Snøspade Skrevet 5. oktober 2013 Del Skrevet 5. oktober 2013 Hei. Jeg har lenge tenkt på å kjøpe meg et surround-anlegg til stua som skal brukes til film og spill. Jeg har stort sett bestemt meg for høytalere, men trenger litt hjelp angående receiver. Jeg håper jo å kunne bruke den receivern jeg kjøper på "mitt fremtidige 4K-fjernsyn". Mange av receiverne jeg leser på har såkalt 4K-passthrough. Men hva dette innebærer blir aldri beskrevet i noen grad... Og etter litt søking fant jeg frem til at nåværende HDMI (1.4) visstnok ikke er brukbart til å vise 4K med mer enn 24 Hz uansett. Enkelt og greit: vil min utnyttelse av 4K stå og falle på receivern når jeg om "noen år" kjøper meg et 4K-fjernsyn? Akter ikke legge 6-8-10 000 kroner i en boks som jeg må bytte ut om noen år... Slik mitt nåværende oppsett med 5.1 PC-høytalere fra Logitech er, går lyden slik: Duppedings (PS3, HTPC, etc.) via HDMI --> TV-HDMI-hub --> Optisk fra TV til "recievern" til Logitech-anlegget. Er det slik det vil fungere med en skikkelig reciever og? Eller må alle greiene mine kobles i recievern og derfra til fjernsynet? Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 5. oktober 2013 Del Skrevet 5. oktober 2013 Mange av receiverne jeg leser på har såkalt 4K-passthrough. Men hva dette innebærer blir aldri beskrevet i noen grad... Det betyr at 4k signalet fra blu-ray/ mediabox/ tuner/ spillconsoll blir sendt gjennom recieveren til tven. Det skjer ingen bildebehandling i recieveren. Og etter litt søking fant jeg frem til at nåværende HDMI (1.4) visstnok ikke er brukbart til å vise 4K med mer enn 24 Hz uansett. HDMI 2.0 støtter 4K@50/60. http://www.hdmi.org/manufacturer/hdmi_2_0/index.aspx Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 5. oktober 2013 Del Skrevet 5. oktober 2013 Er det slik det vil fungere med en skikkelig reciever og? Eller må alle greiene mine kobles i recievern og derfra til fjernsynet? Alt må/bør kobles gjennom receivern. Selv har jeg unntak med tv-boksen, pga jeg tror naboen ikke liker at jeg kjører Kveldsnytt gjennom subwooferen og høytalerne... Tv boksen er kun koblet med hdmi til TV. Lenke til kommentar
Snøspade Skrevet 5. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2013 (endret) Det vil da gi bedre lydkvalitet ved å kjøre det direkte i recievern enn om det først skal innom fjernsynet? Det betyr at 4k signalet fra blu-ray/ mediabox/ tuner/ spillconsoll blir sendt gjennom recieveren til tven. Det skjer ingen bildebehandling i recieveren.HDMI 2.0 støtter 4K@50/60.http://www.hdmi.org/manufacturer/hdmi_2_0/index.aspx Det vil da si at en receiver kjøpt i dag, med 4K passthrough, ikke vil bli en flaskehals for fremtidige 4K-enheter gitt at det går via HDMI 2.0? Så vidt jeg vet er HDMI-kabelene klassifisert etter HDMI-versjon, men gjelder det samme for kontaktene på en receiver? Altså må jeg ha en receiver med HDMI 2.0-kontakter for å kunne benytte meg av fordelene HDMI 2.0 gir? (Jeg har så og si null peiling på dette så dere får unnskylde om spørsmålene er i overkant grønne ) Endret 5. oktober 2013 av Optimuz Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 5. oktober 2013 Del Skrevet 5. oktober 2013 (endret) Det vil da gi bedre lydkvalitet ved å kjøre det direkte i recievern enn om det først skal innom fjernsynet? Det vil da si at en receiver kjøpt i dag, med 4K passthrough, ikke vil bli en flaskehals for fremtidige 4K-enheter gitt at det går via HDMI 2.0? Så vidt jeg vet er HDMI-kabelene klassifisert etter HDMI-versjon, men gjelder det samme for kontaktene på en receiver? Altså må jeg ha en receiver med HDMI 2.0-kontakter for å kunne benytte meg av fordelene HDMI 2.0 gir? (Jeg har så og si null peiling på dette så dere får unnskylde om spørsmålene er i overkant grønne ) Hjemmekino har Dac ja så lyden blir forbedret via hjemmekinoen. Kobl til det du kan og ønsker. Alltid kommer det noe nytt, sikkert greit å ha noe med 4.k osv, men spørs jo om de finner opp noe enda råere innen den tid. Ikke vits i å tenke på sånt framtiden bringer, bare kjøp det du har lyst til nå. Endret 5. oktober 2013 av Gouldfan Lenke til kommentar
Snøspade Skrevet 6. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2013 De fleste receiverne jeg har sett på har jo 4K Passthrough. Men som du sier, det kommer alltids noe bedre. Og skal man vente på det neste, kjøper man aldri. Fuck it, det blir det surround-kjøp på meg i helga! Takker for svar, begge to! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå