AvidGamer Skrevet 3. oktober 2013 Del Skrevet 3. oktober 2013 (endret) Kjøpte en PC mus til Kr.711 i 2012, etter et par mnd sluttet den å fungere sikkelig. Jeg fikk da ny sendt dato fra de 20.09.12, så jeg fikk den å hånden ca. 27.09.12 Samme feil har dukke opp igjen den siste tiden. Idag meldte jeg det inn, men her er svaret jeg fikk. "Jeg ser at garantien på denne varen er utløpt. Dette vil si at mulighetene du har når det gjelder reparasjon er å legge ved et reklamasjonsbrev, også sende den inn til reparasjon." Er dette vanlig behandling av butikk? Har aldri vært bort noe slikt før. Han gir meg å link til forbrukerrådet til å fylle ut et skjema. Jeg spurte om de ha skiftet praksis, og fikk følgende svar: "Du fikk en ny mus av oss som er fakturert 20/09/2012, varen har 1 år garanti. Jeg kan ikke gjøre noe annet enn å be deg ta dette via din REKLAMASJONSRETT som du har 5 år på dette produktet. Vi kan ikke bryte loven her." Er litt sjokkert. Har aldri hatt så vansklig å melde inn reklamasjon før. Er det som dette de skal foregå? Vanligvis har jeg bare måtte sende inn, og de tar seg av det. Endret 5. oktober 2013 av AvidGamer Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 3. oktober 2013 Del Skrevet 3. oktober 2013 Morsomt at han sier at de ikke kan bryte loven, og så bryter de loven... Det stilles ingen formkrav for reklamasjon, så de har faktisk ikke lov til å kreve at du legger ved noe skjema. Men altså, det er vel bare å fylle ut skjemaet og legge det ved? Så slipper du å krangle med dem. Antar de bare ikke vet bedre. 2 Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 3. oktober 2013 Del Skrevet 3. oktober 2013 Er det frekt og uetisk å spørre om hvilken nettbutikk dette er som ikke har peiling? Du får forresten 5 nye år med reklamasjonsrett gjeldende fra 27 sept 13. 1 Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 3. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2013 Jo, men det har nesten blitt en prinsip sak nå. Jeg ser ikke nødvendigheten for at jeg må gå og fylle ut et skjema. Her er siden han liket til: http://www.forbrukerradet.no/klage/Klagebrevliste/Kj%C3%B8p+av+varer/varen-har-en-mangel?sprak=bokmal Lenke til kommentar
*F* Skrevet 3. oktober 2013 Del Skrevet 3. oktober 2013 (endret) Jo, men det har nesten blitt en prinsip sak nå. Jeg ser ikke nødvendigheten for at jeg må gå og fylle ut et skjema. Her er siden han liket til: http://www.forbrukerradet.no/klage/Klagebrevliste/Kjøp+av+varer/varen-har-en-mangel?sprak=bokmal Det der er jo et superenkelt skjema, burde ikke ta mer en to minutter å fylle ut, hvorfor gjøre det så vanskelig for deg selv? Det ender bare med at det tar noen dager lengre tid før du får ny mus. Er det frekt og uetisk å spørre om hvilken nettbutikk dette er som ikke har peiling? Du får forresten 5 nye år med reklamasjonsrett gjeldende fra 27 sept 13.Kan du gi meg en kilde på dette? Endret 3. oktober 2013 av Evelen! Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 3. oktober 2013 Del Skrevet 3. oktober 2013 (endret) Kan du gi meg en kilde på dette? Fra en dom i Høyesterett som falt i våres (rt. 2013 s. 865), avsnitt 47: Når kjøper har reklamert over en mangel, og denne er utbedret, må det fortsatt tas stilling til hvilke reklamasjonsfrister som skal gjelde for andre feil. Lovgiver har her gjennomgående valgt den løsning at ved omlevering eller ved levering av en ny hovedkomponent, gjelder den absolutte reklamasjonsfrist fra omlevering. Den nye fristen gjelder ikke bare for den feil som førte til omlevering, men gjelder for alle feil, både opprinnelige og nye. Ved mindre utbedringer gjelder fortsatt det opprinnelige leveringstidspunkt som utgangspunkt for den absolutte reklamasjonsfrist. Endret 3. oktober 2013 av Herr Brun 2 Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 3. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2013 (endret) Det der er jo et superenkelt skjema, burde ikke ta mer en to minutter å fylle ut, hvorfor gjøre det så vanskelig for deg selv? Det ender bare med at det tar noen dager lengre tid før du får ny mus. Men på den linken til skjema stå det "Klagemuligheter når motparten har avvist kravet" Så han sier jo at han avviser min henvendelse for reklamasjon. Her er enda et gullkort han saksbehandleren sier: " Vi må følge norsk lov som sier at du har reklamasjonretten din ja, REKLAMASJONSRETT. Reklamasjon vil si når garanti utløper." Endret 3. oktober 2013 av AvidGamer Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 3. oktober 2013 Del Skrevet 3. oktober 2013 Kjapp du var da Brun. Jeg forsøker å lete meg fram til Ot.prp. nr. 80 (1986-1987) s. 81. Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 3. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2013 (endret) Er det frekt og uetisk å spørre om hvilken nettbutikk dette er som ikke har peiling? Du får forresten 5 nye år med reklamasjonsrett gjeldende fra 27 sept 13. DustinHome.no Har dere forslag til hva jeg kan svare tilbake? Slenge litt lovverk osv? Jeg er ikke god å formulere meg i slike situasjoner, setter pris på hjelp. Endret 3. oktober 2013 av AvidGamer Lenke til kommentar
*F* Skrevet 3. oktober 2013 Del Skrevet 3. oktober 2013 Fra en dom i Høyesterett som falt i våres (rt. 2013 s. 865), avsnitt 47: Når kjøper har reklamert over en mangel, og denne er utbedret, må det fortsatt tas stilling til hvilke reklamasjonsfrister som skal gjelde for andre feil. Lovgiver har her gjennomgående valgt den løsning at ved omlevering eller ved levering av en ny hovedkomponent, gjelder den absolutte reklamasjonsfrist fra omlevering. Den nye fristen gjelder ikke bare for den feil som førte til omlevering, men gjelder for alle feil, både opprinnelige og nye. Ved mindre utbedringer gjelder fortsatt det opprinnelige leveringstidspunkt som utgangspunkt for den absolutte reklamasjonsfrist. Så om jeg skjønner det rett: Dersom en vare er byttet ut i sin helhet (nytt produkt) eller en dersom en vesentlig (stor) feil er rettet så får man ny reklamasjonsrett f.o.m denne datoen, mens dersom det er mindre vesentlige småting som er fikset gjelder opprinnelig kjøpsdato? Er dette btw inkludert i noen lov eller bare ved utdrag fra høyesterett's konklusjon? Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 3. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2013 Kan vi holde oss til emne? Jeg ber om hjelp, og nå starter du/dere å prate mellom dere på noe helt annet nå. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 3. oktober 2013 Del Skrevet 3. oktober 2013 Kjapp du var da Brun. Jeg forsøker å lete meg fram til Ot.prp. nr. 80 (1986-1987) s. 81. Jeg har nettopp lest dommen (tar obligasjonsrett dette semesteret) og husket at det ble nevnt. Uttalelsen er jo deskriptiv, ikke normativ, så vekten er vel så som så, men bør holde i massevis. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 3. oktober 2013 Del Skrevet 3. oktober 2013 DustinHome.no Har dere forslag til hva jeg kan svare tilbake? Slenge litt lovverk osv? Jeg er ikke god å formulere meg i slike situasjoner, setter pris på hjelp. Skriv at det ikke gjelder noen formkrav for reparasjon, jf. forbrukerkjøpsloven § 27, og at skjemaet de henviser til verken er nødvendig eller strengt tatt passer situasjonen, da det er ment for de situasjoner hvor selger avviser kravet. De avviser jo ikke kravet på noe som helst grunnlag, de innrømmer jo til og med at du har "reklamasjonsrett". Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 3. