Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Dyrehold i SIO - Kun for HC?

sofiepett

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en 11-årig katt som jeg gjerne vil ta med meg inn i en studentbolig i Sio. Katten har jeg hatt i alle år, og hun er renslig og sterilisert.

Jeg har fått tildelt bolig gjennom SIO for noen få måneder til jeg og typen skal flytte et annet sted, - men så var det den katten da.

Fra SiO sin leiekontrakt:

http://www.sio.no/files/info/bolig/Leiekontrakt.pdf

Dyrehold er ikke tillatt. Dersom leietaker har gode grunner for å holde dyr, skal begrunnet søknad om dette sendes utleier slik at utleier kan vurdere om betingelsene for dyrehold er oppfylt, herunder undersøke følgene av dyrehold på eiendommen. Dyrehold tillates under enhver omstendighet ikke dersom dette medfører ulempe for utleier eller øvrige brukere/leietakere på eiendommen. Leietaker kan ikke holde dyr før utleiers skriftlige tillatelse foreligger. Tillatelsen kan trekkes tilbake dersom ulemper som nevnt skulle oppstå

Fra husleieloven:

http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-017-005.html#5-2

Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å opprettholde vanlig ro og orden i eiendommen. Leieren plikter å følge vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleieren har fastsatt til sikring av god husorden. Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen.

Så, ja.. Jeg sendte søknad til SiO i og med at jeg føler jeg har gode grunner for dyrehold. Men svaret jeg fikk var dette:

Hei

Viser til mottatt søknad om dyrehold.

Det er ingen som får tillatelse til å ha dyr i Studentboligene med mindre det er snakk om servicehund av type blindehund eller epilepsihund, og da kun i tilviste boliger. I disse tilfellene må det også søkes om og legeerklæring må sendes oss før det evt. godkjennes.

Dette er klare regler som gjelder for alle som bor i SiO`s studentboliger.

----------------

Har SiO retten på sin side her? Typen og jeg må ha bolig ASAP og leiemarkedet er vanskelig nok som det er. Jeg tenker å drite i SiO og ta med meg katten allikevel - men hva kan de gjøre mot oss da hvis de finner det ut?

Håper noen kan hjelpe! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gjør mot andre slik du vil andre skal gjøre mot deg.

Drite i regler og hva di premissene dem setter for å faktisk være såpass greie å leige den en studentbolig virker ikke som en god løsning.

Det var diskutert i en tråd tidligere at det er juridisk grunnlag for å kunne få innvilget husdyr, du finner mer om det der.

Men overholder ikke du di avtalepremissene som er den dagen du flytter inn, så er det bare deg det går utover.

Lenke til kommentar

Har SiO retten på sin side her?

Ja.

Typen og jeg må ha bolig ASAP og leiemarkedet er vanskelig nok som det er. Jeg tenker å drite i SiO og ta med meg katten allikevel - men hva kan de gjøre mot oss da hvis de finner det ut?

De kan holde tilbake hele eller deler av depositum, samt at de kan avkreve dere for full nedvasking og rengjøring av leiligheten. De kan også kreve dere for eventuelle skader, f.eks. kloremerker på veggene, skvetting av kattepiss og liknende.
Lenke til kommentar

Slike saker er vanskelige, men her har studentsamskipnaden strengere krav enn det som husleigelova legger opp til. Nå har husleigelova nokre unntak når det gjelder elev- og studentboliger, men eg kan ikkje sjå at husdyrhold er eit av unntaka som er strengare i studentboliger.

Det er ikkje slik at studentsamskipnaden kan seie at du ikkje får ha dyr under nokon omstendigheiter dersom nokon andre har ulemper. Dette vil alltid være ei skjønnsmessig vurdering av kven som har størst fordeler og ulemper.

Det å kun tillate førerhunder er også ei veldig streng tolkning som eg ikkje finner grunnlag for at dei kan kreve.

Førerhund er sjølvsagt eit godt eksempel på dyrehold som har så store fordeler for leigetakaren at det må være lov, men det finnes også andre forhold.

Det finnes blant annet rettspraksis på at det å ha husdyr som selskapsdyr for ensome er rekna som gode grunner. Dersom nokon kjem med eit motargument med at dei har allergi så må ein ta ei konkret vurdering av kven som har størst fordel og ulempe.

Dersom begge argument er svært sterke (førerhund VS hyperalergiker) så vinner vanligvis den som har budd der lengst.

Edit: Og berre for å presisere det. Sjølv om studentsamskipnaden her setter strengare krav enn kva dei har ryggdekkning for så betyr ikkje det at det er fritt fram for å flytte inn med katt.

Endret av The Avatar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hybelhus for studenter kjennetegnes ofte ved at det bor mange mennesker tett på hverandre, og at deler av arealet er fellesareal. I tillegg er det ofte hyppig utskifting av beboere.

Disse faktorene gjør nok at risikoen for at noen av nåværende eller fremtidige naboer har dyreallergi er høy. Det er lett å forstå at det vil være svært vanskelig å tilrettelegge for dyrehold i en slik situasjon. Det kan hevdes at boligsituasjonen her er såvidt spesiell at nødvendig rengjøring for å vekselsvis leie ut til hyperallergikere og studenter med dyr er til vesentlig ulempe for utleier, jfr husleieloven.

