Gå til innhold

Slik lagrer NRK 3,3 millioner gigabyte video (Ekstra)

Anbefalte innlegg

WOW ikke rart NRK er expert på repriser, ser jo ut som hele studioet kun er laget for å vise gamle klipp om å om igjen.

Ikke for å snakke om den urovekkende serverpakken dem har med masse automatiske systemer som sikkert koster flesk...

Dette viser jo hvor hinsides høy nrk lisensen er.

Den må bort eller kuttes 70% eller trekkes fra skatt i stede.

Forklar igjen hvordan det du syter om i kommentaren din som ordentlig IT infrastruktur osv blir billigere hvis pengeoverføringen til NRK skjer igjennom skattetrekk i stedet for faktura? Det var litt utydelig i teksten over...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er fordelen med tape lagring i forhold til server siden dette brukes aktivt?

kostnad per GB?

Samt Windows XP med W95 skin, bruk av Jallanet explorer og jallapaint, pluss elgamle skjermer, mus og tastaturer. Sier litt om den teknologiske innsikten til de som er it-ansvarlige i NRK.

Windows XP har fremdeles det ryddigste og beste grafiske grensesnittet, "W95 look" gjør det enda bedre, mspaint i xp er den beste versjonen av paint og et veldig godt program for småredigering.

og PS: Fordi NRK ikke har toppmoderne skjermer, tastatur og mus så har dem ikke innsikt? Fungerer det helt greit, så har det ikke noen hensikt å oppgradere det.

Hvorfor skal JEG betale for disse artiklene når de er tilgjengelig for alle andre uansett? Jeg skjønner at de ikke hadde blitt laget om ingen hadde betalt, men det er forsatt feil ovenfor de som faktisk betaler for dette. Jeg ble ikke ekstra-bruker fordi jeg hadde lyst å finansiere disse artiklene til de som ikke har tenkt å betale for det. Dette er ikke en "trygdeside" der de med middler betaler for de mindre heldige.

stakkars deg, tipper det er bittert at jeg sitter og frotser i ekstra artikler uten å betale en krone

angry-face-1.gif

Lenke til kommentar

Hva er fordelen med tape lagring i forhold til server siden dette brukes aktivt?

kostnad per GB?

Windows XP har fremdeles det ryddigste og beste grafiske grensesnittet, "W95 look" gjør det enda bedre, mspaint i xp er den beste versjonen av paint og et veldig godt program for småredigering.

og PS: Fordi NRK ikke har toppmoderne skjermer, tastatur og mus så har dem ikke innsikt? Fungerer det helt greit, så har det ikke noen hensikt å oppgradere det.

Tape har generelt grei levetid. Dog vil vel disker som ikke spinner også holde seg bra. Jeg ser at komplett.no får man en tape på 800 GB til 279,-

Den billigste disken koster til sammenligning 419,- og er på 500 GB. Så ut i fra dette alene, med de enorme datamengdene NRK har, lønner det seg nok å ha tape.

Også har man jo den fordelen med at en robot kan håndtere tapene, det lar seg ikke gjøre med disker. Så man slipper å ha ansatte som skal gå rundt å lete opp disker som kobles til for at noen skal ha arkivbilder.

Utsagnet ditt om Windows XP må du nesten stå for selv. Jeg syns i alle fall W7 har et ryddigere og mer effektivt grensesnitt. Og hvorfor i alle dager er mspaint for XP bedre enn de nyere?

Forøvrig er jeg ikke bitter for at du leser dette gratis. Jeg bare lurer på hva som er vitsen med å betale for det når man tydeligvis får det gratis etter en stund.

Lenke til kommentar

Med tanke på hvor mange klienter NRK har, koster det veldig mye penger å skulle ligge i fremkant av utviklingen på skjermer/tastaturer/mus.

Noen brukere vil også brukte utstyr de er kjent med, og andre finner rom i budsjettet til å betale litt ekstra for en bedre mus, tastatur, eller skjerm.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Med tanke på hvor mange klienter NRK har, koster det veldig mye penger å skulle ligge i fremkant av utviklingen på skjermer/tastaturer/mus.

Noen brukere vil også brukte utstyr de er kjent med, og andre finner rom i budsjettet til å betale litt ekstra for en bedre mus, tastatur, eller skjerm.

Koster det virkelig en heeel million ekstra når 1000 stykker skal ha en skjerm som er 1000 kroner dyrere en den andre modellen? :eek:

Du har veldig rett i det du skriver! Men folk er jo så navlebeskuende at de sjelden ser at en diger bedrift er noe helt annet enn et gutterom. Samme folka som gladelig betaler litt mer i lisens sånn at NRK kan kjøpe litt dyrere skjermer til sine ansatte *hoste*

Lenke til kommentar

Tape har generelt grei levetid. Dog vil vel disker som ikke spinner også holde seg bra. Jeg ser at komplett.no får man en tape på 800 GB til 279,-

Den billigste disken koster til sammenligning 419,- og er på 500 GB. Så ut i fra dette alene, med de enorme datamengdene NRK har, lønner det seg nok å ha tape.

Også har man jo den fordelen med at en robot kan håndtere tapene, det lar seg ikke gjøre med disker. Så man slipper å ha ansatte som skal gå rundt å lete opp disker som kobles til for at noen skal ha arkivbilder.

Viktig å ha med her at diskene som brukes i slike servere ikke er hyllevare fra komplett.no. Kjenner ikke spesifikt til Mediagrid fra harmonic serverne, men feks. for Avid ISIS så kommer diskene fra Avid, med egen firmware og har en del høyere pris enn standard disker. Vil tro Harmonic ligger i samme prisleie på lagring som Avid og da er vi på rundt 350000 for 64tb, altså noe høyere enn ett SOHO nas fra komplett. Dog er det og en frisk ytelse på disse systemene, nyeste fra samme leverandør NRK har leverer 1600MB/s i båndbredde per 24disk chassis....

Tape er mer økonomisk enn det, men og ikke minst tryggere.

Lenke til kommentar

I virkeligheten er alle Ekstra-artikler gratis hele tiden.... Kun å wipe cookies i nettleseren for hver artikkel, kan lese når jeg har lyst! Men i realiteten er nok dette med å betale mest regnet som sponsing. Uansett takk for flotte artikler om NRK!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...