Gå til innhold

Gitarforsterker feilsøking

Anbefalte innlegg

Har en VOX AC15CC1 som nylig sluttet å fungere. Den har i det siste hatt høye skurrelyder helt tilfeldig og uten innvirkning fra gitar, før den døde helt.

Den er straks 5 år, men lite brukt. Sikring er i orden. Kan det være rør som er utslitt?

Jeg tenkte å prøve å bytte rør selv hvis det har noen hensikt, før jeg eventuelt reklamerer på den.

Så hvordan gjør jeg dette?

Slik ser det ut inni. Hva er hva?

post-291915-0-78949300-1380920677_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rørene er nede til høyre der er jeg temmelig sikker på... De ser (på bildet) fine ut,.. Du skal (litt avhengig av rørtype) kunne se på rørene om disse har tatt kvelden...

Dersom du likevel skal bytte dem, er det mulig at disse er loddet (på min ENGL-rørforsterker er rørene loddet)..

Du kan jo starte fra riktig ende, å sjekke om loddingen på jack-pluggen er bra.

Symptomene du beskriver, passer ikke til at rørene er gåene. Når rørene blir ødelagt, har du 0 eller halvert effekt (etter hvor mange rør du har) med en gang røret er ødelagt.

Endret av Skipstrixxy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

sjekke strømmintaket da. Er viktig å begynne i riktig ende når man feilsøker,. Måle med fluke om du ha spenning fra strømminntak og videre til andre forbrukere ut i forsterkeren.

Om du søker på nettet er det godt mulig du kan finne el-tegninger av forsterkeren. Det gjør feilsøkingen mye lettere.

Det er helt sikkert en trafo inne i forsterkeren. Dette er en typisk komponent som kan ta kvelden. Sjekk denne du.

Endret av Skipstrixxy
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Denne tråden ble så godt som glemt av meg, men jeg vil gjerne komme med en oppdatering nå.

I fjor høst leverte jeg forsterkeren til butikken der jeg kjøpte den. Min påstand om at det ikke var rørene som var problemet ble totalt avvist. Som sagt så gjort ble det byttet rør og sikring(forøvrig en sikring som jeg har oversett), og problemene var løst i følge butikken.

Forsterkeren fortsatte etterhvert med de samme skurrelydene, og spiser nå bokstavelig talt sikringer til frokost.

Lenke til kommentar

Denne tråden ble så godt som glemt av meg, men jeg vil gjerne komme med en oppdatering nå.

I fjor høst leverte jeg forsterkeren til butikken der jeg kjøpte den. Min påstand om at det ikke var rørene som var problemet ble totalt avvist. Som sagt så gjort ble det byttet rør og sikring(forøvrig en sikring som jeg har oversett), og problemene var løst i følge butikken.

Forsterkeren fortsatte etterhvert med de samme skurrelydene, og spiser nå bokstavelig talt sikringer til frokost.

Høres ut som et støyproblem. Overharmonier

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...