Gå til innhold

Tesla er toppselger i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC
og 90 prosent av befolkningen bor innenfor rekkevidde.

 

He, he... eller bare 10% siden det avhenger sterkt av hvor du bor i utgangspunktet. Blir imponert dersom en Tesla eier i Kirkenes når veldig mange % på en lading selv i god temperatur om sommeren.

 

Forøvrig, med høstens lave nivå på vannmagasinene, blir mestaparten av kommende vinters forbruk basert på tysk kullkraft. Kjekt hva ?

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Den tok jeg ikke, Tiltman. Artikkelen sier at 90% av befolkningen i "landet vårt" bor innenfor rekkevidde til dette "superladesystemet". Du sier "eller bare 10%" siden det avhenger av hvor du bor...

 

Mulig du blandet, og trodde det sto at 90% av befolkningen gikk an å nå på en ladning? Det er ikke det som står der. Det står at "superladesystemet" er innenfor rekkevidde for 90% av befolkningen. Folk klumper seg sammen og bor stort sett i byer, innenfor rekkevidde av bensinstasjoner og nå også ladestasjoner, tydeligvis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å vere innanfor rekkevidde betyr at du kan kjøre til ladestasjonen, fylle opp og kjøre vidare. Til dagleg bruk er det lite nytte i ein ladestasjon som er 320 km unna.

 

Eit anna spørsmål er kva faktisk rekkevidde er, på norske veier midt på vinteren med varmeapparatet på fullt.

Lenke til kommentar

 

Blir imponert dersom en Tesla eier i Kirkenes når veldig mange % på en lading selv i god temperatur om sommeren.

Da tror jeg du kan bli imponert. Ingenting som tyder på at det er problem å nå full lading i kalde temperaturer så langt.

Forøvrig, med høstens lave nivå på vannmagasinene, blir mestaparten av kommende vinters forbruk basert på tysk kullkraft. Kjekt hva ?

 

Tja, Tesla har vel aldri påstått at de skal løse problemene med utslipp til dagens strømprodusenter. Men, det blir uansett deilig å traske rundt i Bergen på vinterstid når flere kjører elbiler og vi slipper alt det lokale utslippet fra bilkjøringen.

 

Å vere innanfor rekkevidde betyr at du kan kjøre til ladestasjonen, fylle opp og kjøre vidare. Til dagleg bruk er det lite nytte i ein ladestasjon som er 320 km unna.

 

Eit anna spørsmål er kva faktisk rekkevidde er, på norske veier midt på vinteren med varmeapparatet på fullt.

 

 

Såvidt jeg har sett skal ihvertfall 320 km ikke være noe problemer så sant man har største batteripakken. :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Såvidt jeg har sett skal ihvertfall 320 km ikke være noe problemer så sant man har største batteripakken. :)

A = ditt hjem

B = din arbeidsplass

C = ladestasjon

 

A ----- B -------------------------------------------------------------------------------------- C

 

Hvis du kun kjører mellom A og B hver dag hjelper det fint lite at C er innenfor dekningen.

Lenke til kommentar

Nå er det vel ikke meningen at "superladesystemet" skal brukes til din daglige lading, men å utvide rekkevidden forbi den første ladningen.

 

Det største problemet med elbiler har jo vært rekkevidden. Derfor er det satt opp ladestasjoner langsetter veinettet. Ladestasjonene er såvidt jeg har fått med meg satt opp slik at du kan teknisk klare å kjøre fra der du bur til der en hvilken som helst annen person i Norge bur, så lenge både du og han ikke tilhører de 10% som bur der ingen skulle tru at nokon kunne bu. Det nest største problemet med elbiler har vært ladetiden. Derfor er det altså satt opp et slik "superladesystem". Dette er ikke for å hjelpe deg med gratis strøm. Dette er for at Tesla skal kunne selge biler i et så langt og smalt et land. Når de så har satt opp et slik system (hvis de er ferdig/når de er ferdig/hvis 90% stemmer) kan du faktisk kjøre fra Narvik til Larvik med en elbil. Dette gjør at folk vurderer rekkevidden helt anderledes enn dersom det faktisk ikke var mulig.

 

Fortsatt upraktisk, men rekkevidden er vel såpass lang og ladingen såpass rask, at man får vel finne seg i en hvilepause for hver lading.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Den tok jeg ikke, Tiltman. Artikkelen sier at 90% av befolkningen i "landet vårt" bor innenfor rekkevidde til dette "superladesystemet". Du sier "eller bare 10%" siden det avhenger av hvor du bor...

Ok, my bad. Får skylde på at det er fredag, jeg leser for fort tydeligvis.

(jeg leste som at du kunne nå 90% av befolkningen på en lading).

