Gå til innhold

Pc høyttalere vs Hifi..?


Anbefalte innlegg

For all del, ikke kjøp høyttalere uten å ha hørt på dem. Helst hør på mange forskjellige. Første gang jeg hørte dali 5005 likte jeg de godt, låt veldig bra på rock, metal og slike ting, dette er riktignok musikk jeg hører lite på selv. Uansett, etter en tur på hifiklubben hvor jeg hørte på 5005, 6006 samt endel fra B&W, forandret inntrykket seg. Diskanten i daliene låter ikke bra etter min mening, vet liksom ikke helt hva det er, men det låter bare feil :lol: Endte selv med å kjøpe B&W 603 s3. De låter helt herlig på den musikken jeg hører på, men er riktignok endel dyrere enn 5005. Poenget er iallefall at du selv bør høre på forskjellige oppsett for å finne ut hva du liker.

 

Cambridgen burde holde i massevis for 5005. Personlig har jeg ikke behov for noe særlig høy musikk, så driver mine med en nad 320bee (50w), fungerer flotters det.

 

Hmm.. jeg syns nå diskanten låter fælt så bra jeg(Dali 8008).. Det er vel en smaksak. Syns høyttalerene har klar og fin lyd.

Hører da en del på rock, metal, pop og rap.. det meste egentelig.

Har egentelig ikke hørt på så mange høyttalere, men likte veldig godt 8008, derfor gikk jeg for de.

Nå jeg ikke jeg kjempekresen, men jeg hører fort om det er noe jeg ikke liker.

Hvilken forsterker hørte du 5005 og 6006 på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Iforhold til hva låter den fælt så bra? Synes diskanten var "ullen". 8008 er vel i samme prisklasse som min dm603? Menneh, rock og metal er vel styrken til hele dali blå-serien. 5005 hørte jeg med den jeg har selv, nad c320 samt en 80w denon sak. 6006 med en kraftigere nad-variant, c370? hmm, jaja.

 

Uansett så er det en smaksak.

Lenke til kommentar
Iforhold til hva låter den fælt så bra? Synes diskanten var "ullen". 8008 er vel i samme prisklasse som min dm603? Menneh, rock og metal er vel styrken til hele dali blå-serien. 5005 hørte jeg med den jeg har selv, nad c320 samt en 80w denon sak. 6006 med en kraftigere nad-variant, c370? hmm, jaja.

 

Uansett så er det en smaksak.

Kjører 8008 på NAD selv. Det låter ikke fælt så bra i forhold til noe, jeg syns bare de låter bra. Syns ikke den høres ullen ut heller.. Men men..

Kommer nok aldri til å kjøpe nye høyttalere heller, med annet jeg sprenger de eller ødelegger de på noen annen måte.

Det er jo en livsinnvistering, med annen man driter penger da.

 

Hittil har jeg ikke blitt lei lyden. Men som sagt, høyttalerene passer perfekt til min musikksmak.

 

Hadde ikke sagt nei til B&W, men syns de var en smule dyre i forhold til hva jeg ønsket.

Lenke til kommentar

Sier ikke at dali 8008 er dårlige, jeg sier bare at det finnes andre høyttalere som passer min smak bedre. Og det var nettopp det som var poenget, hør på høyttalerne selv, ikke stol på kun reviews eller anbefallinger.

 

Menneh, som en ansatt på hifiklubben sa da jeg spurte om 8008 og 6006, "du kjøper ikke de hvis du ikke skal spille høyt". hehe :lol:

Lenke til kommentar

Er en ting som jeg har lurt litt på.. har lyst på en cd-spiller i tillegg til forsterker og høyttalere, men den må være billig!

 

Har kvaliteten på cd-spilleren noe å si for lydkvaliteten som kommer ut av høyttalerene når den spiller av en cd? Noen som har noen billige forslag å komme med?

 

Også var det en ting til.. dersom man kjøper seg et nytt anlegg.. vil man da høre forskjell på lyden i forhold til det forige anlegget dersom man bare spiller av mp3filer? Kvaliteten blir vell en del bedre vis man spiller av en original-cd?

Lenke til kommentar
Er en ting som jeg har lurt litt på.. har lyst på en cd-spiller i tillegg til forsterker og høyttalere, men den må være billig!

 

Har kvaliteten på cd-spilleren noe å si for lydkvaliteten som kommer ut av høyttalerene når den spiller av en cd? Noen som har noen billige forslag å komme med?

 

Også var det en ting til.. dersom man kjøper seg et nytt anlegg.. vil man da høre forskjell på lyden i forhold til det forige anlegget dersom man bare spiller av mp3filer? Kvaliteten blir vell en del bedre vis man spiller av en original-cd?

 

Det er noe som heter: en kjede blir ikke sterkere enn sitt svakeste ledd.

 

Og ellers... Lillesøstra mi har Dali 5005, og de er gøyale og kan spille høyt (mye bass), men de har ikke verdens peneste lyd. Dog, jeg er bittelitt mer kresen enn henne og en god del andre folk, så... Smak og behag.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har nå åsså kikket litt på B&W DM 602 S3/601 S3.. hvordan er disse høyttalerne i forhold til Dali 3003?

 

-Hvilken forsterker vil jeg trenge til disse? Holder det med Cambridge A500?

 

-Ser at disse høyttalerne skal stå på stativ.. men det stativet som er på hifi-klubben koster jo 1500!! Går det ikke ann å bruke andre stativer..? Evt. lage selv?

 

-Helt til slutt..

er 602 S3 verdt den extra tusenlappen i forhold til 601 S3? Hva er forskjellen på desse 2?

Lenke til kommentar
En sub er fint å ha, for å beholde en rask og momentant bass burde du ikke gå over 12", 15" og over koster en god bunke kronasjer for å låte veldig bra, men til gjengjeld låter de også bra. Ha helst 200-300w++ på den for å få skikkelig kontroll på sakene, vil du ha skikkelig med kraft burde du se etter en som levere 1kw (eller mer) når det trengs.

 

 

Dette er nok ikke helt riktig. Hvor mange watt forsterkeren har, har ikke noe å si hvor god kontroll den har over elementet, men hvor høyt elementet klarer å spille. Har hørt forsterker på 2x50 watt som spiller med mye bedre kontroll enn forsterkere på 2x200watt. Slik er det også på subwoofere. Min egen subwoofer har en forsterker på 400w ved 4ohm. Den spiller bedre enn subwoofere som Sunfire som har en forsterker på 2700 watt.

 

 

Til et rom på 35 kvm ville jeg ikke gått under 10" på elementet.

Skal du kjøpe en rimlig subwoofer, dvs en under en 6-7000 kroner, anbefaler jeg deg Dali SW12. Denne koster vel en 4000, men konstruksjonen er av lukket type. Det betyr at du får litt mindre mengde bass, men kvaliteten er bedre fordi en lukket kasse ikke favoriserer en frekvens framfor en annen, og du slipper blåselyder som kan forkomme ved rimlige bassreflekskonstruksjoner.

En B&W ASW600 koster en tusenlapp mer og gir en bedre definert bassgjengivelse, muligens noe mindre mengde på bassen, men etterhvert blir man lei all bassen, og vil heller ha kvalitet, og det gir denne B&W-suben.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...