Skillica Skrevet 3. oktober 2013 Del Skrevet 3. oktober 2013 Dette er min første prøve i Automatiseringssystemer i Elektro VG1. Her har jeg noen spørsmål. 1. Kan dere gi meg symbolene og forklare virkemåtene til disse komponentene: - Automatsikring - Nødstopp(bryter) - Motorvern - Kontaktor 2. Det er en grønn bryter (knapp) hva heter denne? Er ikke sikker på hva denne heter selv, fordi jeg har glemt det... Visst dere vet det, kan dere også gi en forklaring på virkemåten og tegne symbolet også 3. Tegn enlinje og flerlinje - hovedstrømsskjema for start og stopp av en motor. 4. Tegn styrestrømstegning for start og stopp av en motor, ta med lamper som viser drift og stans. Takk i forhånd for svar ( Hvis jeg i det hele tatt får noen ) Skal ha prøven i morgen, Fredag 4. oktober, så vær så snill og hjelp meg før dette Lenke til kommentar
kasamo2 Skrevet 3. oktober 2013 Del Skrevet 3. oktober 2013 (endret) du finner jo hovedstrøm/styrestrøm i boka de. Hjelper ikke stort om du bare ser det her. Vis du ikke klarer og finne det selv. (http://www.google.no/imgres?imgurl=http://nesvaag-hobby.wikispaces.com/file/view/Hovedstr%25C3%25B8mskjema.png/171333473/800x672/Hovedstr%25C3%25B8mskjema.png&imgrefurl=http://nesvaag-hobby.wikispaces.com/L%25C3%25A6ringsoppdrag%2B1&h=682&w=811&sz=16&tbnid=b1RBzf3Q-Koq4M:&tbnh=101&tbnw=120&zoom=1&usg=__rBJR4-z5yyfQsMsvoqiCT0eYpSE=&docid=UApi2uFQl4JFAM&sa=X&ei=0N1NUoaVNYaC4gTyoYCwDg&ved=0CDYQ9QEwAw hovedstrøm sikring, kontaktor, motorvern så motor som du ser. http://www.google.no/imgres?imgurl=&imgrefurl=http%3A%2F%2Fvegardnetalnd.wikispaces.com%2FL%25C3%25A6ringsoppdrag%2B1&h=0&w=0&sz=1&tbnid=VvzKkmbc4bcaBM&tbnh=193&tbnw=261&zoom=1&docid=YwYIQ9j5TGz-0M&ei=M95NUpPUIeG44ASG74G4Cw&ved=0CAQQsCU&biw=1920&bih=923 styrestrøm (der er det ikke nødstoppbryer, den skal i serie med stoppbryteren. Så ser du når du trykker på s2 (startbryter) så får q2 som er holdekontakten din strøm som også er kontaktoren din, som så gir kretsen strøm til motoren. Å i tillegg til lyset (du ser det står over lampa som en bryter). Automatsikring skal beskytte utstyret mot kortslutting og overbelastning. Nødstoppbryter sier jo seg selv, det er en nødstoppbryter. Når den blir trykket inn skal alt stoppe med engang, alle nødstopp og stopp brytere må kobles i serie i motsettning til start som må kobles parallelt med en holdekontakt. en kontaktor: En kontaktor består av en elektromagnet, et anker, en fjær og et varierende antall kontaktsett.Når det sendes en elektrisk strøm gjennom elektromagnetens vikling, blir ankeret tiltrukket av magnetfeltet. Den ene siden av kontaktsettet er festet til ankeret, og trekkes derfor med stor kraft i mot den andre siden av kontaktsettet. Ankeret kobler også inn hjelpekontaktene. Spolen kobles til A1 og A2 på kontaktoren. Hvis kontaktoren har for lite hjelpekontakter kan et hjelperele brukes. Hjelpereleet MÅ paralellkobles med kontaktoren for å få rett virkemåte. En kontaktor kan også styres av en PLS.Når strømmen til elektromagneten blir brutt trykker fjæren den ene siden av kontaktsettet tilbake til den normale stillingen. (kopiert fra wikipedia) En kontaktor er helt basic en bryter, som blir styrt av strømmen og ikke fysisk. Motorvern er der for og beskytte motoren mot overbelastning, for eks vis motoren er laget for maks 10A stiller du motorvernet på 10A, så vis for eks motoren begynner og slite og få veldig stor motstand vil der automatisk bare trekke mer strøm for og holde farta. Å bli varmere og etterhvert ta fyr, derfor har man ett motorvern. Håper det hjalp litt ^^ Endret 3. oktober 2013 av kasamo2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå