Gå til innhold

Pc høyttalere vs Hifi..?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1. Hva mener du med høyere virkningsgrad?

2. Billig delefilter, 1. ordens?

3. Hvilken av dem vil du tro låter best?  

Sorry for maset.. :D

1. Virkningsgrad/følsomhet måles i db per tilført watt fra 1 meters hold. 3003, vil kunne spille 90.5db ved 1 tilført watt. 3040 vil spille 90db. Det er en liten forskjell, menmen det er jo positivt til 3003's fordel.

2. 3040 har 1.ordens delefilter. dvs. det står en spole i serie med bassen og en kondensator i serie med diskanten. Ganske simple saker men det kan jo hende det passer perfekt til elementene. Vet dog ikke hvilke ordens delefilteret til 3003 er, men tipper det er litt mer avansert.

3. Tipper 3003 låter best.

Lenke til kommentar

Blir nok litt mer bass med 2002, men ikke den helt samme lyden pga. at kabinettet er mye mindre. 2002 er det jeg har tenkt å ha som bakhøyttalere det.. :D

5005 vil jo litt mer trøkk pga større elementer. 5005 er også en mulighet å gå for, men ikke gå for 6006, folk her på formunet har sagt at 5005 låter bedre enn 6006.

Lenke til kommentar

Det er ingenting galt med 1.ordens filter. Helt fint.

Dali 3003 har diskanten i knehøyde og siden det er mtm-konstruksjon så mister du masse detaljer når du sitter normalt på en stol. Legger man seg på gulvet får man faktisk mer detaljer. Dali 5005 har også samme problemet men ikke like ille. Til alle som har Dali 5005: Sett deg på gulvet så ser du hvor ekstremt mye mer detaljer du hører.

Løsningen er enkel; sett noe massivt (lekablokker/murstein) under høyttalerne til diskanten har kommet sånn cirka i ørehøyde.

Selv om Dali 3003 har diskanten i knehøyde synes jeg den låter mye bedre en Gale 3040. Gale 3040 låter drepende kjedelig. Gjesp.

Lenke til kommentar
mmmmmhm.. jaaaada.. men vis høyttalerne skal stå i et rom på ca 35 kvadratmeter.. Vil jeg trenge en aktiv subwoofer da? Og vil det eventuellt holde med en 8" 65w? eller må jeg ha 10" 100w?

En sub er fint å ha, for å beholde en rask og momentant bass burde du ikke gå over 12", 15" og over koster en god bunke kronasjer for å låte veldig bra, men til gjengjeld låter de også bra. Ha helst 200-300w++ på den for å få skikkelig kontroll på sakene, vil du ha skikkelig med kraft burde du se etter en som levere 1kw (eller mer) når det trengs.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt Dali 5005 godt over et år. Bruker de som bakhøyttalere. Dali 3003 har jeg hørt ved flere anledninger, de fleste i hifiklubben. Låter veldig likt 5005. Litt lysere klang enn 5005 og 6006, men den kan ikke spille like høyt og dypt.

Lenke til kommentar
Jeg har hatt Dali 5005 godt over et år. Bruker de som bakhøyttalere. Dali 3003 har jeg hørt ved flere anledninger, de fleste i hifiklubben. Låter veldig likt 5005. Litt lysere klang enn 5005 og 6006, men den kan ikke spille like høyt og dypt.

Som bakhøyttaler? Hva har du som fronthøyttalere?

Lenke til kommentar

Ikke noe som lager lyd for øyeblikket. Jeg bygger noen selv, men diskantene har posten klart å rote bort. Dali 5005 skal forøvrig stå oppå hver sin 10" som deles aktivt ved 80hz. Må ha litt romling bak også veit du. Siden 5005 står oppå 10"ere, kommer de 30cm høyere opp enn normalt og det låter mye bedre enn å ha dem på gølvet.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke at Dali 3003 passer spesielt bra på stativ. Stativet må ihvertfall være veldig stødig. Det finnes selvfølgelig andre høyttalere i samme prisklasse som kan låte bedre enn Dali 3003. Hvem man bør velge avhenger av smak, lytterom, øvrig utstyr, osv, osv.

Jeg kan forsøke å beskrive Dali 3003:

Den har en litt mørk klang. Bassen er fyldig, kan noen ganger virke litt "grøtete". Ganske god dynamikk. Lydbildet har brukbar størrelse, ikke så veldig dypt og litt uskarpt. Diskanten er tilbakelent, har ikke så mye detaljer og kan bli litt "hard" når du spiller ganske høyt.

Dali 3003 passer ikke spesielt bra med "mørk" elektonikk som feks HK og Denon. Passer bra til feks NAD og Rotel.

Lenke til kommentar

Men er det muulighet for å sette den på stativ? Kan få laget meg et stativ selv jeg.. bare å sveise det:)

Hmm.. den beskrivelsen hørtes ikke noe særlig ut.. Grøtete bass, Uskarp lyd, tilbakelent og detaljmanglende diskant..? Er ikke akkurat det jeg er ute etter. Er klar over at det er sånn det er i denne prisklassen, men.. Det der hørtes jo ganske ille ut.. hehe

vil ha så klar lyd som mulig jeg. Noen andre som kan prøve å beskrive lyden til 3003? (som er litt snillere?;)

Lenke til kommentar

Det er ikke så ille som det høres ut til. Det er ikke veldig grøtete men litt. Det er diskanten som er det dårligste på denne høyttaleren. Folk som vil ha "klar lyd" er som regel ute etter en høyttaler med litt lysere klang og mer detaljer. Så antageligvis så passer ikke Dali 3003 for deg.

Lenke til kommentar

Gale 3040 har litt mer detaljer, men har lite trøkk og låter kjedelig. (i mine ører, og i svært mange andres)

Å basere seg på anmeldelser er ikke så smart. Du må gå å høre selv hvis du skal være sikker på at du liker høyttaleren. Det finnes også mange andre butikker enn hifiklubben vet du.

Lenke til kommentar

Hmm.. nefaen.. drit i d:) Men.. Har fått såkallet 3-fot-syken jeg nå.. (gjelder forøvrig båter, men i dette tilfellet, høyttalere).. Sikler bare mer å mer etter bedre høyttalere.. hehe:) Bor laaangt ifra nermeste hifiklubb skjønner dere, så det er ikke så lett å bare "stikke innom" å testhøre..!

Dali 5005.. får jo en del skryt! nr. 2 i lyd&bilde 2001 og greier.. Hvordan er disse høyttalerne i forhold til 3003 og 3040? Har de bedre lydkvalitet, whoppascheese? og mener dere de er verdt den extra tusenlappen i forhold til 3003? Er det forresten mulighet for å sette disse på eget stativ?

-Kan jeg bruke de sammen med Cambridge A500? Den gir jo bare

2x65w.. er ikke dette litt lite for såpass kraftige høyttalere?

Lenke til kommentar

Dali 5005 trengs bare å heves 15-25cm. Billigst og best å slenge noen murstein under. Dali 5005 er verdt de 1000 kr ekstra hvis du har et rom på rundt 20 kvm. Cambridge A500 går greit. Riktignok hadde det vært bedre med en forsterker med høyere dempefaktor. Bassen blir nok litt grøtete. Men noen liker faktisk grøtete bass. Dali 5005 låter nærmest eksakt likt som Dali 3003. Den eneste forskjellen er at Dali 5005 er bedre til å fylle litt større rom. Og Dali 5005 har i det minste diskanten litt høyere enn knehøyde.

Lenke til kommentar

For all del, ikke kjøp høyttalere uten å ha hørt på dem. Helst hør på mange forskjellige. Første gang jeg hørte dali 5005 likte jeg de godt, låt veldig bra på rock, metal og slike ting, dette er riktignok musikk jeg hører lite på selv. Uansett, etter en tur på hifiklubben hvor jeg hørte på 5005, 6006 samt endel fra B&W, forandret inntrykket seg. Diskanten i daliene låter ikke bra etter min mening, vet liksom ikke helt hva det er, men det låter bare feil :lol: Endte selv med å kjøpe B&W 603 s3. De låter helt herlig på den musikken jeg hører på, men er riktignok endel dyrere enn 5005. Poenget er iallefall at du selv bør høre på forskjellige oppsett for å finne ut hva du liker.

Cambridgen burde holde i massevis for 5005. Personlig har jeg ikke behov for noe særlig høy musikk, så driver mine med en nad 320bee (50w), fungerer flotters det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...