briddern Skrevet 4. oktober 2013 Del Skrevet 4. oktober 2013 (endret) Hei alle mann! Noen som vet om pasifistisk overbevisning følger med deg livet ut dersom du dimmer på dette grunnlag? Kan fortsette med en liten artig skildring her på hvorfor jeg kanskje vil bli pasifist i nærmeste fremtid... (PS: Du bør ikke lese) Først og fremst vil jeg begynne med å si at jeg gir totalt F i førstegangstjeneste. Jeg var selv inne til marinejegeropptak (ikke noe for meg), men ble dessverre fryktelig demotivert som følge av at alle befaler rundt meg var totalt evneveiker, bortsett fra marinejegerne selv da. Som jeg selv sier i skrivende stund... etter å ha ligget 2 timer naken i ferdigstilling med lille junior druknet i grus og sand på en nedlagt base et sted jeg ikke trodde menneskene kunne nå, (selv med vår moderne teknologi i dag), mens lillemann i tillegg, sakte men sikkert får problemer med å være tissetrengt, kan jeg (naturligvis ikke med god samvittighet), si at jeg nesten (ikke ta det seriøst, alle dere seriøse mennesker der ute) kun ser på marinejegerne som ekte befaler, i motsetning til en eller annet konstabel eller kvartermester som løfter 110kg i benkepress, bulker opp og gir oss 5 usle pushups fordi han selv kun er så opphengt i sin egen bodybuilderdrøm at formen neppe står til noe annet enn å løfte stanga på benken. Sånn, takk for at dere tok dere tid til å lese mitt første avsnitt. Jeg skal IKKE inn i min egentlige innkallelse i januar grunnet tilbud av gratis PT-utdannelse fra min gode sjef. Jeg elsker trening, kropp og sjel og brenner for dette. Deretter er målet politihøgskolen. Jeg er fryktelig tilpasningsdyktig, svært ydmyk til enhver tid og respekterer de aller fleste rundt meg til alle tider. Jeg er i tillegg en pålitelig, fleksibel og positiv gutt med ambisjoner her i livet. Jeg trenger ikke et år på brakka i luftforsvaret der jeg garantert ender i vakt og sikring, som alle andre der ute som tror de kan bli noe stort i forsvaret - sitte 12 timer på "jobb" og spille FIFA, drikke cola og bake seg en feit snus kjøpt i den ellers overprisa kiosken forsvaret har å tilby (kjipt at den er privatisert og bestemmer sine egne priser selv). Jeg er heller ikke motivert nok til å være først ut til oppstilling hver dag i 8 uker for å passere gjennom nåløyet til de gode jobbene som luftforsvaret ellers IKKE har å tilby - ei har jeg heller ikke utført yrkeslinje på VGS og kan definitivt ikke skru en skrue på et fly. Jeg hater ikke militæret, overhodet ikke, men de gjør ting feil. Hvor er logikken i å IKKE la rusavhengige som blir tatt for hasj eller cannabis-bruk få lov til å avtjene? Militæret er jo stedet for dem. Eller i mitt tilfelle, la meg få lov til å bli i forsvaret etter å ha gitt meg på et opptak? Jeg utførte de hardeste minstekravene i forsvaret som i HVERT FALL burde kvalifisere meg til GSV eller panser. En liten funfact: De som ikke besto et eller noen av kravene leker nå Call of Duty med russerne i nord, mens jeg sitter her og klager til et forum hvor svarene jeg garantert får blir; "Hold kjeft, du trenger et år i militæret" eller "Jeg elsket førstegangstjenesten min, jeg husker alle gangene gutta satt på rommet og lanet Minecraft". Langt innlegg, men idet jeg begynte å skrive følte jeg en trang til å lage et ekstremt dårlig kåseri. Setter pris på provoserte innspill. Takk for meg. Endret 4. oktober 2013 av briddern Lenke til kommentar
Gjest medlem-311024 Skrevet 4. oktober 2013 Del Skrevet 4. oktober 2013 hvorfor ringer du ikke til Vernepliktsverket og spør om å bytte forsvarsgren til hæren da? litt off-topic, men jeg lurer skikkelig: hvordan søker man seg til marinejeger opptak? har du ikke vært på sesjon del 2? der spør jo sesjons offiseren hva du ønsker å gjøre i Forsvaret.. og du kan vel søke deg til militærpoliti i luftforsvaret kan du ikke? av det lille jeg forstår i innlegget dit så skal du tjenestegjøre som vakt og sikring soldat? Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 4. oktober 2013 Del Skrevet 4. oktober 2013 Om du ikke skjønner hvorfor befalet er douchebags på et jegeropptak er det vel like greit at du gav deg. Det beste du gjør for begge parter er å finne en eller annen grunn til at de ikke skal kunne kalle deg inn. Slik du legger det frem er du mer cut out til å være sivil. Det burde også vernepliktsverket skjønne om du ordlegger deg riktig. No offense når jeg sier at du ikke passer i forsvaret, men jeg tror evnene og tiden din dine brukes bedre på noe du virkelig vil. 2 Lenke til kommentar