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2013 Tusen takk. Skal oppdatere saken når jeg får svar. Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 4. oktober 2013 Del Skrevet 4. oktober 2013 (endret) Kjøpte en PC mus til Kr.711 i 2012, etter et par mnd sluttet den å fungere sikkelig. Jeg fikk da ny sendt dato fra de 20.09.13, så jeg fikk den å hånden ca. 27.09.13 Samme feil har dukke opp igjen den siste tiden. Idag meldte jeg det inn, men her er svaret jeg fikk. "Jeg ser at garantien på denne varen er utløpt. Dette vil si at mulighetene du har når det gjelder reparasjon er å legge ved et reklamasjonsbrev, også sende den inn til reparasjon." Er dette vanlig behandling av butikk? Har aldri vært bort noe slikt før. Han gir meg å link til forbrukerrådet til å fylle ut et skjema. Jeg spurte om de ha skiftet praksis, og fikk følgende svar: "Du fikk en ny mus av oss som er fakturert 20/09/2012, varen har 1 år garanti. Jeg kan ikke gjøre noe annet enn å be deg ta dette via din REKLAMASJONSRETT som du har 5 år på dette produktet. Vi kan ikke bryte loven her." Er litt sjokkert. Har aldri hatt så vansklig å melde inn reklamasjon før. Er det som dette de skal foregå? Vanligvis har jeg bare måtte sende inn, og de tar seg av det. Det er et par ting jeg ikke skjønner her. Du skrev at du kjøpte ny mus i 2012, og at den sluttet å fungere et par måneder etterpå. Hvorfor ber du da ikke om ny før i slutten av september 2013? Det er en frist på nettopp to måneder på å reklamere på en feil fra da feilen ble oppdaget, så da har du i første omgang vært heldig som fikk en ny mus første gangen. Om det er en skrivefeil, og du mener september 2012, så er det riktig som kundebehandleren sier, at om garantien er 1 år, så er den jo utløpt nå også på den nye musen. Og da må du benytte reklamasjonsrett. Andre her påstår at de ikke kan tvinge deg til å fylle ut et skjema, men uansett om du benytter Forbrukerrådets skjema, et standard skjema fra nettbutikken eller skriver et brev, så må du jo sende med de ditt navn, adresse, feilbeskrivelse og muligens kvittering på kjøpet. Da kan du like gjerne benytte skjemaet som de linket til slik at det blir enklere for deg og du ikke glemmer noen informasjon. Så jeg skjønner ikke hva som er så vanskelig her da dette er normal og fullstendig lovlig praksis. De har avvist garantien fordi den er utløpt, og ber deg benytte reklamasjon. Endret 4. oktober 2013 av Schwarzwald 1 Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 4. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2013 (endret) Du har rett, dato i første post skal være 2012, har dette dette nå. Jeg reagerer fordi fremgangsmåten de henviser meg til er feil. De peker meg til forbrukerådet klageskjema. Selv på websiden til Dustin sier de at det holder å skrive epost til de. Det er ikke nevnt et eneste plass at jeg må gå via Forbrukerrådet for å benytte reklamasjon. Jeg kjenner ikke til et enest butikk som krever dette. Saksbehandleren jeg har kan tydligvis ikke jobben sin. Fra DustinHome websiden ang. Reklamasjon: Ved reklamasjon, kontakt Dustin home AS’ kundeservice via e-postadressen [email protected] eller via Dustin home AS’ hjemmesidewww.dustinhome.no, og oppgi ordre- eller fakturanummer samt årsak til reklamasjon. Da får du et returnummer, samt en forhåndsbetalt fraktseddel for å returnere produktet. Formålet med returnummeret er å gjøre administrasjonen rundt, samt identifiseringen av den returnerte varen lettere. I de tilfeller der produsenten bedriver egen support og garantiservice forbeholder Dustin seg retten til å henvise reklamasjonsærender direkte til respektive produsents support eller produsentens servicepartnere. Endret 4. oktober 2013 av AvidGamer Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 4. oktober 2013 Del Skrevet 4. oktober 2013 Schwarzald: Ved å sende dem en klage på e-post har han allerede "benyttet reklamasjon", det er jo det som er poenget. Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 4. oktober 2013 Del Skrevet 4. oktober 2013 Schwarzald: Ved å sende dem en klage på e-post har han allerede "benyttet reklamasjon", det er jo det som er poenget. De ber han jo om å sende det inn, så de har allerede godtatt at han sender det inn. De opplyser jo kun om at det ikke vil gå på garanti (som kanskje dekker ny mus) og at han derfor må benytte reklamasjon. Og han må jo sende et eller annet med musen uansett slik at de forstår at det er fra han og hva som er feil med musen, og gir han link til et skjema han kan benytte så det blir enklere for han å huske all informasjon de trenger. Mulig de ikke kan kreve at han fyller ut et spesifikt skjema, men det ser jo ikke ut som de krever at akkurat dette skjemaet må brukes ut fra ordlyden de bruker, men at han kan bruke det for sin egen skyld. Det er heller ikke alle forhandlere som benytter returnummer, og jeg ser ikke noe sted i Forbrukerkjøpsloven at returnumre er et krav. De kan derfor kreve han informerer om sitt navn og adresse og feilbeskrivelse i samme pakke som musen. Om han benytter skjema eller brev er det samme. Faktisk, ved å linke til skjemaet, så informerer de samtidig kunden om rettigheter og tidsfrister som langt fra alle er klar over (blant annet lånegjenstand). Uansett så er dette å lage en stor sak ut av absolutt ingenting. Alt det ender opp med, er at tiden han bruker på å krangle med nettbutikken er ekstra tid han må være uten musen. Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 4. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2013 (endret) Fikk svar fra leder nå; Er fornøyd med svaret. Men jeg likevel synes det er ikke riktig at de skal få oss kunder til å gå til en helt annen webside for å fylle ut et skjema som er ikke beregnet for returer. Har akkurat fått sett gjennom saken, den ser for meg relativt grei ut. Du tok kontakt innenfor garantitiden med problemet, derfor skal dette håndteres som en garantisak. Reklamasjonsbrev er derfor ikke nødvendig. Bare for å greie ut hva xxxxx har ment i tidligere e-poster når det kommer til reklamasjon. At vi refererer til forbrukerportalen betyr ikke at saken må behandles i Forbrukerrådet, vi liker bare å benytte oss av deres mal når det kommer til utforming av reklamasjonbrev. Derfor anbefaler vi kunder til å benytte seg av denne når de ønsker å fremme en reklamasjon til oss. Årsaken til dette er jo at den er enkel og oversiktlig. Det er ikke noe absolutt krav om at den må fylles ut så lenge det er gjort rede for mangel/svakhet i henvendelsen pr. e-post, men vi foretrekker dette for å holde saken så oversiktlig som mulig. Jeg sender deg en ferdigfrankert returlapp pr. post slik at du får returnert varen kostnadsfritt. Håper svaret mitt er oppklarende og gledelig. Endret 4. oktober 2013 av AvidGamer 1 Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 4. oktober 2013 Del Skrevet 4. oktober 2013 Fikk svar fra leder nå; Er fornøyd med svaret. Men jeg likevel synes det er ikke riktig at de skal få oss kunder til å gå til en helt annen webside for å fylle ut et skjema som er ikke beregnet for returer. Men han skriver jo at det ikke er et krav å bruke det skjemaet. Og det er akkurat slik jeg forsto første svar du fikk fra kundebehandleren også. At de anbefaler deg å bruke det fordi det gjør saken mer oversiktelig både for deg og dem, men det har aldri vært et krav. Og skjemaet de linket til er beregnet for reklamasjonssaker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå