke er særskilt godkjent for oppbevaring av ammunisjon, kan det ikke oppbevares mer enn 2000 patroner i skapet.

tror ikke et klesskap vil dekke krava... :)
Lenke til kommentar

Kravet er at det skal oppbevares nedlåst. Hverken jeg eller loven hevder at det er verken tilstrekkelig eller utilstrekkelig med et klesskap. Kravet er at det skal være særskilt, forsvarlig og nedlåst.

Dersom du har et klesskap hvor det er forsvarlig å plassere ammunisjon i, samt at det er låsbart og særskilt - så værsågod.

Poenget er at ammunisjon må ikke låses inn i våpenskap. Heller ikke våpen må det, bare den vitale delen.

Lenke til kommentar

Kravet er at det skal oppbevares nedlåst. Hverken jeg eller loven hevder at det er verken tilstrekkelig eller utilstrekkelig med et klesskap. Kravet er at det skal være særskilt, forsvarlig og nedlåst.

Dersom du har et klesskap hvor det er forsvarlig å plassere ammunisjon i, samt at det er låsbart og særskilt - så værsågod.

Poenget er at ammunisjon må ikke låses inn i våpenskap. Heller ikke våpen må det, bare den vitale delen.

trodde det måtte i våpenskapet. Skal kjøpe hengelås på kleskapet og rydde i våpenskapet. Der blei overbefolka etter tilbud på hagleammo hos xxl.
Lenke til kommentar

Det er ikke forbudt det heller. Et våpenskap passer til kriteriene nedlåst, særskilt og forsvarlig. Hvis skapet ikke er særskilt godkjent for oppbevaring av ammunisjon, kan det ikke oppbevares mer enn 2000 patroner i skapet. Hvis skapet er FG-godkjent, så gjelder dette:

I FG-godkjent sikkerhetsskap, eller i skap med høyere sikkerhetsnivå, kan det sammen med våpen oppbevares det antall patroner som er godkjent av skapprodusenten etter retningslinjer gitt av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap.

Jfr. § 80 i Våpenforskriften.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Dirty Harry vet som regel hva han snakker om når det kommer til skytevåpen

Dirty Harry har liten tiss...

Hvem trenger tiss når man har en GIGANTISK Smith & Wesson Model 29?

Der eksisterer ett "Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap", i tillegg til alle de andre supperådene? Med 603 ansatte!! http://no.wikipedia.org/wiki/Direktoratet_for_samfunnssikkerhet_og_beredskap

Innerst inne i et dypt og mørkt hjørne av mitt menneskesinn kjenner jeg en aldri så liten skadefryd over at det finnes mennesker som irriterer seg over slikt. Er det jordens undergang at vi har et slikt direktorat? Kan det ikke tenkes at dette direktoratet faktisk har en nyttig funksjon?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...