Gå til innhold

Pc høyttalere vs Hifi..?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du spør Hifiklubben pent kan du sikkert få låne med deg anlegget hjem for testing (har hørt om flere som har fått lov til det).

Når det gjelder Dali...

Jeg byttet ut Jamoene mine med Dali 8008 for 2 uker siden. De spiller knallbra!

Tror 3003 er et godt alternativ til 3040, men de er jo dyrere da..

Lenke til kommentar
Greit.. bytter forsterker da..! Til A500..:

http://www.hifiklubben.no/show.php?folder=...product=cama500

Men dette koster jo ca 4000.. noe som Klipsch Promedia 4.1 åsså gjør.. Hvordan vil lyden være i forhold til det?

Å vil dere forresten annbefale en aktiv subwoofer i tillegg?

Hvilken ville dere eventuellt ha valgt?

Klipsch er veldig gode høyttalere. Det er det ingen tvil om. Jeg bruker 5.1 settet selv, og er veldig fornøyd. Til stuebruk har jeg Electrocompaniet forsterkere + Infinity Reference 60 høyttalere. Dette anlegget spiller fletta av Klipsch oppsettet, men koster da også en god del mer. Det som er interessant i ditt tilfelle, (mener jeg, da), er hva du ønsker deg på PCen? Skal du spille nye spill med fancy 3D lyd og annet snacks, ville jeg anbefale Klipsch oppsettet uten å nøle. Har du i tillegg (som meg) lite plass rundt PCen, så sier det seg selv.

Men; som resten av gjengen sier i denne tråden: Alternativ 2 gir best lyd når det kommer til lydkvalitet i stereo.

-KJ

Lenke til kommentar
mmmmmhm.. jaaaada.. men vis høyttalerne skal stå i et rom på ca 35 kvadratmeter.. Vil jeg trenge en aktiv subwoofer da? Og vil det eventuellt holde med en 8" 65w? eller må jeg ha 10" 100w?

Kjøper du Klipsch ProMedia 5.1 så følger det med en 2 x 8'' aktiv sub på det settet. I tillegg får du med 5 toveis satelitter av god kvalitet. Hvis jeg skal sette fingeren på noe som kan være en svakhet ved settet, så er det at det kan bli for mye av det gode :) Det spiller veldig dynamisk, og det medfører at det ofte "tar av" i filmer, etc.

-KJ

Lenke til kommentar

Jeg har klipsch promedia 5.1 + DD 5.1 + Monster Cable 5.1 sett og AOpen Ax4 pe tube (hovedkort med rørforsterker) som jeg synes er veldig bra til å være pc høytalere da..

Hifi eller ikke hifi er kansje bob ikke sant, men har du liten leilighet så passer de utmerket samtidlig som de ikke koster så enormt mye...

Stereoanlegg/hifi anlegg i samme prisklasse har nok også mange kompromisser vil jeg tro, så noen aha opplevelse vil man selvsagt ikke få

Så valget er ikke enkelt, alt er relativt

Lenke til kommentar

Ja, men drit i Klipsch... Har lest mye bra om de, og de spiller sikkert veldig bra, men nå er det slik at jeg skal ha meg et hifi anlegg.

Har som sagt ikke så mye penger, så jeg heller litt mot Gale/Cambridge kombinasjonen. Men er litt bekymret over trøkket i de høyttalerne.

Noen kommentarer?

Fra før har jeg dette settet..:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...11&GrpID=2&s=pl

.. Så jeg regner meg at jeg vil merke rimelig stor forskjell på både lydkvalitet, dynamikk og trøkk uansett..?

Spiller mye fin musikk da; Metallica, creed, 3 doors down, papa roach..++

Lenke til kommentar

Du vil merke en kraftig forbedring fra z-540 ihvertfall.

Jeg vil anbefale deg å ta med deg den musikken du hører på og vet hvordan skal låte til hifiklubben. Der kan du høre på musikken på anlegget som er aktuellt. Da får du jo selv høre om det gir det lydtrykket som er så viktig for deg... :-)

Lenke til kommentar
Hvis du spør Hifiklubben pent kan du sikkert få låne med deg anlegget hjem for testing (har hørt om flere som har fått lov til det).  

Når det gjelder Dali...

Jeg byttet ut Jamoene mine med Dali 8008 for 2 uker siden. De spiller knallbra!

Tror 3003 er et godt alternativ til 3040, men de er jo dyrere da..

Første jeg har sett på HW forumet som også har Dali 8008.. De spiller bra ja.. det er det ingen tvil om.

Jeg har NAD T751(5*60Watt), Dali 8008 og Cerwin Vega 15" Sub..

Da får du dunk dunk.. Man skulle kanskje tro at 60watt ikke var så mye. Men NAD-watt er ikke til å tulle med. Spiller høyt nok for meg hvertfall..

Valiariaribenn: Finn deg noen alternativer innenfor en viss prisklasse. Gå på HiFi-klubben og hør på opsettene.

Når jeg kjøpte annlegg hørte jeg forresten bare på det jeg har nå, av den enkle grunn at jeg hadde bestemt meg for akkurat det oppsettet og siden oppsette gav en lyd jeg likte, hva er da vitsen med å lete lenger?

At 3003 kan falle i smak vil jeg tro. Det er kanskje ikke så mye bass, men det problemet kan ordnes med sub senere. Spørs jo selvfølgelig hvor mye bass du trenger/liker og da.

Lenke til kommentar

Greit at du vil høre forskjell fra dine Logitech høytalere...

Skulle bare mangle, men ja ja ikke kjempe forskjell heller

"Hifi" anlegg er vel kansje å drøye den litt da

I den prisklassen vil du uansett ikke få noe super lydkvalitet, dynamikk eller

Jeg forbinder Hifi anlegg med noe helt annen da, men men

Dali 8008 ser ut til å være bra da, Cambrigde er bra i forhold til prisen, men det skal ikke veldig mye til å få bedre ting heller da

For å sitere DVD & Hjemmekino, et meget bra anlegg koster ofte like mye som en bra bruktbil, men hvem vil ha en gammel bruktbil...

Lenke til kommentar

Første jeg har sett på HW forumet som også har Dali 8008.. De spiller bra ja.. det er det ingen tvil om.

Hehe, måtte jo ha 8008 vettu :p

Hvor stort rom har du dine 8008 i?

Lite rom.. 12 kvadratmeter. Lurer fortsatt på hvordan de vil høres ut i et større rom.

Lenke til kommentar

ahaha, cd-rom.. ikke så fort nå..:) Lydtrykk er ikke alt for meg.. men det er jo en ganske viktig ting at lyden som kommer ut gjennom høyttalerne lyder litt mer kraftig en fra noen vanlig pchøyttalere da..

Nei.. som sagt før, er brukbar lydkvalitet viktigst.

Men åssen er det med kabler..? Hakke peiling på dette jeg.. hva trenger jeg?

Lenke til kommentar

Jeg har oppgradert mine PC høyttalere en smule ligende forslaget i denne tråden, byttet fra:

- Creative Soundblaster SW 320 til kr 249 (tilbud en gang), nypris 399,-

til:

- Denon AVR-1603 til kr 2998 (kjøpt for kr 1998) og

- DALI Royal Menuet mk.II demobrukte, nypris 4496 (jeg betalte betydelig mindre).

Det ble en smule forskjell, ja. Riktignok er de ikke ferdig innspilte ennå, men bra er det uansett. Ikke noe booooom-boooom i bassen, men troverdige.

Jeg bruker en optisk kabel fra det integrerte lydkortet (ikke surround) på hovedkortet til forsterkeren.

Lenke til kommentar
Jeg har oppgradert mine PC høyttalere en smule ligende forslaget i denne tråden, byttet fra:

til:

- DALI Royal Menuet mk.II demobrukte, nypris 4496 (jeg betalte betydelig mindre).

Det ble en smule forskjell, ja. Riktignok er de ikke ferdig innspilte ennå, men bra er det uansett. Ikke noe booooom-boooom i bassen, men troverdige.

Jeg bruker en optisk kabel fra det integrerte lydkortet (ikke surround) på hovedkortet til forsterkeren.

Demobrukte? Er de ikke ferdiginnspillt allerede da? Litt hvertfall...

For å si det sånn, jeg hadde valgt noe annet enn de høyttalerene. Ikke at de er dårlige eller noe, men du kan få en del mer for pengene hvis du kjøper andre høyttalere.

Dali Blå-serien f.eks. Syns de gir bra lyd for pengene.

Lenke til kommentar

til:

Demobrukte? Er de ikke ferdiginnspillt allerede da? Litt hvertfall...

For å si det sånn, jeg hadde valgt noe annet enn de høyttalerene. Ikke at de er dårlige eller noe, men du kan få en del mer for pengene hvis du kjøper andre høyttalere.

Dali Blå-serien f.eks. Syns de gir bra lyd for pengene.

Jeg kan forstå din skepsis, men når jeg fikk prutet høyttalerne til 1700 kr, så gikk det ann. De måtte sette inn nye bass elementer, for de var blitt solgt til en ekstremt trengende... Således må de spilles inn på nytt. Litt riper fikk jeg med på kjøpet også :-)

Lenke til kommentar
ahaha, cd-rom.. ikke så fort nå..:) Lydtrykk er ikke alt for meg.. men det er jo en ganske viktig ting at lyden som kommer ut gjennom høyttalerne lyder litt mer kraftig en fra noen vanlig pchøyttalere da..

Nei.. som sagt før, er brukbar lydkvalitet viktigst.  

Men åssen er det med kabler..? Hakke peiling på dette jeg.. hva trenger jeg?

Hehe, det virker som om du har sittet med noen usle pc-høyttalere hele livet ditt :smile: :-? :(:cry: Du må bare bevege deg inn på hifiklubben og høre min gode venn! :D

Som du kanskje husker har jeg z-540 på en annen pc, det er komplett 100% ubrukelig sammenlignet med hjemmekinoen min :)

Det du trenger av kabler blir vel:

23-793_l.jpg

Fra lydkort-->forsterker

35-728_l.jpg

Fra forsterker-->høyttaler

Lenke til kommentar
Lite rom.. 12 kvadratmeter. Lurer fortsatt på hvordan de vil høres ut i et større rom.

Det lurer jeg også veldig på, har rundt 12 kvadratmeter jeg og...

Jeg kjøpte meg disse:

230_1.jpg

Dali Cones Titan, da jeg ikke fikk med noen spikes :grumpy:

Bruker du spikesene som fulgte med, isåfall, er de noe bra?

Lenke til kommentar

For valg av høyttaler type er det mange variabler som kommer inn. Merkelig at nesten ingen hifi interesserte her nevner plassering av høyttalere i rommet og selvfølgelig hvor du selv skal sitte (lytterposisjonen).

Synes det er litt komisk når det kjøpes inn hifi høyttalere for pc bruk, som da plasseres på hver sin side av pc pulten som står klistra inntil en vegg, kanskje med høytaleren bare en halv meter fra monitoren på hver sin side. En plassering de aller fleste hifi høyttalere overhode ikke er laga for.

Skal du vurdere hifi høyttalere til pc bruk, må du spørre butikken om de kan flytte lytterstolen til posisjonen pc’en din står i forhold til ønsket høyttalerposisjon og høre hvordan dette låter på lytterrommet. Ofte må folk da dra stolen nesten helt inntil veggen (mellom høytalerne). En plassering hifi høyttalerne som nevnt ikke takler så godt. Pc høyttalere er derimot designet for slike lytterposisjoner.

Og det der at vi skal drite i Klipsch. Vel, dra nå ut og hør på dem først. Av gudene vet hvor mange leserinlegg jeg nå har lest på nettet er det bare et sammenhengende skryt-opp- i- skyene å finne. Du tror det ikke før du hører det!

Rune.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...