BJØLSENSKOLE Skrevet 4. oktober 2013 Del Skrevet 4. oktober 2013 Hallo! Når man finner normalvektoren ved å krysse to vektorer sammen, får man ofte noen veldig store tall, f.eks. [36,12,18]. Da pleier jeg å forkorte vektoren slik at tallene blir mindre og retningen er den samme. forkorter den vektoren til [6,2,3].. MEN, når jeg skal bruke formelen for punkt til avstand.. hvilke av de to vektorene skal jeg bruke? Man får jo forskjellige svar Kan noen fortelle meg når jeg må bruke originalvektoren og når jeg må bruke den forkorta? Hadde hjulpet med veeeldig! Takker for svar Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 4. oktober 2013 Del Skrevet 4. oktober 2013 Dersom du skal til eit gitt punkt så må du bruke koordinatene til punktet og til punktet i planet for å finne avstanden. Ein vektor som blir forkorta blir nødvendigvis kortare. Ein forkorta vektor vil framleis ha same retning, men den blir kortare. Dersom du kun er på jakt etter vinklar og kva retning ein vektor går så kan du korte dei ned, men ikkje dersom du skal finne ein avstand. Dersom du skal frå A (1,1,1) til P (3,3,3) så blir det [2,2,2], og lengden på vektoren blir Om du forkortar den til [1,1,1] så blir lengden på vektoren Lenke til kommentar
BJØLSENSKOLE Skrevet 4. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2013 Dersom du skal til eit gitt punkt så må du bruke koordinatene til punktet og til punktet i planet for å finne avstanden. Ein vektor som blir forkorta blir nødvendigvis kortare. Ein forkorta vektor vil framleis ha same retning, men den blir kortare. Dersom du kun er på jakt etter vinklar og kva retning ein vektor går så kan du korte dei ned, men ikkje dersom du skal finne ein avstand. Dersom du skal frå A (1,1,1) til P (3,3,3) så blir det [2,2,2], og lengden på vektoren blir Om du forkortar den til [1,1,1] så blir lengden på vektoren jojo, det har jeg forstått.. men det jeg sliter med er avstandsformelen (lasta opp bilde av formelen). der n= [a,b,c] og punktet jeg skal finne avstanden fra er P(x_1, y_1 ,x_1).. hvilke skal man bruke her da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå