Gå til innhold

Kjøpte sekk, fikk anbefalt feil størrelse. Reklamasjonrett?

Deem

Anbefalte innlegg

For noen måneder siden kjøpte jeg en friluftsekk, det viser seg at jeg ble anbefalt feil størrelse. Kan jeg kreve å få byttet sekk til riktig størrelse? Jeg prøvde litt forskjellige sekker mens selgeren så på, og fikk beskjed om at jeg måtte ha størrelse Large. Jeg tvilte ikke på eksperten og kjøpte sekken.

Etter en god del bruk syntes jeg at sekken føltes unaturlig lang, og en stund tenkte jeg bare at sekken var laget sånn. Nylig sjekket jeg størrelsene selv som sier at jeg skulle hatt Medium. Jeg tok den med til to andre butikker som sa at Large var for stor, Medium var passe.

Det var en veldig hektisk dag i butikken. jeg forstår at feil kan skje. Faller dette under reklamasjonsrett og har jeg krav på å få byttet til riktig størrelse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

[...] det viser seg at jeg ble anbefalt feil størrelse. [...] Jeg prøvde litt forskjellige sekker mens selgeren så på, og fikk beskjed om at jeg måtte ha størrelse Large. Jeg tvilte ikke på eksperten og kjøpte sekken.

Vis til forbrukerkjøpsloven §15 c, samt at selger var klar over at sekken skulle brukes av deg. Eventuelt kan punkt a og b benyttes i tillegg.

§ 15. Tingens egenskaper

Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen

a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til

b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper

c) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, hvis selgeren har akseptert dette formålet eller forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering

d) ha egenskaper som selgeren har vist til ved å legge frem en prøve eller modell

[...]

§ 16. Mangel

Tingen har en mangel dersom

a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15

[...]

Se http://www.lovdata.no/all/hl-20020621-034.html for hele forbrukerkjøpsloven.

Endret av what_no2000
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...