Det framgår av svaret fra SIO at de har gjort dette ved å tillate dyr i bestemte boliger, som man kan søke om å få plass i hvis man har særskilte helsekrav.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar alle sammen!

Jeg er fullt klar over at jeg bryter reglene ved å eventuelt ta med katten inn i leiligheten uten tillatelse, men jeg står i en veldig kinkig situasjon.

Selvfølgelig er jeg glad for at jeg fikk bolig gjennom dem. Hvis alt hadde gått etter planen hadde jeg aldri flyttet inn i en studentbolig på grunn at ja, det er en studentbolig. Men så ble huset jeg bor i solgt og vi har ingen steder å bo.

Jeg søkte jo om å få dyr på et grunnlag som jeg syns burde veie tungt. Det har jo vært så mye oppmerksomhet rundt psykisk helse, så da tenkte jeg at min grunn burde veie tungt nok for at jeg kunne fortsette med mitt dyrehold - men den gang ei.

Håper jo på å få det til, både for meg og for pus. Er ikke akkurat så enkelt å omplassere pus for noen måneder. Er ikke akkurat så mange som jeg kjenner som har mulighet til å ta vare på pus.

Kjipt!

Lenke til kommentar

Hvis du hadde kommet drassende med en katt og skulle vært "naboen" min, hadde nok tenkt at du var ganske kjip. Det er viktig at reglene om dyrehold er strenge, gir de etter for deg må de også gi etter for mange andre, det vil føre til en masse problemer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Håper jo på å få det til, både for meg og for pus. Er ikke akkurat så enkelt å omplassere pus for noen måneder.

Det er faktisk ikke så vanskelig. Det finnes noe som heter dyrepensjonat, hvor dyrene kan reise på ferie for kortere eller lengre perioder.

Min erfaring er at det koster ca 100 kroner døgnet, for å ha en katt plassert på dyrepensjonat. Det er sikkert mulig å avtale en rabattert pris, ved lengre opphold.

Jeg håper du holder deg på riktig side av lovverket og ikke bryter kontraktbestemmelsene med SiO - da det kan få konsekvenser både for deg og de som eventuelt flytter inn i leiligheten etter deg.

Lenke til kommentar

Når det kommer til studentleiligheter har jeg sett at folk har hatt både hunder og katter på tross av reglement, både ved SiO og SiV(estfold). Så lenge dyret ikke ødelegger inventaret står det vel bare på om noen føler for å tyste eller ikke hvis du velger å ha dyr uten tillatelse. Jeg har selv også hatt husdyr i studentleilighet, og hverken vaktmestern eller eiendomsøkonomen reagerte på det. Det er nok veldig enkelt for en ansatt ved skrivebordet å si nei, mens i praksis bryr de færreste seg så lenge det ikke er til sjenanse (bikkjer som bjeffer ustoppelig, folk som er allergiske etc.).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er det ikke bare å kvitte seg med katten å få en ny en når du har lov til det? Finns nok av katter/katteunger..

Er du litt kort? Er ikke snakk om å ha katt for å ha katt fordi det er kult eller noe. Dette er en katt som jeg har tatt vare på i 11 år.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Når det kommer til studentleiligheter har jeg sett at folk har hatt både hunder og katter på tross av reglement, både ved SiO og SiV(estfold). Så lenge dyret ikke ødelegger inventaret står det vel bare på om noen føler for å tyste eller ikke hvis du velger å ha dyr uten tillatelse. Jeg har selv også hatt husdyr i studentleilighet, og hverken vaktmestern eller eiendomsøkonomen reagerte på det. Det er nok veldig enkelt for en ansatt ved skrivebordet å si nei, mens i praksis bryr de færreste seg så lenge det ikke er til sjenanse (bikkjer som bjeffer ustoppelig, folk som er allergiske etc.).

Ja, det er nettopp det med at de bare automatisk gir avslag som irriterer meg. Det er tydeligvis kun lov til å ha dyr hvis man er blind eller har et annet handicap og da kan du ha hund - men kun bo i spesielle leiligheter. For noe tøv. :S

Lenke til kommentar

Er det en innekatt? I så fall kan du ha retten på din side, da retten anser det som et urimelig inngripen i privatlivets fred å forby innekatt. Innekatten må likevel ikke være til sjenanse for de andre beboerne. Ref. Emmelinedommen.

Hei! Tja, hun har vært begge deler - men har holdt seg mye inne om vinteren tidligere. Hun er ikke masete og har aldri ødelagt et møblement. Så SIO har vært urimelige i sin sak her.

Lenke til kommentar

Er du litt kort? Er ikke snakk om å ha katt for å ha katt fordi det er kult eller noe. Dette er en katt som jeg har tatt vare på i 11 år.

Nei, jeg er over gjennomsnittet på lengde.. Er heller ikke jeg som vurderer å bryte regler til egen fordel, med fare for å utsette andre for bry/sykdom.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...