fUsiOn Skrevet 4. oktober 2003 Del Skrevet 4. oktober 2003 Lite rom.. 12 kvadratmeter. Lurer fortsatt på hvordan de vil høres ut i et større rom. Det lurer jeg også veldig på, har rundt 12 kvadratmeter jeg og... Jeg kjøpte meg disse: Dali Cones Titan, da jeg ikke fikk med noen spikes Bruker du spikesene som fulgte med, isåfall, er de noe bra? Bruker spiksene som fulgte med.. Om de er bra eller ikke vet jeg ikke helt. Gulvet mitt består av betong med klikk-laminat gulv oppå. Så vibrasjoner sprer seg ikke så mye uannsett liksom.. Eneste som er litt dumt er at spiksene har en viss tendes til å gå opp i høyttaleren fordi høyttalerene når jeg flytter på de. Festene til spikesene må nok limes fast på nytt. Du så vel kanskje festene når du skulle sette på dine spikes? 4 hull med gjenger under. Eneste som er bra med de er at de er justerbare. Tror jeg skal ha meg noen sånne Dali spikes når jeg får råd. Lenke til kommentar
Valiariaribenn Skrevet 4. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2003 Peiling på sann ca hva det vil koste med slike kabler? Forslag til valg av kabler? Kom med linker takk.. Kom forresten på en ting ista.. Hvordan vil bassen på de 2 Gale høyttalerne være i forhold til min subwoofer i z540? Den er på 20w.. Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 4. oktober 2003 Del Skrevet 4. oktober 2003 Peiling på sann ca hva det vil koste med slike kabler? Forslag til valg av kabler? Kom med linker takk.. Kom forresten på en ting ista.. Hvordan vil bassen på de 2 Gale høyttalerne være i forhold til min subwoofer i z540? Den er på 20w.. En sub og en vanlig høyttaler kan jo ikke sammenlignes. Særlig ikke når det gjelder høyttalere med små mellomtone/bass elementer. Hvis du tar en titt her så kan jeg anbefale Tara Labs Klara eller Tara Labs Omni. Klara til stativhøyttalere og mindre gulvstående høyttalere, og Omni til litt større gulvstående høyttalere. Selv bruker jeg Tara Labs Omni til mine høyttalere. Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 4. oktober 2003 Del Skrevet 4. oktober 2003 Peiling på sann ca hva det vil koste med slike kabler? Forslag til valg av kabler? Kom med linker takk.. Kom forresten på en ting ista.. Hvordan vil bassen på de 2 Gale høyttalerne være i forhold til min subwoofer i z540? Den er på 20w.. Kaller du lyden til subben i z-540 bass?? De bittesmå bakhøyttalerne mine lager mer bass en den dritten! Du får tro hva du vil, det kan ikke sammenlignes! Lenke til kommentar
Valiariaribenn Skrevet 4. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2003 Men hva med Tara Labs Nexa? Mente ikke å sammenligne høyttalerne med suben, men med den totale bassen i hele anlegget (z-540) generelt. Blir den mye dårligere med Gale? Lenke til kommentar
Valiariaribenn Skrevet 4. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2003 Ok, takk cd-rom.. du er hifi-sjefen;) Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 4. oktober 2003 Del Skrevet 4. oktober 2003 Jaja Valiariaribenn, du prøver deg igjen...... Spart opp litt mer penger siden sist? Eller er du møkk lei z-540?? Lenke til kommentar
Valiariaribenn Skrevet 4. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2003 nix, har nok ikke fåttaki mer peng.. Er riiiimelig lei z-540 nå ja.. begynner å glede meg til å få noen skikkelig høyttalere(i forhold til mine logitech) i hus! Men vil, som dere sikkert har merket forhøre meg en del før jeg punger ut. Men så var det dette med kabler igjenn ja.. Tara Labs Nexa er vel de beste, til en rimelig pris.. eller? Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 4. oktober 2003 Del Skrevet 4. oktober 2003 Tara Labs Nexa er vel litt dyre, tror egentlig du vil merke en minimal eller ingen forskjell på en kabel fra biltema kontra en Tara Lab fra Hifiklubben. Synes du toppen skal bruke 400kr på kabler, da dette er 10% av anleggets pris. Synes personlig at 400kr er alt for mye for et billig anlegg jeg da, men 10% er jo regelen... Tipper du vil få bra lyd hvis du satser på en av de billigste kablene fra tara labs, feks. Omni. Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 4. oktober 2003 Del Skrevet 4. oktober 2003 Lite rom.. 12 kvadratmeter. Lurer fortsatt på hvordan de vil høres ut i et større rom. Det lurer jeg også veldig på, har rundt 12 kvadratmeter jeg og... Jeg kjøpte meg disse: Dali Cones Titan, da jeg ikke fikk med noen spikes Bruker du spikesene som fulgte med, isåfall, er de noe bra? Bruker spiksene som fulgte med.. Om de er bra eller ikke vet jeg ikke helt. Gulvet mitt består av betong med klikk-laminat gulv oppå. Så vibrasjoner sprer seg ikke så mye uannsett liksom.. Eneste som er litt dumt er at spiksene har en viss tendes til å gå opp i høyttaleren fordi høyttalerene når jeg flytter på de. Festene til spikesene må nok limes fast på nytt. Du så vel kanskje festene når du skulle sette på dine spikes? 4 hull med gjenger under. Eneste som er bra med de er at de er justerbare. Tror jeg skal ha meg noen sånne Dali spikes når jeg får råd. Ja, de spikesfestene så noe tvilsomme ut :-? -tror jeg lar være og putte noe inn i dem.... Lenke til kommentar
interman Skrevet 4. oktober 2003 Del Skrevet 4. oktober 2003 det er ikke ofte jeg poster her, men dette var jo en grei annledning. jeg eier både z-680 og det du kan kalle mer ok høytalere (dali 5005). Rommet mitt er slik at fullstendig surround med dali 5005 høytalerne som front, med passende bakhøytalere osv hadde ikke fungert. Jeg bruker dali 5005 høytalerne med en sony surround receiver sammen med tv'en, xboxen, gamecuben, og inntil et par dager siden også PCen. Jeg ville ha rimelig grei surround til PC bruk, spesielt med tanke på spill som halflife 2 og doom 3, som også kunne fungere greitt til musikk - gjerne kun i to kanaler. Og hva ble dommen? Joda, z-680 settet måler ikke opp til "skikkelige" høytalere, men jeg må si med positivt overrasket over diskanten, og med subben på 10 tommer får du faktisk ganske bra med bass. Settet fungerer VELDIG bra i spill og det meste av filmer, men det har nødvendigvis sine begrensninger under seriøs lytting i to (+sub) kanaler. Dynamikken er ikke akkurat storslagen, og du har jo ikke akkurat "følelsene" man har med et par sonus faber cremona auditor høytalere, men så koster jo settet ikke så alt for mye. Du må skru ned subben en del for å få integrert den ok i lydbildet, men det er langt fra umulig. konklusjonen får bli; hvis du er en gamer som vil ha veldig bra lyd til spill og til dels filmer, og passe bra lyd til vanlig musikk er z-680 settet en bra løsning. hvis du vil lytte seriøst til musikk så skru av maskina, skaff deg en skikkelig to kanals forsterker til 7000kr+ (på det nivået begynner du å få kvalitet), skaff deg et par brukte høytalere uten et overdimensjonert bass element, sammen med en god cd spiller og gode kabler, og du vil få større opplevelser enn med relativt flat pc lyd. Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 4. oktober 2003 Del Skrevet 4. oktober 2003 det er ikke ofte jeg poster her, men dette var jo en grei annledning. jeg eier både z-680 og det du kan kalle mer ok høytalere (dali 5005). Rommet mitt er slik at fullstendig surround med dali 5005 høytalerne som front, med passende bakhøytalere osv hadde ikke fungert. Jeg bruker dali 5005 høytalerne med en sony surround receiver sammen med tv'en, xboxen, gamecuben, og inntil et par dager siden også PCen. Jeg ville ha rimelig grei surround til PC bruk, spesielt med tanke på spill som halflife 2 og doom 3, som også kunne fungere greitt til musikk - gjerne kun i to kanaler. Og hva ble dommen? Joda, z-680 settet måler ikke opp til "skikkelige" høytalere, men jeg må si med positivt overrasket over diskanten, og med subben på 10 tommer får du faktisk ganske bra med bass. Settet fungerer VELDIG bra i spill og det meste av filmer, men det har nødvendigvis sine begrensninger under seriøs lytting i to (+sub) kanaler. Dynamikken er ikke akkurat storslagen, og du har jo ikke akkurat "følelsene" man har med et par sonus faber cremona auditor høytalere, men så koster jo settet ikke så alt for mye. Du må skru ned subben en del for å få integrert den ok i lydbildet, men det er langt fra umulig. konklusjonen får bli; hvis du er en gamer som vil ha veldig bra lyd til spill og til dels filmer, og passe bra lyd til vanlig musikk er z-680 settet en bra løsning. hvis du vil lytte seriøst til musikk så skru av maskina, skaff deg en skikkelig to kanals forsterker til 7000kr+ (på det nivået begynner du å få kvalitet), skaff deg et par brukte høytalere uten et overdimensjonert bass element, sammen med en god cd spiller og gode kabler, og du vil få større opplevelser enn med relativt flat pc lyd. Hehe, har ikke hørt så mye fra deg før interman...... :smile: Åssen fungerer Dali og Sony sammen da? Kjører selv Dali 8008 på en str-db 1070QS. Muligens en noe underdimensjonert forsterker, menmen.... Som førstegangskjøper av hifi tror jeg Valiariaribenn ville fått det best å kjøpe alle ting på et sted. For en newbie innen hifi er det ofte litt greit å ha hifisjappa der man kjøpte komponentene i til support og veiledning. Men han kunne nok fått et bedre anlegg hvis han turte å kjøpe brukte komponenter, men kan jo ofte være litt riski det.... Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 4. oktober 2003 Del Skrevet 4. oktober 2003 Er det noe jeg aldri skal kjøpe brukt eller over internett så er det høyttalere. Mest med tanke på at høyttaleren kan være halvsprengt eller bittelitt ødelagt hvis du kjøper brukt, noe som det ikke er sikkert du merker før det har gått en måned eller to. Har heller ikke tro for å kjøpe høyttalere over internett, da jeg ikke er så begeistra for postens behandling av enkelte pakker... Gidder ikke styret med å sende tilbake ting og tang fordi det har blitt skada i posten. Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 5. oktober 2003 Del Skrevet 5. oktober 2003 Er det noe jeg aldri skal kjøpe brukt eller over internett så er det høyttalere. Mest med tanke på at høyttaleren kan være halvsprengt eller bittelitt ødelagt hvis du kjøper brukt, noe som det ikke er sikkert du merker før det har gått en måned eller to. Har heller ikke tro for å kjøpe høyttalere over internett, da jeg ikke er så begeistra for postens behandling av enkelte pakker... Gidder ikke styret med å sende tilbake ting og tang fordi det har blitt skada i posten. Sant nok, men kjøp av brukte høyttalere som man kommer hjem til selgeren og får høre på er ok. Lenke til kommentar
Valiariaribenn Skrevet 5. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2003 hmm.. satt å tenkte litt i går.. og kom fram til at 1000 kr. mer ikke ikke er så altfor mye! Jeg sikter da til Dali 3003.. Hvordan vil disse være i forhold til Gale 3040? De har bass og mellomtone på samme elementet.. er det så bra? Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 5. oktober 2003 Del Skrevet 5. oktober 2003 hmm.. satt å tenkte litt i går.. og kom fram til at 1000 kr. mer ikke ikke er så altfor mye! Jeg sikter da til Dali 3003.. Hvordan vil disse være i forhold til Gale 3040? De har bass og mellomtone på samme elementet.. er det så bra? Hmm jeg synes det egentlig ikke er så rart at man kombinerer bass/mellomtone i 3003. Har faktisk en sånn 3003 bass/mellomtone som mellomtone i min 8008. Så det er vel egentlig en mellomtone, men så er det jo ikke plass til større elementer i 3003. Derfor bruker de to stk. for å få litt lydtrykk i bassen. Begge står jo på hifiklubben så det er vel bare å ta seg en tur og høre. Har forøvrig en liten knapp på 3003 jeg da... Har du lest denne omtalen? http://www.audiophile.no/omtaler/cambridge_gale.html Lenke til kommentar
Valiariaribenn Skrevet 5. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2003 Har lest den omtalen ja.. Du har en knapp på Dali ja.. Hvorfor? Hva er bedre med de mener du? Noen andre her..? (Dali 3003) Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 5. oktober 2003 Del Skrevet 5. oktober 2003 3003 +Dali er kvalitet +9kg er ralativt mye for de målene den har +høyere virkningsgrad +høyere effekttålighet -små elementer -noe dyr???? (for deg :-) ) 3040 +billig +større elementer +høyere kasse -ser litt billig ut -vekten nevnes ikke -billig delefilter, 1. ordens -Gale er blitt diskutert her på forumet, mange mente det ikke var det beste. btw. jeg holder en knapp på dali fordi jeg har det selv, mye lyd for pengene! Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 5. oktober 2003 Del Skrevet 5. oktober 2003 Har lest den omtalen ja.. Du har en knapp på Dali ja.. Hvorfor? Hva er bedre med de mener du? Noen andre her..? (Dali 3003) Kanskje du skulle dra til Hifi-klubben å bedømme selv hvem av de du liker? Du kan nesten aldri kjøpe en ting på bare andre anbefalinger. Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 5. oktober 2003 Del Skrevet 5. oktober 2003 Har lest den omtalen ja.. Du har en knapp på Dali ja.. Hvorfor? Hva er bedre med de mener du? Noen andre her..? (Dali 3003) Kanskje du skulle dra til Hifi-klubben å bedømme selv hvem av de du liker? Du kan nesten aldri kjøpe en ting på bare andre anbefalinger. Er helt 100% enig! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå