torerikp Skrevet 5. oktober 2013 Del Skrevet 5. oktober 2013 (endret) Jeg tenker på å starte med fotografering. Og trenger derfor litt tips til hva jeg bør kjøpe. Det eneste jeg har - er interessen, og ingen ting annet egentlig Kunnskapsmessig vet jeg 0. Det eneste jeg vet er at jeg må få tak i et eller annet kamera med speilrefleks regner jeg med Og vil veldig gjerne ta bilder som er kvadratformig.Jeg må kunne ta bilder i dyp mørke også.. Noe av det jeg synes er mest spennende er gamle hus, og forlatte steder. Noe som "tar" deg tilbake 40 år i tid Har dere noen tips til hva man kan abonnere på av blad? Pris på et kamera/utstyr å starte med må være på maks 3-4000,- Gjerne billigere dersom det ikke kreves så mye for en nybegynner. Endret 5. oktober 2013 av torerikp Lenke til kommentar
Membership Expired Skrevet 5. oktober 2013 Del Skrevet 5. oktober 2013 Sjekk prisguiden, du får systemkamera fra 1500kr. Kjøp stativ og fjernutløser for nattbilder. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 5. oktober 2013 Del Skrevet 5. oktober 2013 (endret) Kan du engelsk så sjekk ut Narvesen, det finnes mange blader som baserer seg på tester og tips, styr unna Fotografi da de for det meste styrer med kunstfotografi og gammel moro som har lite relevans til det du spør om. Selv abonnerer jeg på Fotografi for variasjon da jeg liker alle typer innspill. Digital SLR er meget bra http://narvesen.interpress.no/Kategorier_Magasiner/Audio-video-og-foto/Foto/ Ellers finnes det 2 millioner sider på nettet om samme tema, jeg har sagt opp de 2 UK baserte som jeg abonnererte på tidligere. Endret 5. oktober 2013 av fo2re Lenke til kommentar
lma Skrevet 5. oktober 2013 Del Skrevet 5. oktober 2013 Jeg tenker på å starte med fotografering. Har dere noen tips til hva man kan abonnere på av blad? Hei. Det finnes mange gode bøker om emnet, selv startet jeg med National Geographic sin Guide til fotografering - en super bok som er interessant å lese. Dessverre er den umulig å få tak i lenger, men jeg tror dette kan være en ny versjon. Det finnes et godt kompendium et sted her på forumet, men vet dessverre ikke hvor - noen som har link? Jeg ville heller gått for en god fotobok for å lære det tekniske og brukt blader til inspirasjon (liker selv National Geographic veldig godt). Når det gjelder kamera ville jeg nok kjøpt et brukt kamerahus (gir mer for pengene), eventuelt nytt hus og kjøpt brukt optikk. Anbefaler bruktmarkedet på foto.no. Lykke til! - L Lenke til kommentar
eriknor Skrevet 5. oktober 2013 Del Skrevet 5. oktober 2013 Anbefaler denne: https://www.tanum.no/_teknikk-og-popul%C3%A6rvitenskap/digital-fotografi-i-praksis-magnar-fj%C3%B8rtoft-9788277800622 Det er vel det nærmeste du kommer en ABC på norsk. Lenke til kommentar
Jod-R Skrevet 6. oktober 2013 Del Skrevet 6. oktober 2013 Hvis du har lyst til å ta bilder når det er mørkt så kreves det enten stor blender (lite f tall) eller stativ. Et billig fast objektiv er Canon 50mm f/1,8 (vet ikke hva som finnes til andre merker, men antar at det finnes andre alternativer) sammen med et kamera. For Canon så er xxxd serien en god start. Er vel mulig å få tak i 600d + 50mm til rett over 4k hvis jeg ikke tar helt feil. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 6. oktober 2013 Del Skrevet 6. oktober 2013 ... Kunnskapsmessig vet jeg 0. .... Da er det kunnskap du bør satse mest på, både av tid og penger. Utstyr for 3-4000 finner du i nærmeste butikk, er ikke så farlig hva du kjøper. Du får like gode bilder med alt utstyr i samme prisklasse. Går du til en fotobutikk med godt utvalg så kan du holde de ulike modellene i hånda og teste litt på knapper og menysystemer. Kjøp det du liker best. Kunnskap kan du bygge på mange måter. Her er noen tips: - Brukermanualen er din venn. Når du har kjøpt deg kamera, sett deg ned noen timer med manualen i ene hånda og kamera i den andre. Du vil lære deg kamera ditt å kjenne, og lære litt grunnleggende om fotografering underveis. - Kjøp/lån bøker og blader. Går du på et bibliotek så lån det du kommer over. Du skal jo uansett bare levere det tilbake. - Gå på kurs. Finn deg noen kurs i ditt nærområde og delta på de som virker mest relevante for deg. - Se på andres bilder og la deg inspirere, men du trenger ikke kopiere. Lag deg din egen stil. - Forografering er helt avhengig av lyset, og det er "kvaliteten" på dette som er en av flere grunnleggende elementer for om bildet ditt blir bra eller ikke. Finn ut så mye du kan om lysets effekt på bildene dine. - Ha med deg kamera overalt og knips i vei. Jo mer du trener jo fortere blir du bedre. Om du til slutt blir virkelig god er det aldri noen garanti for, men uten å trene blir du det garantert ikke...:-) Denne listen er på ingen måte fullstendig men kan kanskje gi deg noen grunnsteiner å bygge på. Hvis du ender opp med å like fotografering som hobby så vil du helt sikkert utvikle din egen måte å gjøre deg selv bedre på. Lykke til. 2 Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 13. oktober 2013 Del Skrevet 13. oktober 2013 Scott Kelby sine bøker "Digital Fotografering" er virkelig gode. Lettleste og bra språklig, samtidig som det er gode tips han gir. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 13. oktober 2013 Del Skrevet 13. oktober 2013 Anbefaler denne: https://www.tanum.no/_teknikk-og-popul%C3%A6rvitenskap/digital-fotografi-i-praksis-magnar-fj%C3%B8rtoft-9788277800622 Det er vel det nærmeste du kommer en ABC på norsk. Absolutt en god bok som går inn i alle de viktige tingene. Men den er litt tung, så hvis du vil ha det kjapt, og greit, så er serien til Scott Kelby bedre (den som uTukt anbefaler). Jeg selv anbefaler begge deler Lenke til kommentar
mactiss Skrevet 27. oktober 2013 Del Skrevet 27. oktober 2013 Mener jeg så i en tråd her en link til en video hvor det gikk frem litt fototeknikk med tanke på hvordan en skal holde kamera mest mulig stødig. Noen som vet hvem jeg mener, eventuelt andre linker som illusterer dette godt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå