Albert Andersson Skrevet 5. oktober 2013 Del Skrevet 5. oktober 2013 Vindebroen, - Gamlebyens "landemerke". Bildet er fjernet. Lenke til kommentar
Jaeggen Skrevet 5. oktober 2013 Del Skrevet 5. oktober 2013 Hei, Albert. Flott bilde av broen ! Ser ut som fuglen trives her også :-) - Jon Arne Lenke til kommentar
Harald Gjerholm Skrevet 5. oktober 2013 Del Skrevet 5. oktober 2013 Ja Gamlebyen i Fredrikstad er en herlig plass. Ikke lenge siden var jeg en tur her og tok et utall bilder. Fint gjengitt bilde av broen med mettede farger. Hadde jeg vært deg ville jeg ved en senere anledning ha prøvd et gradert gråfilter over himmelen for å balansere denne bedre med den mørkere broen da kontrasten blir noe stor. Det er sikkert flere meninger om det men jeg har hatt god nytte av et slikt filter. Lenke til kommentar
Albert Andersson Skrevet 5. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2013 Ja Gamlebyen i Fredrikstad er en herlig plass. Ikke lenge siden var jeg en tur her og tok et utall bilder. Fint gjengitt bilde av broen med mettede farger. Hadde jeg vært deg ville jeg ved en senere anledning ha prøvd et gradert gråfilter over himmelen for å balansere denne bedre med den mørkere broen da kontrasten blir noe stor. Det er sikkert flere meninger om det men jeg har hatt god nytte av et slikt filter. Hei, Harald Gjerholm. Takk for hyggelig, utfyllende kommentar og gode råd. ND-filter ville helt sikkert vært nyttig her, - jeg har brukt det mye ved videofilming. Jeg har tidligere hatt Cokin Filter med firkantede filter i innstikksholder (for frontmontering), men de har noe lyslekkasje fra sidene, dessverre. Har du forslag til gode ND-filtre, - basert på egne erfaringer, så ville dett være til god hjelp ! (B& W, Tiffen, Lee, Cokin, Hoya eller andre farikater ?). . Vennlig hilsen Albert Andersson. Lenke til kommentar
Albert Andersson Skrevet 5. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2013 Hei, Albert. Flott bilde av broen ! Ser ut som fuglen trives her også :-) - Jon Arne Hei, Jon Arne. Takk for hyggelig og positiv kommentar ! Ja, - vollgravene i Gamlebyen er dels sivbevokst, og gir god beskyttelse for and-, sothøne- og svaneunger ... . ."våtmarksområdet" er også tilholdssted for måker, og da i første rekke gråmåker. De utgjør dessverre en viss trussel mot andre fuglearters unger i ukene etter klekking, og foreldrene har da en svært anstrengende tid ! Vennlig hilsen Albert Andersson. Lenke til kommentar
Harald Gjerholm Skrevet 6. oktober 2013 Del Skrevet 6. oktober 2013 Gradert ND filter. Jeg bruker Cokin men bruker ikke filterholder. Hold filteret foran linsa med grep på undersiden - (lærte dette i Outdoor Photography). Blir fort fingermerker så hold pussefilla klar. Jeg har også et rundt skrufilter av noe dårligere kvalitet men det funker. Ellers bruker jeg ofte HDR og da får du jo over og undereksponering som løser dette problemet. Undereksponeringen fyller inn struktur i himmelen og undereksponeringene lysner skyggeområdene. Mange hater det. Omtrent alle mine bilder er enten HDR eller fake HDR så da kan du jo bedømme selv. Mvh Harald G. Lenke til kommentar
Albert Andersson Skrevet 6. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2013 Gradert ND filter. Jeg bruker Cokin men bruker ikke filterholder. Hold filteret foran linsa med grep på undersiden - (lærte dette i Outdoor Photography). Blir fort fingermerker så hold pussefilla klar. Jeg har også et rundt skrufilter av noe dårligere kvalitet men det funker. Ellers bruker jeg ofte HDR og da får du jo over og undereksponering som løser dette problemet. Undereksponeringen fyller inn struktur i himmelen og undereksponeringene lysner skyggeområdene. Mange hater det. Omtrent alle mine bilder er enten HDR eller fake HDR så da kan du jo bedømme selv. Mvh Harald G. Hei igjen, Harald. Hjertelig takk for at du tok deg tid til å utdype bruk av ND-filter og HDR. Som nevnt, har jeg brukt ND-filter i video-, men ikke i fotosammenheng. HDR-funksjonen i D800 har jeg ikke forsøkt, men det kan jo bli spennende ! Vennlig hilsen Albert Andersson. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg