Gå til innhold

ID-merking av asylsøkere

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ingen bombe at det var FrP som fremmet det forslaget... Er dere for eller imot?
HVert år forsvinner 3000 asylsøkere fra mottak. JEg har etiske motforestillinger mot ID-merking, men ser behovet. ID-merking kan f.eks være et diskret armbånd som blir aktivert først når du er 100 meter fra mottaket f.eks. Mange synes nok det er uetisk å merke befolkningsgrupper og kriminelle, men jeg synes at samfunnets beste må settes foran personvern. Dessuten synes jeg at man meduetisk oppførsel (kvitte seg med pass o.l.) ikke kan forvente en etisk behandling.
Lenke til kommentar
Det er sikkert fryktelige greier at asylsøkerne stikekr av, men hvorfor ikke prøve å finne årsaken? For hvorfor skal de stikke av?
Dette er ikke en kapitalists tankegang.

Kapitalister har for vane å, ikke gå etter roten av problemene, men bare å fjerne resultater av problemene. Se bare på anti-terrorisme-krigen USA fører.

Har de noensinne tenkt gjennom hva som kan være årsaken til at folk prøver å "terrorisere" USA? Nei, de prøver bare å stoppe en og en person. De tror visst at folk ikke kommer til å fortsette med terror hvis de fjerner Bin Laden, men det er millioner av personer som har noe imot USA.

Terrorisme vil forbli til USA tenker seg om...

Ehm.. Litt off topic, kanskje...

Lenke til kommentar

Det hadde ****** med jeg gjort. Hvis jeg kom fra ett krigsherjet land, og havnet rett i interneringsleirer og ble ID-merket med en elektronisk brikke, hadde jeg tatt den av meg, kastet den på transsibirske jernbanen og rømt landet. Og hadde jeg fått den under huden hadde jeg skjært den ut.

Lenke til kommentar

Hvis asylsøkere blir merket, hva blir da det neste? Kriminelle? Narkomane? Pedofile?

Og så? Potensielle kriminelle? Barn av narkomane?

Og så? Da har vi det gående vet du.

Aldri i livet om jeg hadde blitt merket. Da hadde jeg heller flyttet til Sverige!

Lenke til kommentar
Hvis jeg kom fra ett krigsherjet land, og havnet rett i interneringsleirer og ble ID-merket med en elektronisk brikke, hadde jeg tatt den av meg, kastet den på transsibirske jernbanen og rømt landet. Og hadde jeg fått den under huden hadde jeg skjært den ut.
Først å fremst ville jeg ha vært takknemlig for at jeg får komme til et fredelig land og blir tatt imot uten at det kreves gjenytelser. Så hadde jeg bestemt meg for om jeg ville ha blitt i landet permanent eller å dra tilbake for å bygge opp mitt hjemland etter krigen/borgerkrigen. Da det er 90 % sjanse for at jeg er økonomisk flyktning ville jeg nok ha valgt det første og ha søkt om oppholdstillatelse. Jeg ville ha underlagt meg de lover som til enhver tid gjelder i det samfunnet jeg kommer til, og ha tilpasset meg, ikke å kreve at samfunnet jeg kommer til skal tilpasse seg meg.

Jeg synes at man bør få velg om man vil være på et lukket asyl / fengsel eller om man vil la seg utstyre med overvåkningsutstyr som kan aktiveres. Hvis du ikke er villig til å la deg merke, og heller vil skjære deg istykker så synes jeg du ikke ha noe å gjøre i landet du kommer til.

Lenke til kommentar
ID-merk i vei. Var det ikke en gang snakk om aa legge inn en brikke under huden i armen? I form av et armbaandsur kan de jo bare ta det av seg og stikke.

Det tror jeg de fleste her VET at asysoekerne gjor.

Og Hvordan VET du at asylsøkerne vil gjøre det?

For det første så driver du (og flere) og skjærer alle sammen over en kam, noe som i seg selv er helt latterlig!

For det andre, ja det finnes de som kommer hit og søker asyl og deretter stikker av, hopper videre til et annet land, eller genrellt ikke gjør noe annet enn bare f**nskap, men dette er et mindretall!

Enten så får det bli ID-merking på absolutt ALLE i landet (inklusive konsulenter og diplomater ifra andre land, turister, statsleder på besøk osv) eller så får de la være å skille ut en bestemt gruppe!

Og til dere som er for dette: Hva viss EU bestemmer seg for å ID-merke nordmenn for å se hvor de har oss siden vi ikke har noe med EU å gjøre??

(Det er et spm. som ikke vil bli en realitet men det legger det samme til grunn, nemlig det å skille ut en bestemt gruppe mennesker i et samfunn)

Lenke til kommentar
Hvis asylsøkere blir merket, hva blir da det neste? Kriminelle? Narkomane? Pedofile?

Og så? Potensielle kriminelle? Barn av narkomane?

Og så? Da har vi det gående vet du.

Aldri i livet om jeg hadde blitt merket. Da hadde jeg heller flyttet til Sverige!

Du har kanskje ikke fått meg deg at de har brukt elektronisk merking på kriminelle i Sverige en god stund nå!! :p Og de fleste "soner" straffen sin hjemme får ikke å overfylle fengslene. Smart og effektivt! Og de fleste "fangene" synes dette er veldig ålreit!! Nesten ikke som en straff en gang!

Merk : mordere og andre tyngre kriminelle får seff ikke mulighet til en slik "straffesoning" .. Men å gjøre dette ,mot asylsøkere i Norge synes meg å være en god ide. I tillegg til litt bedre sikkerhet rundt mottakene kanskje?

Ikke bare mot asylsøkerne, men også slik at det blir tryggere for de som trenger en litt bedre hverdag? Bare et forslag..

Lenke til kommentar
ID-merk i vei. Var det ikke en gang snakk om aa legge inn en brikke under huden i armen? I form av et armbaandsur kan de jo bare ta det av seg og stikke.

Det tror jeg de fleste her VET at asysoekerne gjor.

Og Hvordan VET du at asylsøkerne vil gjøre det?

For det første så driver du (og flere) og skjærer alle sammen over en kam, noe som i seg selv er helt latterlig!

For det andre, ja det finnes de som kommer hit og søker asyl og deretter stikker av, hopper videre til et annet land, eller genrellt ikke gjør noe annet enn bare f**nskap, men dette er et mindretall!

Enten så får det bli ID-merking på absolutt ALLE i landet (inklusive konsulenter og diplomater ifra andre land, turister, statsleder på besøk osv) eller så får de la være å skille ut en bestemt gruppe!

Og til dere som er for dette: Hva viss EU bestemmer seg for å ID-merke nordmenn for å se hvor de har oss siden vi ikke har noe med EU å gjøre??

(Det er et spm. som ikke vil bli en realitet men det legger det samme til grunn, nemlig det å skille ut en bestemt gruppe mennesker i et samfunn)

Viser til de 4 siste linjene dine her.. Dette er jo ganske latterlig sammenligning. Det må du vel innse.. Men jeg skjønner jo tankegangen, bare litt feil sammenligning kanskje? 8)

Lenke til kommentar

Viser til de 4 siste linjene dine her.. Dette er jo ganske latterlig sammenligning. Det må du vel innse.. Men jeg skjønner jo tankegangen, bare litt feil sammenligning kanskje? 8)

Jeg er fullstendig klar over at dette er verdens verste sammenligning men som sagt, du skjønnte tankegangen min og da er meningen oppnådd, ikke sant?

Lenke til kommentar
Jeg er fullstendig klar over at dette er verdens verste sammenligning men som sagt, du skjønnte tankegangen min og da er meningen oppnådd, ikke sant?

Sympatiserer, men nå er det potittferie, og den blåøyde birmakatten min har spist "Røkke-sei" og søker "asyl" i fanget mitt nå midt på natta, hjælp !

D.v.s 2 timer med pussing og jeg vet ikke hva respekt for "andre" vil si, annet enn at jeg kvier meg for å trå over en grense jeg ikke kjenner.

