Sentinelle Skrevet 3. oktober 2013 Del Skrevet 3. oktober 2013 Jeg skal da ha et lydanlegg som jeg har tenkt å bruke ca 50/50 til film og musikk. Musikken har jeg tenkt å få fra CD-spiller og strømming via Wimp og mobil. Jeg har valgt ut ett par stereohøyttalere til 5k. Jeg lurer derfor på om siden jeg skal bruke anlegget såpass mye til TV om det vil lønne seg med en surroundreceiver. Surround-lyd er egentlig ikke særlig viktig for meg, men det kan jo hende jeg ombestemmer meg og ønsker å legge til flere høyttalere senere. Vil surroundreceiver i tillegg føre til tap i lydkvaliteten? Hittil står det mellom disse to: http://www.soundgarden.no/stereo/forsterker/harman-kardon-hk-3390-stereoreceiver-sort.html http://www.soundgarden.no/hjemmekino/surroundreceiver/pioneer-vsx-923-k-surroundreceiver-sort.html Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 3. oktober 2013 Del Skrevet 3. oktober 2013 (endret) Jeg skal da ha et lydanlegg som jeg har tenkt å bruke ca 50/50 til film og musikk. Musikken har jeg tenkt å få fra CD-spiller og strømming via Wimp og mobil. Jeg har valgt ut ett par stereohøyttalere til 5k. Jeg lurer derfor på om siden jeg skal bruke anlegget såpass mye til TV om det vil lønne seg med en surroundreceiver. Surround-lyd er egentlig ikke særlig viktig for meg, men det kan jo hende jeg ombestemmer meg og ønsker å legge til flere høyttalere senere. Vil surroundreceiver i tillegg føre til tap i lydkvaliteten? Hittil står det mellom disse to: http://www.soundgarden.no/stereo/forsterker/harman-kardon-hk-3390-stereoreceiver-sort.html http://www.soundgarden.no/hjemmekino/surroundreceiver/pioneer-vsx-923-k-surroundreceiver-sort.html Surroundreceiver har noen fordeler og bakdeler. Bakdelen er at du sannsyneligvis vil føle et "tap" med musikk, og vinn med tv og film. Grunnen er at Surroundreceivere har små forsterkere og masse tilleggsfunksjoner som ødelegger litt for musikk-kvaliteten. Det spørs jo hva du har hørt på fra før også da. Du kan kompansere for dette ved å kjøpe en effektforsterker, men da må du minst ha PRE OUT i stereo, dvs 2.1. Jeg ville aldri ha kjøpt Surroundreceiver som ikke har mulighet for PRE OUT til minst to kanaler og subwoofer. Dermed er ikke Pioneeren aktuell. Denne derimot har PRE out iallefall til front/stereo ser det ut som, http://www.soundgarden.no/hjemmekino/surroundreceiver/marantz-nr1603-surroundreceiver-demo-sort.html men om du skal bruke uten effekt i førsten så ville jeg brukt noen høytalere som er lette å drive i førsten, feks Dynavoice etc. Fordelen med Surroundreceiver er HDMI, dersom du ikke har smart-tv fra samsung eller noe så er det veldig enkelt å koble laptop til surround via HDMI og høre Youtube, Spotify eller se nedlastede filmer etc. Endret 3. oktober 2013 av Gouldfan Lenke til kommentar
Sentinelle Skrevet 3. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2013 Hmm, da tror jeg nok bare jeg går for stereoreceiveren. Jeg skal også kjøpe ny TV i samme slengen, så da kan jeg vel kanskje kjøpe en TV med analog output, eller er dette veldig uvanlig/dyrt? Skjønner det ikke blir surround, men jeg kan vel legge til ekstra høyttalere selv om det bare er to channels? Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 3. oktober 2013 Del Skrevet 3. oktober 2013 (endret) Hmm, da tror jeg nok bare jeg går for stereoreceiveren. Jeg skal også kjøpe ny TV i samme slengen, så da kan jeg vel kanskje kjøpe en TV med analog output, eller er dette veldig uvanlig/dyrt? Skjønner det ikke blir surround, men jeg kan vel legge til ekstra høyttalere selv om det bare er to channels? Nesten alle Tver har analog output, og dette skal ikke koste noe ekstra. Men enkelte ganger kan det komme ulyd når du kobler forsterker til tv. Men for de aller fleste så funker dette bra. Jeg er ikke helt sikker, men fra baksiden ser det ut som om den HK kan drive 4 høytalere. Endret 3. oktober 2013 av Gouldfan Lenke til kommentar
Sentinelle Skrevet 3. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2013 Skal jeg se film fra laptop bruker jeg bare den analoge lydutgangen fra TV-en, så det vlir vel ikke noe problem. Er musikkstrømming som er det store hinderet, siden med den løsningen må jo TV-en være på for å kunne høre musikk, noe jeg synes virker litt unødvendig. CD-spiller skal jeg jo ha uansett, og fant en CD-spiller med strømmemuligheter: http://www.dustinhome.no/product/5010653906/yamaha-cd-s300-black/ Finner ikke noe anmeldelser, men jeg antar Yamaha er et anerkjent merke? Og hvordan kan jeg unngå å kjøpe TV med ulyd fra lydutganger? Vet ikke om selger har vel peiling på sånt? Lenke til kommentar
Sentinelle Skrevet 3. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2013 Nesten alle Tver har analog output, og dette skal ikke koste noe ekstra. Men enkelte ganger kan det komme ulyd når du kobler forsterker til tv. Men for de aller fleste så funker dette bra. Jeg er ikke helt sikker, men fra baksiden ser det ut som om den HK kan drive 4 høytalere. Bare ignorer min forrige post, siden den spilleren var visst bare USB-tilkobling. Nei siden alt er så jævla krøkkete går jeg nok bare for receiveren du foreslo, så kjøper jeg en ekstra forsterker når jeg får bedre råd. Men det som bekymrer meg er, mener du receiveren du foreslo er for svak for mine kommende Dali Zensor 5? Er liksom de jeg vil ha ... Hvordan fungerer en ekstra forsterker? Blir den totale effekten 0 watt + forsterkerens effekt? Tusen takk for hjelpen din så langt Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 3. oktober 2013 Del Skrevet 3. oktober 2013 (endret) Bare ignorer min forrige post, siden den spilleren var visst bare USB-tilkobling. Nei siden alt er så jævla krøkkete går jeg nok bare for receiveren du foreslo, så kjøper jeg en ekstra forsterker når jeg får bedre råd. Men det som bekymrer meg er, mener du receiveren du foreslo er for svak for mine kommende Dali Zensor 5? Er liksom de jeg vil ha ... Hvordan fungerer en ekstra forsterker? Blir den totale effekten 0 watt + forsterkerens effekt? Tusen takk for hjelpen din så langt Yamaha er bra, har selv en surroundreceiver fra Yamaha. Men Cd spillerne deres i det siste har jeg ikke hørt mye om. Den cd spilleren du linket til har nok mer enn USB, usb er bare ekstra tilkobling.. Av Cd spillere så har jeg sansen for Cambridge i det siste, de gir mye for pengene synes jeg. Mye skryt fra presse og kjentfolk. Dersom jeg var på budgett og ville ha CD spiller så tror jeg jeg ville gått for noe sånt... http://www.hifiklubben.no/Products/cambridge-cd10-cd-spiller-29315/ Ja jeg mener helt klart at den jeg linket til er for svak for å drive de DALI Zensor gulvhøytalerne ordentlig, den er beregnet på stativhøytalere eller ekstra effekt. Dersom du begynner med Dali stativhøytalerne fra Zensor serien og oppgraderer til effekt og gulvhøytalere siden så er det et bedre valg. Har selv sansen for Zensor serien, hørt mange venner som er storfornøyd med stativhøytalerne deres.... Når det gjelder effekt, så får du de wattene som effekten har, hjemmekinoen fungerer da bare som Pre/forforsterker. Jeg har i min effekt gode 110 watter. Det synes jeg er nok selvom mine stativhøytalere fra XTZ er ganske glade i watt. Skal ellers se om jeg finner en hjemmekinoreceiver som er litt større og har Pre Out til en grei pris... Edit: Litt over budgett kanskje, men kraftig nedsatt pris. http://www.soundgarden.no/hjemmekino/surroundreceiver/marantz-sr6007-surroundreceiver-sort.html Jeg har veldig sansen for Marantz når det gjelder lydkvalitet.... Denne er mer hyggelig priset på Komplett da... http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=794796 Du må nesten opp i noe sånt eller brukten om du skal få god lyd og bli fornøyd med tilkoblinger osv... Endret 3. oktober 2013 av Gouldfan Lenke til kommentar
Revolution Skrevet 3. oktober 2013 Del Skrevet 3. oktober 2013 (endret) Surroundrecivere spiller i sirkel rundt stereorecivere i høyere prisklasser enn de selv er i, om du kun bruker de i stereo modus. De aller fleste yter 100W i 2 kanaler i 8 ohm, med under 0.1% THD. (Ofte har de rundt 300-500w strømforsyning, så man har masse reserver.) Som er mer enn nok for så og si alt av høytalere. Og HDMI inputs, outputs og innebygget DAC som er helt kurrant er bare positivt. Masse justeringsmuligheter med EQ om du vil endre litt på lyden. Å bruke analog ut er utrolig idiotisk, og vil nok skuffe stort ,da du går igjennom den trolig fantastisk dårlige DAC'en til tv'en, og får latterlig dårlig lydkvalitet. Mye enklere å bare kjøre alt gjennom recieveren. I den prisklassen du er i, tror jeg ikke jeg hadde valgt noe annet en en surroundreciver. Du får mest bang for the buck sånn. Gouldfan: Det er ikke forskjell på lyd fra film og musikk, det er helt likt, lyd er lyd. Og ekstra funksjoner ødelegger ikke for lydkvaliteten i en forsterker, det er bare ulogisk. Man kan som oftest velge å kjøre reciveren i helt bypassmodus på de fleste innebyggede dsp'ene osv. Og dermed har de løst det og. (Ikke at det er nødvendig, tviler på at det er målbar forskjell, med og uten innkoblet DSP.) Endret 3. oktober 2013 av Revolution Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 3. oktober 2013 Del Skrevet 3. oktober 2013 (endret) Surroundrecivere spiller i sirkel rundt stereorecivere i høyere prisklasser enn de selv er i, om du kun bruker de i stereo modus. De aller fleste yter 100W i 2 kanaler i 8 ohm, med under 0.1% THD. (Ofte har de rundt 300-500w strømforsyning, så man har masse reserver.) Som er mer enn nok for så og si alt av høytalere. Og HDMI inputs, outputs og innebygget DAC som er helt kurrant er bare positivt. Masse justeringsmuligheter med EQ om du vil endre litt på lyden. Å bruke analog ut er utrolig idiotisk, og vil nok skuffe stort ,da du går igjennom den trolig fantastisk dårlige DAC'en til tv'en, og får latterlig dårlig lydkvalitet. Mye enklere å bare kjøre alt gjennom recieveren. I den prisklassen du er i, tror jeg ikke jeg hadde valgt noe annet en en surroundreciver. Du får mest bang for the buck sånn. Gouldfan: Det er ikke forskjell på lyd fra film og musikk, det er helt likt, lyd er lyd. Og ekstra funksjoner ødelegger ikke for lydkvaliteten i en forsterker, det er bare ulogisk. Man kan som oftest velge å kjøre reciveren i helt bypassmodus på de fleste innebyggede dsp'ene osv. Og dermed har de løst det og. (Ikke at det er nødvendig, tviler på at det er målbar forskjell, med og uten innkoblet DSP.) Oppsøk et hvilket som helst hifi/Avforum/hjemmekino forum med den påstanden og absolutt alle vil le av deg... Med unntak av analog ut, der er jeg enig med deg. Kan man bruke HDMI og dac eller digital/coax til dac etc så gjør det. 100watt kontinuelig er også en vits, svært få hjemmekinoer har dette ut selv bare i stereo, strømforsyning er heller ikke topp. Husk at en receiver er først og fremst laget for film, og film har veldig sjelden kontinuerlig strømbruk som feks musikk som dubstep, metall, eller lignende. Dersom du kunne sett hvor små de 5-7 småforsterkerne i en hjemmekino er i forhold til feks en trafo i feks en rimelig NAD eller HK ville du fått sjokk... Dersom du mener en liten surroundreceiver er bra lyd i stereo, så har du aldri hørt et ordentlig anlegg spille. Alle ekstrautstyr i en forsterker tar opp strøm og ødelegger litt lydkvalitet, dette er forsøkt løst med bypassfunksjoner som pure direct, direct stereo etc løsninger som funker brukbart, men ikke perfekt. En Stereo er alltid best på musikk, alltid, Det finnes kanskje et par unntak... Men da mener jeg du må opp i hjemmekinoreceivere eller prosessor/effekt i 20-40000 klassen.... og selv da er ikke lyden optimal i forhold til en god dedikert stereo. Endret 5. oktober 2013 av Gouldfan 1 Lenke til kommentar
Sentinelle Skrevet 4. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2013 OK, så hvis jeg skal ha god stereolyd med surround- og streamingmuligheter, CD-spiller og enkelt tilkobling til TV så må jeg kjøpe: surroundreceiver til 4.5k, Dali Zensor (5k), separat effektforsterker (3k<) og CD-spiller (2k). Dette blir til sammen nesten 5k over mitt budsjett. Det har riktignok surround og bedre lyd i film, men dette er strengt tatt ikke nødvendig for min del. Skal jeg ha god stereolyd, streaming og CD-spiller, men litt krøkkete oppsett til TV så kan jeg kjøpe: receiver (2.5k), Dali Zensor (5k), CD-spiller (2k), mediespiller (http://www.hifiklubben.no/Products/nad-dac1-d-a-konverter-31741/, 2k) noe som til sammen blir 11.5k. I tillegg må jeg finne den der forbanna AV-kabelen til PS3-en Tror jeg går for sistnevnte, da dette ser ut til å gi meg mest for pengene etter mitt behov, eller virker dette usmart? Bruker bare analog lyd fra dekoderen, og det kommer vel ikke ulyd fra den. I tillegg, hva synes dere om mediespilleren nevnt ovenfor? Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 4. oktober 2013 Del Skrevet 4. oktober 2013 OK, så hvis jeg skal ha god stereolyd med surround- og streamingmuligheter, CD-spiller og enkelt tilkobling til TV så må jeg kjøpe: surroundreceiver til 4.5k, Dali Zensor (5k), separat effektforsterker (3k<) og CD-spiller (2k). Dette blir til sammen nesten 5k over mitt budsjett. Det har riktignok surround og bedre lyd i film, men dette er strengt tatt ikke nødvendig for min del. Skal jeg ha god stereolyd, streaming og CD-spiller, men litt krøkkete oppsett til TV så kan jeg kjøpe: receiver (2.5k), Dali Zensor (5k), CD-spiller (2k), mediespiller (http://www.hifiklubben.no/Products/nad-dac1-d-a-konverter-31741/, 2k) noe som til sammen blir 11.5k. I tillegg må jeg finne den der forbanna AV-kabelen til PS3-en Tror jeg går for sistnevnte, da dette ser ut til å gi meg mest for pengene etter mitt behov, eller virker dette usmart? Bruker bare analog lyd fra dekoderen, og det kommer vel ikke ulyd fra den. I tillegg, hva synes dere om mediespilleren nevnt ovenfor? Det der er en dac, dersom du har hjemmekino så er det dac i hjemmekinoen, og dermed trenger du ikke ekstra dac. Mulig du la ut feil bilde.. Altså du KAN muligens kjøre de Dali Zensor gulvhøytalerne til nød med en liten hjemmekino, men jeg hadde ikke vært fornøyd med sånn lyd selv. Da hadde jeg heller valgt småhøytalerne fra Zensor som er svært gode til prisen... 1 Lenke til kommentar
Sentinelle Skrevet 4. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2013 (endret) Det der er en dac, dersom du har hjemmekino så er det dac i hjemmekinoen, og dermed trenger du ikke ekstra dac. Mulig du la ut feil bilde.. Altså du KAN muligens kjøre de Dali Zensor gulvhøytalerne til nød med en liten hjemmekino, men jeg hadde ikke vært fornøyd med sånn lyd selv. Da hadde jeg heller valgt småhøytalerne fra Zensor som er svært gode til prisen... Kanskje jeg forklarte meg litt utydelig. Jeg har ikke planer å gå for sånn surroundreceiver likevel, men kjøre denne løsningen her:"Skal jeg ha god stereolyd, streaming og CD-spiller, men litt krøkkete oppsett til TV så kan jeg kjøpe: stereoreceiver (2.5k), Dali Zensor (5k), CD-spiller (2k) og mediespiller (2k) noe som til sammen blir 11.5k." Jeg vet det er en DAC, men hovedgrunnen til at jeg valgte den er at den har streaming-muligheter, noe receiveren ikke har. Endret 4. oktober 2013 av Commodent Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 4. oktober 2013 Del Skrevet 4. oktober 2013 Kanskje jeg forklarte meg litt utydelig. Jeg har ikke planer å gå for sånn surroundreceiver likevel, men kjøre denne løsningen her: "Skal jeg ha god stereolyd, streaming og CD-spiller, men litt krøkkete oppsett til TV så kan jeg kjøpe: stereoreceiver (2.5k), Dali Zensor (5k), CD-spiller (2k) og mediespiller (2k) noe som til sammen blir 11.5k." Jeg vet det er en DAC, men hovedgrunnen til at jeg valgte den er at den har streaming-muligheter, noe receiveren ikke har. Høres bra ut. Jeg ville imidlertid sett etter en ren stereo uten receiver, dersom du absolutt ikke MÅ ha radio. 1 Lenke til kommentar
Sentinelle Skrevet 4. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2013 Høres bra ut. Jeg ville imidlertid sett etter en ren stereo uten receiver, dersom du absolutt ikke MÅ ha radio. Jeg visste faktisk ikke eneste forskjellen på receiver og forsterker var radio, så da er det jo ikke fullt så viktig at det er akkurat en receiver. Den DAC-en har visst fått litt dårlige anmeldelser, så da vet jeg ikke om jeg går for den. Mine eneste krav er: - God stereolyd til musikk - Streaming-muligheter - Koble til TV - CD Hvorfor må denne kombinasjonen, og da spesielt streaming, være så fordømt vanskelig å få til uten å bruke store summer? Høres kanskje gjerrig ut, men har virkelig ikke så god råd. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 4. oktober 2013 Del Skrevet 4. oktober 2013 (endret) Xbox har vel streaming, men jeg bruker det omtrent aldri. Er enig i at det er litt vanskelig å finne noe som har alt, har du tenkt på hifiklubbens Sonos? Utenfor budgett? Hva med noe sånt? http://www.hifiklubben.no/Products/sonos-connect-nad-c326bee-nettverk-stereosystem-37025/ Nad er veldig strømsterke og kan nok drive feks Dali Zensor Gulvhøytalere. Den er mye sterkere enn 50watt iforhold til feks Yamaha eller Denon. Tror du kan regne NAD som nesten det dobbelte av watt. Si 80-90 da... Det er nok mulig det finnes noe et i alt som kan streame. Stereon skal helst gjøre så lite som mulig, er nok dette som er grunnen til dette. Men det kommer nok. Endret 4. oktober 2013 av Gouldfan 1 Lenke til kommentar
Sentinelle Skrevet 4. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2013 Konsoll har jo streaming, men jeg vil jo helst lytte til musikk uten å måtte skru på TV-en. Jeg går nok for HK 3390-en på tilbud (eller anbefaler du NAD?), Dali Zensor 5 og Onkyo C-7030 CD-spiller. Alt dette til 10k, så det gir vel en del bang for the buck? Den snertne Sonos-boksen kjøper jeg når jeg får bedre råd. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 4. oktober 2013 Del Skrevet 4. oktober 2013 Konsoll har jo streaming, men jeg vil jo helst lytte til musikk uten å måtte skru på TV-en. Jeg går nok for HK 3390-en på tilbud (eller anbefaler du NAD?), Dali Zensor 5 og Onkyo C-7030 CD-spiller. Alt dette til 10k, så det gir vel en del bang for the buck? Den snertne Sonos-boksen kjøper jeg når jeg får bedre råd. Begge er sikkert bra, jeg har ikke hørt HK før men både HK og NAD er strømsterke og har sterke Watt. De har endel likheter etter hva jeg har hørt. Tror jeg hadde valgt NAD, men det er mest fordi jeg er veldig kjent med NAD. 1 Lenke til kommentar
Sentinelle Skrevet 5. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2013 Da tror jeg at jeg går for HK-en, siden den er på tilbud. Fant også en billig liten DAC jeg kan bruke for å koble receiveren til TV: http://www.hifiklubben.no/Products/argon-minidac-d-a-konverter-47834/ Tusen takk for all hjelp, du må virkelig være den mest hjelpsomme personen jeg har møtt her på forumet. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 5. oktober 2013 Del Skrevet 5. oktober 2013 Da tror jeg at jeg går for HK-en, siden den er på tilbud. Fant også en billig liten DAC jeg kan bruke for å koble receiveren til TV: http://www.hifiklubben.no/Products/argon-minidac-d-a-konverter-47834/ Tusen takk for all hjelp, du må virkelig være den mest hjelpsomme personen jeg har møtt her på forumet. Bare hyggelig, er jo det forum er til for. Ta gjerne en tur innom AVforum eller hifisentralen en gang. AVforum består mest av yngre folk med mest trykk på folk med rimeligere stereo og dyrere hjemmekino. Hifisentralen består mest av godt voksne folk som har investert tilsvarende en bil i stereo og bare litt hjemmekino. Men det er utrolig hyggelige og kunnskapsrike folk der, og helt gratis. Lenke til kommentar
Sentinelle Skrevet 5. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2013 Bare hyggelig, er jo det forum er til for. Ta gjerne en tur innom AVforum eller hifisentralen en gang. AVforum består mest av yngre folk med mest trykk på folk med rimeligere stereo og dyrere hjemmekino. Hifisentralen består mest av godt voksne folk som har investert tilsvarende en bil i stereo og bare litt hjemmekino. Men det er utrolig hyggelige og kunnskapsrike folk der, og helt gratis. Ja, ikke sant. Da var hvertfall anlegget bestilt, men er egentlig mest spent på høyttalerne. Får håpe de er verdt de 5k de kostet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå