Alex T. Skrevet 3. oktober 2013 Del Skrevet 3. oktober 2013 Hei, har kommet over mange måter å beregne strekningen man trenger for å forbikjøre, men det er så stor sprik. Hørt om din fart/forskjell i fart * 100.Kjøpte pass fra teoritentamen og finn spm: Hvor lang forbikjøringsstrekning trenger du når du kjører en bil i 80 km/h og den andre bilen i 60 km/h? Ved å bruke formelen i boka får jeg at jeg trenger 400 m fri veistrekning, derav 133 m til selve forbikjøringa. Riktig svar på oppgaven var 275 m.Hvordan gjør jeg det egentlig? Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 3. oktober 2013 Del Skrevet 3. oktober 2013 (endret) Hvor lang strekning du trenger avhenger av flere variabler, blant annet hvor stor avstanden er til bilen foran deg når du legger deg over i andre felt og begynner forbikjøring, og størrelsen på den andre bilen.På spørsmålene i teoritentamen er det gjerne med en sikkerhetsmargin også som kan variere veldig.Du burde ikke tenke så mye over det og du må ta hele prøven med en stor klype salt. I en av oppgavene var riktig svar at du skulle riste i en person som var bevisstløs, gjør du dette kan du gjøre personen lam eller i verste fall drepe vedkommende hvis han har nakkeskader.Les heller videre og fokuser på andre spørsmål, ikke bruk tid på å prøve å forstå deg på de dårlige oppgavene Endret 3. oktober 2013 av Pycnopodia 1 Lenke til kommentar
Alex T. Skrevet 3. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2013 (endret) Hvor lang strekning du trenger avhenger av flere variabler, blant annet hvor stor avstanden er til bilen foran deg når du legger deg over i andre felt og begynner forbikjøring, og størrelsen på den andre bilen. På spørsmålene i teoritentamen er det gjerne med en sikkerhetsmargin også som kan variere veldig. Du burde ikke tenke så mye over det og du må ta hele prøven med en stor klype salt. I en av oppgavene var riktig svar at du skulle riste i en person som var bevisstløs, gjør du dette kan du gjøre personen lam eller i verste fall drepe vedkommende hvis han har nakkeskader. Les heller videre og fokuser på andre spørsmål, ikke bruk tid på å prøve å forstå deg på de dårlige oppgavene Ja, men har hørt at mange oppgaver er dårlige Vil ikke stryke pga. slike bagateller Endret 3. oktober 2013 av alexlt0101 Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 4. oktober 2013 Del Skrevet 4. oktober 2013 Tar du prøven på teoritentamen.no mange ganger får du en viss forståelse for hvordan oppgavene er.Er det et bilde av en trafikksituasjon med spørsmålet "hvor fort ville du kjørt her?" så er svaret aldri "10km/t eller 20km/t" eller lignende. Svaret er det som ikke er noe svar, "ikke fortere enn at jeg klarer å stoppe forran dersom det kommer en hindring i veien".Svarene er ikke konkrete "gjør det eller det" men "ikke gjøre noe som er trafikkfarlig", ting som egentlig er helt selvforklarende. 1 Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 6. oktober 2013 Del Skrevet 6. oktober 2013 (endret) 80 km/t / 3,6 km/t = 22,2 m/s 60 km/t / 3,6 km/t = 16 m/s Dette gir en differansen på 6,2 m/s og 20 km/t. For å finne strekningen du ligger ved siden av bilen regner du 6.2m/s *20km/t = 124 meter. Siden du skal forbi må du doble avstanden og svaret blir da 124*2= 248 meter. Edit: Det vanlige er at du får et alternativ på 250 meter på slike tester. Hvorfor de oppgav 275 meter vet jeg ikke. Du får spørre de om utregning på det. Endret 6. oktober 2013 av KVTL Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 6. oktober 2013 Del Skrevet 6. oktober 2013 80 km/t / 3,6 km/t = 22,2 m/s 60 km/t / 3,6 km/t = 16 m/s Dette gir en differansen på 6,2 m/s og 20 km/t. 60 km/t er 16,67 m/s, så differansen blir nærmere 5,56. For å finne strekningen du ligger ved siden av bilen regner du 6.2m/s *20km/t = 124 meter. Siden du skal forbi må du doble avstanden og svaret blir da 124*2= 248 meter.Forutsatt at du mente 5,56 m/s * 20 km/t, hvorfor skal du gange differansen med differansen, bare i en annen enhet? Det gir ingen mening. Var det 20 meter du skulle gange differansen med? I så fall, hvorfor akkurat 20 meter, og hvorfor skal dette nøyaktig dobles? Lenke til kommentar
sdafdsfads Skrevet 5. november 2017 Del Skrevet 5. november 2017 VIKTIG!!! vis det spør "fri veibane" så må du gange svaret med 3! altså 750 meter Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 5. november 2017 Del Skrevet 5. november 2017 VIKTIG!!! vis det spør "fri veibane" så må du gange svaret med 3! altså 750 meter Feil, det skal være 2013 meter Lenke til kommentar
H80 Skrevet 5. november 2017 Del Skrevet 5. november 2017 Det er umulig å regne nøyaktig på dette fordi det er umulig å vite hvor fort eventuell motgående trafikk kjører. På 80-vei kan det være alt fra 30 km/t (traktor) til 180 km/t (politibil under utrykning eller lokal fartshelt på speed). Det er heller ikke mulig å forutse hvorvidt motgående trafikk, og den man kjører forbi, bremser ned for å hjelpe til med forbikjøringen. Lenke til kommentar
LabWeiler Skrevet 7. november 2017 Del Skrevet 7. november 2017 ^^^ eller den som blir forbikjørt øker farten tilsvarende. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 7. november 2017 Del Skrevet 7. november 2017 Tja, min i arbeidsbil kan jeg regne flere kilometer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå