Gå til innhold

El bil motor


Anbefalte innlegg

Antar du at moteren er ca 283V? Hvilke fordeler/bakdeler ville en motor på 140V være?

 

Nei, jeg antar ikke at nominell motorspenning er 283V. Jeg argumenterte for at hvis DC-linkspenningen var 400V, så vil 283V være det meste de klarer å modulere uten å overmodulere.

 

Jeg tror de vil ha så høy motorspenning som praktisk mulig ettersom koppertap er gitt av P=I^2*R, altså firedobles effekttapet hvis strømmen dobles. Og omvendt.

Ettersom alt handler om å få flest km pr lading, så må de minimere tap i enhver anledning.

 

Nå har jeg nettopp lest et sted at Tesla påstår at batteripakken er 375V, altså vil de kunne modulere 230V uten problem og videre øke frekvens og spenning likt til 265 V og fremdeles ha 10-25 % ekstra å gå på ved overmodulering opp til full sixstep.

 

Noen eksakt konklusjon er vanskelig å komme med, men du ser hvor i landet vi ligger :)

 

 

Edit: Leste at de trykker maksimalt 900 amp inn i motoren, så om man gjør et par antakelser så kan man regne oss frem til nominell spenning:

Største motor (Model S Performance): 350kW (antar mekanisk effekt)

Cos phi: Antar 0.9

Virkningsgrad: Antar 0.95 ved nom belastning.

 

U=(P/(I*sqrt(3)*cos phi) * n)

= (350kW/(900A * 1.73 * 0.9)) * 0.95= 237 V

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Snip

P=I^2*R

 

 

Om man har en transformator med 2 like skunderviklinger, med indremotstand på 2 ohm (hver). Ved seriekobling og et forbruk på 5A gir det et tap på P=I^2*R, 5^2*4=100W. Paralellkobling gir P=I^2*R, 10^2*1=100W. Det samme burde vel gjelde for motorer? Har noe hodepine i dag, så det er mulig jeg ikke helt henger med.

 

 

 

 

Edit: Leste at de trykker maksimalt 900 amp inn i motoren, så om man gjør et par antakelser så kan man regne oss frem til nominell spenning:

Største motor (Model S Performance): 350kW (antar mekanisk effekt)

Cos phi: Antar 0.9

Virkningsgrad: Antar 0.95 ved nom belastning.

 

U=(P/(I*sqrt(3)*cos phi) * n)

= (350kW/(900A * 1.73 * 0.9)) * 0.95= 237 V

 

Får 263V.

 

En kortsluttning vil av batteripakken kan bli mere en nok spennende!

Lenke til kommentar

Om man har en transformator med 2 like skunderviklinger, med indremotstand på 2 ohm (hver). Ved seriekobling og et forbruk på 5A gir det et tap på P=I^2*R, 5^2*4=100W. Paralellkobling gir P=I^2*R, 10^2*1=100W. Det samme burde vel gjelde for motorer? Har noe hodepine i dag, så det er mulig jeg ikke helt henger med.

 

Ehm.. Skjønner ikke helt hva du vil frem til her.

Desto mer strøm desto mer resistive tap, og dette øker kvadratisk med strømmen..

 

Får 263V.

 

En kortsluttning vil av batteripakken kan bli mere en nok spennende!

Du får 262 V fordi du ikke passet på parantesene og la inn virkningsgraden under brøkstreken istedenfor bak.
Lenke til kommentar

 

 

Ehm.. Skjønner ikke helt hva du vil frem til her.

Desto mer strøm desto mer resistive tap, og dette øker kvadratisk med strømmen..

 

Du får 262 V fordi du ikke passet på parantesene og la inn virkningsgraden under brøkstreken istedenfor bak.

Vil det være mere tap i en motor som er viklet til 140V, enn en motor som er viklet til 280V?

 

 

Jeg tror de vil ha så høy motorspenning som praktisk mulig ettersom koppertap er gitt av P=I^2*R, altså firedobles effekttapet hvis strømmen dobles. Og omvendt.

Ettersom alt handler om å få flest km pr lading, så må de minimere tap i enhver anledning.

 

 

Mekanisk effekt / virknigsgrad = tilført effekt

350 000 / 0,95 = 368 421

 

U=P/(I*sqrt(3)*cos phi)

368 421W / (900A * 1.73 * 0.9) = 263V

Får 263V i dag også, uten hodepine.

Lenke til kommentar

Vil det være mere tap i en motor som er viklet til 140V, enn en motor som er viklet til 280V?

Ja, fordi P_tap = I^2 * R

 

Mekanisk effekt / virknigsgrad = tilført effekt

350 000 / 0,95 = 368 421

 

U=P/(I*sqrt(3)*cos phi)

368 421W / (900A * 1.73 * 0.9) = 263V

Får 263V i dag også, uten hodepine.

Ah, her har du jo faktisk rett. Jeg har multiplisert spenningen med virkningsgraden.

Anyways indikerer det spenning i 230V-området, men det er vanskelig å gjette nøyaktig hvordan de har ratet viklingene.

Lenke til kommentar

Ja, fordi P_tap = I^2 * R

 

 

Når man vikler om en motor for halve spenningen:

Ut fra formelen ser man at hvis strømmen dobbles, vil strømmens innvirkning på tapet være fire ganger. Det man lett glemmer er at kobberledningen i motoren både halveres på lengden, og gjøres dobbel så tykke. Så motstandens innvirkning på tapet er ikke halvering, men en firedeling.

4 * 1/4 = 1

 

Dårlig forklart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...