Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er en jente på 21 år, jeg jobber som lærling hos et IT firma, i starten var det morro med ny jobb også videre, men nå er jeg bare lei av alt som har med software å gjøre. Jeg sitter stille hele dagen, kjeder meg og får ikke nok oppgaver.

De som jobber her er vell det man kan kalle nerder, for meg som en jente i mellom masse menn så er ikke det noe morro. Jeg gikk over til IKT-service fag i 2 vgs. fordi jeg innså at jeg hadde tatt feil valg i vgs. 1. Jeg trodde at IT ville være noe for meg siden jeg spilte så mye online spill før, men nå syns jeg bare at alt er feil og at jeg har tatt et dårlig valg.

Siden jeg ikke er noen særlig nerd selv, er vell mer den personen folk kaller partymenneske, blondie eller hva nå enn nerder kaller de som er mer utgående, så har ikke jeg samme interesse som mine kolleger, samme måte å utrykke oss på osv. det blir kleint og jeg passer ikke inn med min personlighet og humør.

Som sagt så er jeg jo jente, jeg er mer interrisert i vesker, gutter, den nye vinter jakka jeg skal kjøpe osv. enn den serveren jeg fikset istad eller den feilmeldingen jeg fikk.

Jeg har blitt så utrolig A sosial, jeg føler også at jeg har begynt å stamme, jeg klarer ikke lengre å holde øyekontakt osv. Jeg har seriøst blitt sosial handikap, eller så har jeg fått sosial angst.

Jeg skal jo snart ta svenneprøven og klare det, så tenkte jeg å skaffe meg generell studie kompetanse, også søke videre på høyskole.

- Jeg lurer på om jeg kan utdanne meg til noe annet enn noe innenfor IT, altså kan jeg feks. søke meg inn på høyskolen å studere feks. psykologi?

Jeg orker ikke IT mer!!!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du skaffer deg generell studiekompetanse så kan du søke inntak på høgskule heilt uavhengig av fagbrevet ditt.

Med fagbrevet ditt så vil du kvalifisere til å komme inn på dataingeniør gjennom y-veg ordninga, men dette er kanskje ikkje aktuellt?

Det at du har ei anna personlegheit enn dei andre kan godt være ein fordel i enkelte jobber. F.eks så burde du passe ypperlig som leder for ei IT-avdeling. Dersom du ta ei bachelorgrad innanfor f.eks øk/amd samtidig som du har IKT bakgrunn så vil du kunne fungere bra som sjef sidan du både då har lært å lede og du veit kva behov dei som jobber på golvet har.

Lenke til kommentar

Hvis du får deg generell studiekompetanse kan du gjøre nesten hva du vil. Noen studier er riktignok avhengig av at du har nok studiepoeng. Mulig du får ekstra studiepoeng når du kommer inn med svennebrev i bakhånd (men det er jeg ikke sikker på). Les forresten mer på denne artikkelen fra i år: https://www.studenttorget.no/index.php?show=22&expand=3796,22&artikkelid=11950

Hvis interessen din for IT har falt så mye som du gir uttrykk for her, så bør du absolutt foreta deg noe nå, og ikke vente. Vil anbefale deg å ta svenneprøven og finne ut hva du kan tenke deg og gå for det!

Ønsker deg masse lykke til.

PS: du kan sikkert snakke med en studieveileder som kan hjelpe deg og gi deg svar på masse spørsmål du måtte ha.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg trodde at IT ville være noe for meg siden jeg spilte så mye online spill før, men nå syns jeg bare at alt er feil og at jeg har tatt et dårlig valg.

Hvis dette var begrunnelsen for valgte studieretning, så skjønner jeg godt at du ønsker å fortsette i en annen retning. Jeg ville ha tatt fagbrevet og deretter påbygg for allmen studie kompetanse. Deretter står du nesten fritt til å velge fagområde du ønsker å utdanne deg innen, på høgskole/universitet.

Nå er det jo 15 år siden jeg begynnte på høgskolen, men hadde jeg vært ung i dag så hadde jeg gjort som deg...tatt fagbrev+ påbygg før høgskole, Da har du et fagbrev å falle tilbake på dersom studieretningen du velger på høgskolen ikke viser seg å være den fagretningen som lett gir deg jobb etter endt studier.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du bør absolutt ikke avslutte læreperioden, det er bedre å gå ferdig og få fagbrevet på at du er ferdig utdannet i et yrke. Hvis du hopper av nå må du vente til våren 2014 før du kan søke om jeg husker riktig og så begynne til på skole neste høst.

Så fullfør og gå for studiekompetanse :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Fullfør din læreperiode syns nå jeg.

Men du nevner at du sliter mye med software.... har du prøvd hardware?

Personlig syns jeg det er mye artigerer å bytte minne, feilsøke på hardware osv enn å holde på med software. Jeg har forsåvidt ansvar for datarekvisita, så jeg sitter litt å søker på nett etter forskjellige produkt som kan være til nytte for ansatte (ergonomiske mus, bedre skrivere, osv).

Hva dine medarbeidere angår, så er vel dette forskjellig fra bedrift til bedrift ;) ! Jeg er kanskje ikke helt Guru på hva software kompetanse osv, men jeg spiller fortsatt dataspill (er vel egentlig den eneste på IT avdelingen her som gjør). Ellers kommer jo Big Bang theory, star trek og star wars inn som et must ;)

Lykke til.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Jeg var ikke helt i samme båt, men jeg fant ut i løpet av læretiden min i IKT-driftsfag at jeg ikke ville jobbe innen dette feltet resten av livet. Jeg fullførte, tok fagbrev, allmenn påbygg, og gikk deretter videre på en helt annen linje på universitetet. Har ikke angret på det. Jeg har en god bakgrunn fra IKT som gjør at jeg håndterer IT-verktøy bedre enn de fleste, selv om jeg i dag jobber med noe helt annet.

Jeg ville gjort det samme, var jeg deg. Ta fagbrevet, deretter allmenn påbygg og så finn ut hva du vil gjøre videre. Så lenge du har påbygg kan du søke nesten hva du vil på høyskole/universitet. Ønsker du å søke ingeniør må(?) du ha ingeniørforkurs. Litt usikker på om du kan ta det i stedet for allmenn påbygg, eller om det eventuelt kommer i tillegg.

Lenke til kommentar

Personlig ville jeg nok gjort det mange anbefaler dersom jeg var i din posisjon, å velge allmennfaglig påbygning, slik at du kan studere ved en høgskole eller et universitet. Hvis du ikke har et klart ønske om noe så er det imidlertid kanskje like greit å velge en ufaglært retning. Det er mange som studerer uten mål og mening, kaster bort penger og tid uten å få noe igjen. Fullfør lærlingperioden hvis du tror du klarer det, ta fagprøven og ev. allmennfaglig påbygning hvis du klarer og ønsker å fullføre det og studere videre. Dette er en retning som krever disiplin og lese- og arbeidsvilje, i hvert fall hvis du velger et studium med et godt læreutbytte.

Men du nevner at du sliter mye med software.... har du prøvd hardware?

Personlig syns jeg det er mye artigerer å bytte minne, feilsøke på hardware osv enn å holde på med software. Jeg har forsåvidt ansvar for datarekvisita, så jeg sitter litt å søker på nett etter forskjellige produkt som kan være til nytte for ansatte (ergonomiske mus, bedre skrivere, osv).

Det hjelper jo lite hvordan hun får dagene i lærlingperioden til å gå, når fagprøven krever at hun setter opp, konfigurerer og diskuterer diverse serverprogramvare. Sensor vil jo ikke bry seg om hun foretrekker å være en slags vaktmester; de må forholde seg til læreplanen.

EDIT: Dette emnet er jo et halvt år gammelt...

Endret av Augural
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...