Lenke til kommentar

Ang rekkevidda så greide en amerikansk utgave uten batterivarmer 32 mil rekkevidde til Geilo (når det står 0% kan du fremdeles kjøre et par mil, så 34 var reelt) med veldig mye pikkpakk, minusgrader og mye stigning, noe bykjøring fra Oslo. Det var i tillegg performanceutgaven som har kortere rekkevidde enn standardutgavene, bl.a pga 21-tommers dekk. En luring over sjøen greide å kjøre sin 85 kWer 68 mil før den gikk tom, riktignok kjørte han for det meste i 40 km\t, men det regna og var diverse vegarbeid som hindra underveis. Rekkevidda vil nok neppe være noe prolbme for flertallet, muligens for en og annen. Jeg har bestilt med minste batteripakke og skal til Sør-Sverige neste år :)

Endret av Delavar
Lenke til kommentar

Moro å spre FUD LoveAmiga? Dette er en utrolig spesiell hendelse ved at objektet som gjennombåret batteriet må ha hatt en kraft på 25 tonn for å bryte igjennom batteriet på den måten det gjorde. Du kan jo gjette på hva som hadde skjedd om det samme hadde skjedd på en bensinbil (hint: bensintanken er ikke på langt nær like sterk som batteriet på en Tesla).

 

Ja, lithium-batterier brenner, men bilen sa ifra til føreren først samt brannen traff aldri innsiden av bilen. Rett og slett hysteri, for en bensinbil har også veldig mange farer rundt seg i uheldige situasjoner. Les mer om hendelsen på bloggen til Tesla.

Endret av Occi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ja, faktisk. Regner med du har sett den i virkeligheten? Fronten er bare helt forferdelig å se på.

 

Og typisk Amerikansk bilkvalitet ;)

 

http://www.dagbladet.no/2013/10/03/nyheter/bil/okonomi/hegnarno/elbil/29592203/

 

Eg har faktisk det og synest den ser svært bra ut. Første gang eg såg ein var då eg tok den igjen i ein seintgåande kø på motorveien. No er eg på ingen måte bevandra i bilverda, men det første eg tenkte på når eg såg den bakifrå var Maserati

 

Eg er einig i at fronten kunne vore finare, det hadde gjort seg med ein grill der, sjølv om det er for syns skuld. Generelt er det på ingen måte ein stygg bil. Det første eg tenkte på var Aston Martin DB9. Ein DB9 er finare, men den har ein del likhetstrekk.

 

Når det gjeld brannen så er det ikkje den første bilen som har tatt fyr her i verda. Som det går fram av bloggen til Tesla så var det eit resultat av bilen kjørte over ein gjenstand som falt av ein semi-trailer, samt at brannvesenet gjorde ein feil under slukkinga.

Lenke til kommentar

 

Ja, faktisk. Regner med du har sett den i virkeligheten? Fronten er bare helt forferdelig å se på.

 

978x_13197743.jpg

 

Og typisk Amerikansk bilkvalitet ;)

 

http://www.dagbladet.no/2013/10/03/nyheter/bil/okonomi/hegnarno/elbil/29592203/

Les litt statistikk på hvor mange bensinbiler som brenner og hva som har en tendens til å skje når bensintanken tar fyr, dette har attpåtil skjedd spontant en rekke ganger. At en av snart over 13 000 Teslaer tar fyr etter over 1 år på markedet og etter å ha kollidert med et stort metallobjekt i høy fart uten å eksplodere vitner om at Tesla har kunnskap langt over hva de fleste bilprodusenter besitter. At du ikke liker designet er fullstendig greit, men sett deg litt inn i ting før du kritiserer...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Tja, Tesla har vel aldri påstått at de skal løse problemene med utslipp til dagens strømprodusenter. Men, det blir uansett deilig å traske rundt i Bergen på vinterstid når flere kjører elbiler og vi slipper alt det lokale utslippet fra bilkjøringen.

Jepp, du bare røyklegger deler av Tyskland...

 

Jeg er veldig skeptisk til "kun el" biler i et globalt perspektiv. Dersom ikke politikere gjør noen tilstrebelser kan resultatet fort bli en bilpark som i praksis forurenser mer enn den fossilspisende utgaven (selv om forurensingen da finnes et annet sted enn bilen).

 

Det beste virker å være en form for hybrid selv om konstruksjon av både kjøretøy og infrastruktur og blir mer krevende. Det å kunne bytte energikilder virker også konkurransefremmende, ihvertfall i teorien.

 

Konsumentene er kan neppe lastes uansett, de tenker lokalt (og bør fortsette med det). Stort sett er det funksjonskrav, statusfaktor samt egen økonomi som er mest tungtveiende.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...