Gå til innhold

Anbefaling av skjerm til spilling ++?


Saftis

Anbefalte innlegg

Har en ASUS VW222U i dag (22", TFT-LCD, 1680x1050, 75hz, 2 ms GTG, 300 cd/m2, ), og lurer på å oppgradere til 24" 1080p 120+Hz 1 ms.
Bruksområde er BF3/BF4, samt programmering og surfing.
Så til spørsmålene:
*Hvor mye bedre er IPS i fargegjengivelse enn TN LED? Er det merkbart i spill? På bilder legger jeg merke til hvor blass min nåværende skjerm er i forhold til IPS-laptopen, men vet ikke om jeg ville merket det i spill.
*Noen kvalifiserte gjetninger på hvor lang tid det tar før 4k-skjermene kryper ned til 3000-4000 kroner? Snakker vi 2 år eller 5 år?
*Noen kvalifiserte gjetninger på det samme angående OLED?
*Blir 27" i 16:9 for stort til spilling? Sitter 0.5-1m fra skjermen.

 

Har sett meg ut denne etter anbefaling fra hw.no, men veldig usikker på om jeg egentlig ønsker å "oppgradere" til TN.: Benq XL2411T (rev. 2)

Finnes det noen IPS-variant som er nesten like bra til spilling?

Endret av Saftis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen TN paneler kan ha fine farger men en IPS har mere riktige farger.

27" er ikke for stort for spilling, er en vanesak. Pixler er heller ikke synlige fra den avstanden på en 1080P 120hz 27". IPS paneler har ikke 120hz om du ikke kjøper en korea skjerm som er overklokket til å kjøre raskere. I tilleg til at det er mere ghosting og input lag i forhold til gode TN paneler.

 

Lenke til kommentar

Fikk min ASUS VG248QE i går, min første LED-skjerm over 60hz. Skjermen støtter 144hz, men jeg bruker 120hz og Lightboost - du må ha Lightboost! Fargene er litt mindre spreke kanskje, men det merkes ikke in-game. Jeg har skjermene side om side og bruker den ene til spill og den andre til alt annet.

 

Glem IPS til spill som f. eks. Battlefield. Forskjellen er utrolig stor, og det merkes. Etter litt tilvenning ble jeg anklaget får å cheate fem runder på rad...

 

24 vs 27 tommer er vel en smakssak, tror jeg. Noen synes 1080p og 27" blir litt vel kornete til surfing, andre ikke...

 

 

Husk forresten på at man også må klare å kjøre spill med 120+ fps for å utnytte raske skjermer...

 

Kan det være aktuelt å kjøpe 120hz "gaming" skjerm nå og en høyoppløst IPS/OLED om 2-5 år?

Lenke til kommentar

 

Har en ASUS VW222U i dag (22", TFT-LCD, 1680x1050, 75hz, 2 ms GTG, 300 cd/m2, ), og lurer på å oppgradere til 24" 1080p 120+Hz 1 ms.
Bruksområde er BF3/BF4, samt programmering og surfing.
Så til spørsmålene:
*Hvor mye bedre er IPS i fargegjengivelse enn TN LED? Er det merkbart i spill? På bilder legger jeg merke til hvor blass min nåværende skjerm er i forhold til IPS-laptopen, men vet ikke om jeg ville merket det i spill.
*Noen kvalifiserte gjetninger på hvor lang tid det tar før 4k-skjermene kryper ned til 3000-4000 kroner? Snakker vi 2 år eller 5 år?
*Noen kvalifiserte gjetninger på det samme angående OLED?
*Blir 27" i 16:9 for stort til spilling? Sitter 0.5-1m fra skjermen.

 

Har sett meg ut denne etter anbefaling fra hw.no, men veldig usikker på om jeg egentlig ønsker å "oppgradere" til TN.: Benq XL2411T (rev. 2)

Finnes det noen IPS-variant som er nesten like bra til spilling?

 

IPS-paneler (utenom de billige eIPS-variantene) kan vise nøyaktig 64 ganger så mange farger som TN-paneler, dette vil du ikke merke i spill.

Det er minst 2 år før vi får 4K-skjermer under 4000 kr, jeg vil tippe nærmere 5.

OLED har jeg ikke peiling på når kommer, "snart" har vært sagt i fem år.

27" blir ikke for stort til spilling, så lenge du spiller spill der FOV kan justeres.

 

Det finnes ingen IPS-skjerm som er i nærheten av like god som en XL2411T, personlig hadde jeg heller gått for XL2420T så du får en skjerm med displayport. Når DVI forsvinner fra skjermkort vil XL2411T være irrellevant mens XL2420T vil fortsette å være relevant inntil vi får skjermer med bedre motion clarity.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...