... jada, men kan ikke du som kjenner stammens codex rette en plausibel henstilling :-?

moral, er neimen ikke _så_ enkelt som frp...

.

Lenke til kommentar
Ingen bombe at det var FrP som fremmet det forslaget... Er dere for eller imot?

Er fantastisk at apartheid eksisterer enda, og her i skandinavia - når det først er et vitalt tema er det bare naturlig at FRP kjører saken.

hva heter det i Johannes Åpenbaring ( eller var det Daniel ? ): og jordens folk, de skal merkes på hånden og i pannen, et tegn, og det er dyrets tegn ( no' sånt ).

... kveget står i bås og gjetes på engene, ta det ut når det er modent: et velsignet spise med salt/pepper saus og respekt, ikke å forveksle med mennesker...

Hvis jorda blir oppfylt av onde mennesker, er våre dager talte. Gevinsten ligger der hvor kunnskapen øker og livet lever, ikke der det forvitrer med FRP.

.

Lenke til kommentar
hva heter det i Johannes Åpenbaring ( eller var det Daniel ? ): og jordens folk, de skal merkes på hånden og i pannen, et tegn, og det er dyrets tegn ( no' sånt ).

... kveget står i bås og gjetes på engene, ta det ut når det er modent: et velsignet spise med salt/pepper saus og respekt, ikke å forveksle med mennesker...

Ja, la oss bringe kristendommen inn i noe som har med virkelighet å gjøre.

La meg sitere Bibelen for å gjøre meg forstått om hvorfor kristendommen og realiteten ikke bør blandes:

Da så jeg et dyr stige opp av havet. Det hadde ti horn og sju hoder og en krone på hvert horn. På hodene stod navn som var en spott mot Gud. Dyret jeg så, lignet en leopard, men hadde føtter som en bjørn og gap som en løve. Draken gav det sin kraft og sin trone og stor makt. Et av dyrets hoder så ut som om det hadde fått banesår, men det dødelige såret ble leget, og all verden undret seg over dyret og fulgte det.
Lenke til kommentar

Ja, jeg er for! :yes:

Kan ikke la Norges idiotiske asylpolitikk fortsette! Politikerne (særlig idiot-KrF) skal være så "snille" og slippe inn alt som er, og da ser dere hvordan det går! Mange stikker av, og bor illegalt i landet! Man må skjerpe seg, ellers er det ikke lenge før vi mister kontrollen over vårt eget land!

Lenke til kommentar
...ellers er det ikke lenge før vi mister kontrollen over vårt eget land!
Er Norge mer ditt enn innvandrere sitt?

Jeg forestiller meg at du svarer ja, og spør igjen; Er Norge mer ditt enn en som er født og oppvokst i Norge, men med innvandrerforeldre?

Og spør igjen: Er Norge mer ditt enn personer som har blitt adoptert inn i landet som barn?

Lenke til kommentar
Er Norge mer ditt enn innvandrere sitt?
Det er ikke snakk om mitt eller ditt. Norge bør være styrt av nordmenn, og nordmenn bør ha selvråderett. F.eks kan ikke en libaneser bestemme hvordan Norge kan styres, men den dagen han får statborgerskap er også han nordmann og kan også være med å bestemme.
Jeg forestiller meg at du svarer ja, og spør igjen; Er Norge mer ditt enn en som er født og oppvokst i Norge, men med innvandrerforeldre?  

Nei, men man er forpliktet til å tilpasse seg samfunnet man blir født i, det kalles sosialisering, og godta de normer og regler som enhver tid gjelder. Er man misfornøyd med de kan man være med å endre de på lovlige måter, f.eks gjennom valg.
Og spør igjen: Er Norge mer ditt enn personer som har blitt adoptert inn i landet som barn?
Nei. Såfremt vedkommende har norsk statsborgerskap så er det ingen forskjell. Men dersom vedkommende lever i skjul uten pass så burde man ikke ha noe man skulle ha sagt.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...