briddern Skrevet 4. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2013 hvorfor ringer du ikke til Vernepliktsverket og spør om å bytte forsvarsgren til hæren da? litt off-topic, men jeg lurer skikkelig: hvordan søker man seg til marinejeger opptak? har du ikke vært på sesjon del 2? der spør jo sesjons offiseren hva du ønsker å gjøre i Forsvaret.. og du kan vel søke deg til militærpoliti i luftforsvaret kan du ikke? av det lille jeg forstår i innlegget dit så skal du tjenestegjøre som vakt og sikring soldat? Søknad til MJK er 1. mars og opptaket er i Juli Jeg var på sesjon del 2 i oktober 2012 og skjønte ikke helt alvoret i hva jeg satt på ønskeliste, syntes Luftforsvaret virket kult, før jeg faktisk var på madla nå i sommer og fikk bedre innsikt i det! Nei, jeg skal inn i Januar, så har jo ikke blitt stasjonert på en jobb enda, men ca 50% ++ ender i vakt og sikring grunnet at mange ikke har kompetanse nok til å få tekniske jobber! Og til slutt... Alt er fullt frem til sommer 2014 , så forflytning til en annen gren lar seg ikke gjøre! Jeg søkte 3 ganger til GSV (Med grunnlag fra MJK opptaket) og en gang til sjøforsvaret skriftlig, og ringt dem 3-4 ganger, men dette var før jeg fikk tilbud som PT og 2 års kontrakt som det Om du ikke skjønner hvorfor befalet er douchebags på et jegeropptak er det vel like greit at du gav deg. Det beste du gjør for begge parter er å finne en eller annen grunn til at de ikke skal kunne kalle deg inn. Slik du legger det frem er du mer cut out til å være sivil. Det burde også vernepliktsverket skjønne om du ordlegger deg riktig. No offense når jeg sier at du ikke passer i forsvaret, men jeg tror evnene og tiden din dine brukes bedre på noe du virkelig vil. Jeg vet ikke om du la godt nok merke til det da du leste innlegget mitt, men jeg formulerte at jeg HADDE RESPEKT for marinejegere, og IKKE vanlig befal Dog var dette helt useriøst, jeg har naturligvis respekt for vanlig befal, men jeg er ikke ment for forsvaret, og jeg kan med trygge ord si det ettersom jeg faktisk har vært i militæret et par uker og kjent litt på opplegget! Lenke til kommentar
Eved Skrevet 5. oktober 2013 Del Skrevet 5. oktober 2013 Var i ca samme stilling som deg tidligere i år. Hadde opptak i luftforsvaret i juli i år. Var der i 2 dager og dro hjem. Sykt irriterende. Men jo jeg trodde luftforsvaret virket kult jeg også og sa ingenting imot da befalen satte meg til det på sesjon del 2. Men så den dagen jeg fikk innkallelse tidspunktet med brosjyra i posten så begynte jeg faktisk å sjekke ut hvilke muligheter som var i luften. Det var ikke mange fristende nei! Jeg ringte og ringte for å prøve å utsette eller bytte til hæren, men det gikk ikke. Søkte da utsettelse av tjenesten grunnet skolegang da jeg hadde søkt høyskole. Fikk avslag. Var da under 4 uker til oppmøte, med en behandligstid på søknader på 6 uker, da ble jeg derfor nødt til å møte opp på madla. Møtte opp bestemt på å dra hjem igjen. Gikk igjennom alle de kjedelige prosedyrene som pågår den første dagen. Så kom den andre dagen og siste post før utstyr utdeling er helsesjekk. Det er her du må si du har vondt i ryggen hvis du vil hjem. Det gjorde jeg. Funket. Men er nå tjenesteudyktig i fredstid. Helt greit Lenke til kommentar
Dudeliduu Skrevet 7. oktober 2013 Del Skrevet 7. oktober 2013 (endret) og ringt dem 3-4 ganger, men dette var før jeg fikk tilbud som PT og 2 års kontrakt som det Er det VPV du har ringt? De pleier å være mer hjelpsomme enn som så... Jeg ville i hvert fall vært forsiktig med å kalle meg pasifist om planen var å endre mening om noen år. Det kan nemlig få store konsekvenser. Min anbefaling til deg er å søke om utsettelse grunnet utdannelse. Slike utsettelser blir så og si alltid godkjente. Til slutt vil du bli for gammel iom. det er nok av andre oppegående 19-20 åringer å ta av. Det er som sagt ingen skuddsikker plan, men bedre enn ingenting. Jeg har full forståelse for kritikken din av sjø-luft befal. Det er nok av spirevipper som ikke skjønner forskjell på opp og ned som har kommet ut fra et fullt år på hærens befalsskole. Når jeg ser tilbake vil jeg innrømme at jeg helt klart en av dem selv, og at jeg som de fleste andre ikke var 100% skikket til en lederrolle før et helt år utdanning+ et år praksis. Det er som å bestå oppkjøring; du kan på ingen måte kalles en god sjåfør, men du er i det minste ikke livsfarlig å sende ut på veiene, og vil ha mange år på å bli bedre. Det sier seg selv da at rekruttbefalet på Madla som ofte kun har vært inne et halvt år vil ha veldig varierende standard. Endret 7. oktober 2013 av Dudeliduu Lenke til kommentar
Magnisx Skrevet 15. oktober 2013 Del Skrevet 15. oktober 2013 Er det VPV du har ringt? De pleier å være mer hjelpsomme enn som så... Jeg ville i hvert fall vært forsiktig med å kalle meg pasifist om planen var å endre mening om noen år. Det kan nemlig få store konsekvenser. Min anbefaling til deg er å søke om utsettelse grunnet utdannelse. Slike utsettelser blir så og si alltid godkjente. Til slutt vil du bli for gammel iom. det er nok av andre oppegående 19-20 åringer å ta av. Det er som sagt ingen skuddsikker plan, men bedre enn ingenting. Jeg har full forståelse for kritikken din av sjø-luft befal. Det er nok av spirevipper som ikke skjønner forskjell på opp og ned som har kommet ut fra et fullt år på hærens befalsskole. Når jeg ser tilbake vil jeg innrømme at jeg helt klart en av dem selv, og at jeg som de fleste andre ikke var 100% skikket til en lederrolle før et helt år utdanning+ et år praksis. Det er som å bestå oppkjøring; du kan på ingen måte kalles en god sjåfør, men du er i det minste ikke livsfarlig å sende ut på veiene, og vil ha mange år på å bli bedre. Det sier seg selv da at rekruttbefalet på Madla som ofte kun har vært inne et halvt år vil ha veldig varierende standard. Hva driver du med nå etter endt befalskole? Er int i å søke befal skole Lenke til kommentar
briddern Skrevet 16. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2013 Var i ca samme stilling som deg tidligere i år. Hadde opptak i luftforsvaret i juli i år. Var der i 2 dager og dro hjem. Sykt irriterende. Men jo jeg trodde luftforsvaret virket kult jeg også og sa ingenting imot da befalen satte meg til det på sesjon del 2. Men så den dagen jeg fikk innkallelse tidspunktet med brosjyra i posten så begynte jeg faktisk å sjekke ut hvilke muligheter som var i luften. Det var ikke mange fristende nei! Jeg ringte og ringte for å prøve å utsette eller bytte til hæren, men det gikk ikke. Søkte da utsettelse av tjenesten grunnet skolegang da jeg hadde søkt høyskole. Fikk avslag. Var da under 4 uker til oppmøte, med en behandligstid på søknader på 6 uker, da ble jeg derfor nødt til å møte opp på madla. Møtte opp bestemt på å dra hjem igjen. Gikk igjennom alle de kjedelige prosedyrene som pågår den første dagen. Så kom den andre dagen og siste post før utstyr utdeling er helsesjekk. Det er her du må si du har vondt i ryggen hvis du vil hjem. Det gjorde jeg. Funket. Men er nå tjenesteudyktig i fredstid. Helt greit Hehe, ja det er lett å havne i en slik drittsituasjon når det gjelder militæret! Jeg har bestemt meg for å dra inn, så tar jeg det derfra! Tenkte å prøve ut BRP og bli brannmann (virker fett), da slipper jeg sikkert også grønn tjeneste, noe jeg kan klare meg uten... Er det VPV du har ringt? De pleier å være mer hjelpsomme enn som så... Jeg ville i hvert fall vært forsiktig med å kalle meg pasifist om planen var å endre mening om noen år. Det kan nemlig få store konsekvenser. Min anbefaling til deg er å søke om utsettelse grunnet utdannelse. Slike utsettelser blir så og si alltid godkjente. Til slutt vil du bli for gammel iom. det er nok av andre oppegående 19-20 åringer å ta av. Det er som sagt ingen skuddsikker plan, men bedre enn ingenting. Jeg har full forståelse for kritikken din av sjø-luft befal. Det er nok av spirevipper som ikke skjønner forskjell på opp og ned som har kommet ut fra et fullt år på hærens befalsskole. Når jeg ser tilbake vil jeg innrømme at jeg helt klart en av dem selv, og at jeg som de fleste andre ikke var 100% skikket til en lederrolle før et helt år utdanning+ et år praksis. Det er som å bestå oppkjøring; du kan på ingen måte kalles en god sjåfør, men du er i det minste ikke livsfarlig å sende ut på veiene, og vil ha mange år på å bli bedre. Det sier seg selv da at rekruttbefalet på Madla som ofte kun har vært inne et halvt år vil ha veldig varierende standard. Jeg ringte dem, og var ydmyk til å begynne med! Ble møtt av en gretten ung kar som svarte meg med "Nei, sorry, du skal inn i luft du, sånn er det bare"! Deretter ringte jeg en veldig søt og koselig jente som forklarte situasjonen om at alt er fullt overalt i forsvaret og at det ikke går ann å søke seg over til en annen gren! Lenke til kommentar
Woods Skrevet 19. oktober 2013 Del Skrevet 19. oktober 2013 Jeg er fryktelig tilpasningsdyktig, svært ydmyk til enhver tid og respekterer de aller fleste rundt meg til alle tider. Det er noen ting som skurrer i denne tråden. Det jeg har sitert henger rett og slett ikke på greip med resten av teksten din. Etter min mening er man ikke tilpasningsdyktig om man må grine om situasjonen etterpå. Det virker heller ikke som du er mentalt forbedret til hva det kreves av en marinejeger, så da er det vel like greit at du røyk. Hvis dette er holdningen en kommende politimann i mitt kjære land skal ha, må jeg ærlig innrømme at jeg håper du ikke når kravene der heller. Men for all del, om du er irritert og skriver deretter skal jeg selvsagt ikke rakke ned på drømmene dine. Madla er og forblir et kjipt sted å være. Befalet på en fungerende operativ leir kan ikke sammenlignes. Vær åpen for muligheter og gjør det godt under rekrutten, da får du muligens joine BRP gutta. Hvor jeg var (Ørland MAS) virket brannvern heller kjedelig, da gutta hadde strengt tatt ingenting å gjøre. Luftvern er antakeligvis den mest aktive tjenesten du kan få i Luftforsvaret, men her er du dessverre for sen. Om jeg hadde vært deg ville jeg sett mer positivt på hva du skal igjennom. Ja, det kan hende du må spille FIFA og drikke cola, men om du allerede hater det før du begynner blir det ekstra kjipt for din egen del.. Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 19. oktober 2013 Del Skrevet 19. oktober 2013 Dimme er noe du gjør etter at du er inne, men du vil nok ikke ha store problemer med å komme deg unna, du må nok være der et par dager under innrykk som verste scenario. Forsvaret vil ikke ha folk som ikke vil være der, og for tiden får de inn for mange rekrutter i forhold til hva de trenger. sats på det du 1 Lenke til kommentar
Zimmerh Skrevet 30. oktober 2013 Del Skrevet 30. oktober 2013 (endret) Hund og NIS var jo det luft på madla kunne tilby som faktisk grønne tjenester med befal med erfaring i div. konflikter etc og som regel sersjanter som hadde førstegangs i de samme avdelingene. Men siden Rygge er lagt ned så er det jo ikke mye igjen. De gangene jeg var støtte for vakta var det slapt. Hund er for det meste med vakta på de andre stasjonene mens på Rygge var de støtte element for NIS og ikke vakta, men var med vakta på natt rundene (satans irriterende å gå i natt mørket for så å trene hund 3 timer senere) Endret 30. oktober 2013 av Zimmerh Lenke til kommentar
Dudeliduu Skrevet 4. november 2013 Del Skrevet 4. november 2013 Hva driver du med nå etter endt befalskole? Er int i å søke befal skole Off-topic Nå studerer jeg. Jeg var litt redd for å bruke for mange år av livet mitt på annet enn utdanning, og fryktet for at jeg skulle bli en av de eldre og kjedelige folkene på universitetet. Denne frykten hadde ikke akkurat grunnlag i virkeligheten, for nesten halvparten av de jeg studerer med er fortsatt eldre enn meg, og jeg tilpasset meg kjapt til en studenttilværelse, hehe. Befalsskolen anbefaler jeg herfra og til helvete. Om jeg kunne skrudd tiden tilbake ville jeg fortsatt gjort det igjen og igjen uansett om jeg hadde beholdt minnet fra forrige gang jeg gjorde det. Alle mine livs verste øyeblikk, dager og uker er fra befalsskolen, men det er uten tvil fortsatt verdt det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå