Gå til innhold

Før man gir bort kattunger.

Anbefalte innlegg

Kjenner ei litt eldre dame som har tatt over sønnens katt, og har fått uventede unger. Jeg sa meg frivillig til å hjelpe henne med å gi dem bort slik at de slapp å bli avlivet. Jeg er hundemenneske så har ikke peiling i det hele tatt.

Så hva gjør man før man kan gi dem bort? Og hvor gamle bør de være?

Jeg antar det er lurt med en tur til vetrinær for en helsesjekk først, det fikk jeg henne med på. Men hun var ikke så veldig gira å vaksinere da hun er redd det blir dyrt.

De er rundt 4 uker gamle nå.

En annen ting: En av kattungene har noe feil med bakbena, når den går står de for det meste rett ut til siden. Spesielt da det er glatt på gulvet. For meg så det ut som om det var noe hofte problem eller at den har lite muskler i bakbena. Ellers virket den frisk å rask, anbefalte henne å hvertfall ta med den til vetrinæren snarest.

Får vel også nevne at hun er gift med en av den gammeldagse typen, han vil egentlig ikke bruke et øre på ungene å bare avlive dem med en gang. Tror jeg skal få klart å overtale han litt.

Så vil gjerne høre alt av råd jeg kan slik at jeg kan få ungene til et godt hjem. :)

Endret av Nurk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først må de til veterinæren for en helsesjekk og for å få vaksine og ormekur.

Når de er tolv uker gamle vil de være klare for å forlate kattemor.

Pris for vaksinering kan variere veldig mye fra sted til sted, ring rundt og forhør deg om pris og mulighet for kvantumrabatt. Noen steder innkluderer prisen også grunnleggende helsesjekk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Støtter Flying her sitt innspill, men må få legge til ang den kattungen med skrale bakbein at det er ikke så innmari uvanlig i den alderen. De ER skral i den alderen. La den få boltre seg sammen med de andre, så skal du se den kommer seg. Men for all del, et veterinærbesøk gjør det neppe verre ;)

Vaksinering KAN dere jo potensielt overlate til nye eiere (risikabelt), men det er i alle fall viktig å få gjort. Men på mer kort sikt er kanskje ormekur viktigere. Om kattemor går/har gått mye ute, er der garantert orm i omløp, og de små bør faktisk få en kur ca hver 14. dag når de er så små - optimalt sett. De er temmelig følsomme for sånt i den alderen..

Lenke til kommentar

Det er da ikke vanlig at den som gir bort kattunger skal sørge for vaksinering? Ormekur er passelig vanlig, vaksinering er ikke det - det er meningsløst å gi vaksine til en kattunge dersom ny eier ikke har noen planer om å sette nye vaksiner...

Dessuten er kattunger leveringsklare ved 12 uker, og første vaksine settes etter 12-16 uker, så det må nesten bli en jobb for ny eier uansett. Sett en annonse i avisen eller på Finn.no e.l. 1-3 uker før kattungene er leveringsklare slik at kattungene blir gitt bort ved cirka 12 uker.

Lenke til kommentar

Takker for svar, skal gi beskjeden videre. :)

Skal ringe vetrinæren å høre litt også.

Det koster ikke allverdens å vaksinere en katt. Her koster det rundt 400 kroner. Priser varierer fra sted til sted, og siden ting er ganske mye dyrere hos dyrlegen her hvor jeg bor enn andre steder, er jeg nesten sikker på at det vil være billigere hos din lokale dyrlege.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...