Stoddart Skrevet 4. oktober 2013 Del Skrevet 4. oktober 2013 Heisann! Har ett tomt kabinett stående, som jeg har tenkt til å fylle opp når pengene tilsier det. Skal bli mitt første selvbygg, og jeg har en plan/drøm om hvordan det skal bli. Men, det kan jo være greit å kjøpe så mye som mulig på tilbud - penger spart er penger tjent, eller betyr bedre hardware ellers. Men det vil jo være kjedelig å kjøpe noe som blir "utdatert" når resten av stuffet kommer inn. Så, ett nokså enkelt spm. Er det noen ting som er "evigvarende", i den grad at det ikke er noe problem å ha det over lang tid, og at det ikker blir noen flaskehals.Tenker på ting som strømforsyning og RAM hovedsakelig, men alt annet er jo også nyttig Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. oktober 2013 Del Skrevet 4. oktober 2013 Stort sett er det kabinett, PSU, DVD-drev og evt. vifter og kortlesere og slikt som "lever" lengst. Kommer helt an på hva slags maskin man forventer. Forventer du bare at maskinen skal klare en nettleser, litt video og musikk og ikke noe tunge greier som spill etc. kan du slippe unna med veldig billige deler og maskinen kan vare evigheter. Lenke til kommentar
Stoddart Skrevet 5. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2013 Planen er nok at dette skal være en nokså high-end gaming rig. Blu-Ray drev har jeg på min nåværende, så når det blir bytte, så følger den med over. Har også en 1000W PSU (ikke modulær - noe jeg egentlig ønsker da jeg har ett gjennomsiktig kabinett nå, så da må jo ting egentlig se bedre ut også). Har fyllt opp med vifter allerede, så den er grei.Det jeg egentlig tenker på, er hvis en nettbutikk kjører tilbud på, si, 1866 + mhz RAM, så er det greit å slå til, fordi de ikke blir utdaterte før jeg rekker å samle sammen nok penger (si en tidsramme på 9 måneder).Evt. har jeg jo 12gb 1600 mhz på min nåværende også. Lenke til kommentar
xeye Skrevet 5. oktober 2013 Del Skrevet 5. oktober 2013 Då er det bedre og kjøpe ram brukt. Også andre komponenter. Spesielt ram som har økt med 50-100% i pris siste måneden eller 2. Og ddr3 ram er langt fra evigvarende. Haswell E kommer neste år med ddr4 ram ser det ut som. Så i 2015 er det vell mest sannsynlig den nye standarden. Du kan jo også sjekke ut en test her http://www.anandtech.com/show/7189/choosing-a-gaming-cpu-september-2013 Den viser at det er svært lite som skiller cpu i spillytelse. Vel og merke at cpu'ene i testen er stock. Om jeg var ute etter og bygge en bra spill pc idag med et lite budsjett så hadde jeg kjøpt hovedkort/cpu og ram brukt. Og heller lagt mere penger i en high end gpu og en kvalitets psu. Lenke til kommentar
Stoddart Skrevet 5. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2013 Nja, jeg vil ikke tro budsjettet blir lavt, det er ikke helt meg. For meg er det snakk om hva jeg kan spare på, det i sin tur kan jo være forskjellen på f.eks 780 og titan. Og, som sagt, så har jeg en maskin som jeg bruker pr. dags dato, hvor jeg kan ta litt deler når en ny skal bygges. Riktignok ikke hovedkort, da det er for stort, men det er ting der. Lenke til kommentar
xeye Skrevet 6. oktober 2013 Del Skrevet 6. oktober 2013 Om du er ute etter fine priser. Så har netonnet 4770k til 2190kr. Supersmart har gtx 780 til 4299kr. Jeg er også i bygging av en ny pc. Bestillte 4770k fra netonnet. Og Asus gryphon med armor fra komplett sitt weekend salg. Uansett så har minne prisene økt så mye at tilbud tilsvarer va de kostet for 2 måneder siden. Lenke til kommentar
Stoddart Skrevet 6. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2013 Nope, har ikke penger atm Dette blir nok på nyåret Ah, faen at jeg ikke slo til på tilbudene på RAM i Juni -.- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå